menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Natuurlijk stekpoeder

Ga naar meest recente reactie

Paulien

Paulien

Heeft iemand hier ervaring mee?
Auxine is een hormoon dat in Wilg (Salix) zit.

Auxines zijn een groep plantenhormonen die:

de groei stimuleren
het ontstaan van wortels bevorderen
zorgen dat stengels omhoog en wortels naar beneden groeien
zorgen dat bladeren aan de stengel blijven zitten zolang het blad wat auxine maakt
zorgen dat een plant met een intacte groeitop zich niet vertakt (apicale dominantie)
zorgen dat klimplanten zich om een houvast winden.
de groei van vruchten sturen
ACC-synthase tot hogere productie van ACC en dus etheen stimuleren
zorgen dat de plant voldoende zonlicht krijgt
zorgen dat de stengel groen blijft

Meer info vind je hier:
http://www.vwo-campus.net/downloads/plantengroei_bottom_up_handleiding_leerling.pdf

Mijn belangrijkste vraag is natuurlijk:
Kan ik bladeren/toppen van twijgen knippen, deze in water leggen en voila je hebt stekwater wat de werking van Rizopon evenaard?
Indien ja, kun je het ook bewaren of moet je steeds nieuwe maken? En welke soort Wilg zou het meest geschikt zijn of maakt het niet uit?

Ik hoef in ieder geval niet bang te zijn voor een te hoge concentratie omdat net als bij stekpoeder het teveel (wat juist weer wortelremming kan veroorzaken) snel uitgespoeld wordt of afgebroken door natuurlijke grondprocessen.

Graag jullie ervaringen/mening!

Paulien
http://home.hetnet.nl/~pvandeburgt/
zaterdag 26 september 2009 - 14:01
Rita1960

Rita1960

Hoi Paulien,

nadat ik alles gelezen had en ik absoluut geen chemicus ben
kwam bij mij de volgende vraag op..

wilgen (salix) met het benodigde ingredient "auxines" uit het water halen, kun je dan niet beter de bladeren snel drogen en dan verpulveren en met talkpoeder vermengen?
Heb er geen idee van in welke verhouding je dit dan moet doen om tot een 'redelijk tot goed' resultaat te komen, maar ik kan mij zo voorstellen dat dit beter werkt dan met water, gelet op het feit dat dit dan een droge substantie is die je gebruikt als "normaal' stekpoeder. Watermengsels vervuilen snel en moeten dan vervangen worden.

Maar misschien dat Willy (Parodias) hier wel beter antwoord op kan geven, als hij wil

groetjes,
Rita
zaterdag 26 september 2009 - 19:07
cetinel

Cetinel

heb ooit gelezen in bloemen en planten dat water waarin wilgetakken zitten inderdaad konden dienen om stekjes sneller te laten bewortelen.
gewoon wilgetakken in water laten wortelen,en daar later je stekjes ook een paar dagen inzetten...zou wortelgroei moeten stimuleren.

denk niet dat het gaat om iets wat in de wilg zelf zit,maar wat ie aanmaakt tijdens wortelvorming,en dit komt dan in het water terecht.
denk bijgevolg dat blaadjes verpulveren niet het gewenste effect zal hebben?
bovendien zit er in talkpoeder vaak parfum en dergelijke,lijkt me ook niet zo goed voor de plantjes??
maar proberen kan altijd hé
maandag 28 september 2009 - 13:34
Rita1960

Rita1960

dan zou dan met vergelijkingsproeven uitgezocht moeten worden.

Cetinel en Paulien,

ik ga het proberen met bladeren drogen (zitten nu nog aan de boom) en met ongeparfumeerde talkpoeder (te verkrijgen bij een drogist)
en met takjes van de wilg, die een paar dagen in water laten staan en dan de stekken van de pelargoniums e/o fuchsia's er bij zetten.

Moet toch nog stekken laten wortelen..

Laat het jullie horen hoe het resultaat is geweest.

groetjes,
Rita
woensdag 30 september 2009 - 19:32
JovanDreumel
donderdag 1 oktober 2009 - 18:38
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,

dát salicylzuur is toch een ingrediënt van een "ouderwets" aspirientje?
De navolger acetylsalicylzuur is ook goed bij een dagelijkse inname van zo'n kwart tot half tablet per dag tegen hartaanvallen en werkt tevens als bloedverdunner.
Dus vooral niet gebruiken bij alcohol consumptie, want de alcohol heeft ook een bloedverdunnende werking.

Mocht dit ook goed zijn voor de beworteling van stekken... voila.. een goedkoop stekpoeder!

groetjes,

Rita
donderdag 1 oktober 2009 - 19:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Hier vind je ook mnog het een en ander:
http://the666bbq.blogspot.com/2008/05/het-extra-stukje-voor-de-aardappelen.html


en hier ook nog:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auxine

Maar je kunt het ook te sterk maken en danwerkt het omgekeerd als remstof dus.
donderdag 1 oktober 2009 - 19:45
Rita1960

Rita1960

Nou dan wordt het proberen met verschillende sterktes en dan goed gedocumenteerd onder dezelfde omstandigheden anders wordt het een fiasco.. geen losse vingerwerk dus.
ach, en ik heb stekken genoeg zo te zien aan de planten.
donderdag 1 oktober 2009 - 20:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon