menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mulchen voor of tegen

Ga naar meest recente reactie

Wendy

Wendy

Internet is een fantastisch iets. Alle info met een muisklik te verkrijgen.
Jammer genoeg soms teveel info alsook tegenstrijdige gegevens!
Zo zoek ik al enige tijd of het nu goed is om te mulchen: natuurlijke meststoffen, goed tegen klaver...
of slecht: grond verzuurt, aarde slaat dicht, gras verstikt...
Wanneer mulch je het beste?
Mag je het ganse jaar door mulchen?
Helpt mulchen nu echt tegen klavertjes?
Veel vragen, veel tegenstrijdige antwoorden
Wie kan me helpen en weet raad?

grts Wendy
dinsdag 3 oktober 2006 - 11:31
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Het ligt er maar aan wat/waar je wil mulchen.
Onder fruitbomen is het goed, de voedingsstoffen die vrijkomen komen weer ter beschikking van de vruchtbomen.
Op gazons ben ik er niet direct voor. In het voor- en najaar wil het gras niet goed verteren en er blijft een laag liggen. Dat gaat vervilten en zal aanleiding geven tot mosvorming. Ook sleep jet het gras met de schoenen gemakkelijk naar binnen. De voedingsstoffen, die vrijkomen komen ook wel ter beschikking van het gras en het is goed voor de (micro)orgnismen in de grond. Maar hier zijn dus voordelen en nadelen, die zul je moeten afwegen. In de zomer als de temperatuur hoog genoeg is, dan zou men wel kunnen mulchen.
dinsdag 3 oktober 2006 - 12:52
Wendy

Wendy

Dank je Jo,
Het is wel degelijk voor mijn gazon.
Ik had gelezen dat klavers een teken zijn van gebrek aan stikstof.
En dat je dat kan voorkomen door te mulchen.
Omdat het nu te laat op het seizoen is om de klavers kapot te sproeien, dacht ik dat mulchen een oplossing was.
Maar in feite is het dus ook te laat om nog te mulchen.
Is er nog een oplossing tegen die klavers?
Het zijn van die rode die in sneltempo verderkruipen en een geel bloempje hebben.
Ik heb ze deze zomer tot 3 maal toe gesproeid .
Resultaat gras kapot en klavers vierden hoogtij!
grts Wendy
woensdag 4 oktober 2006 - 11:29
Bowie

Bowie

Ik had gelezen dat klavers een teken zijn van gebrek aan stikstof.


Dat heb ik ook al gelezen en ook dat door lupine te zaaien dat gebrek zou kunnen opvangen, je kan dat natuurlijk wel niet doen op het gazon.

Klopt dit en kan je dat dan nu zaaien in de moestuin en volgend jaar dan onderspitten?

woensdag 4 oktober 2006 - 12:16
andre

Andre

Bowie.

Ja dat klopt lupine is een goede stikstofvastlegger . Om bodemschimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt tegen te gaan, laat je best 4 jaar tussen twee lupineteelten. Ook voor het nu te zaaien is het te laat wordt gezaaid vanaf april tot 15 augustus

Groetjes andre
woensdag 4 oktober 2006 - 12:50
Bowie

Bowie

Ok bedankt André - maar dat wil dan zeggen dat je geen herfstteelt kunt doen, tenzij natuurlijk de moestuin in 2 verdelen. Gaat er dan geen zaad overvliegen zodat er uiteindelijk overal lupine bovenkomt?
woensdag 4 oktober 2006 - 12:55
andre

Andre

Bowie

Ja dit wil zeggen dat je geen herfstteelt kan doen. Voor de herfstteelt gebruik ik winterrogge ( snijrogge ) Wat het overwaaien aangaat dat is geen enkel propleem als je maar 4 jaar wacht

andre
woensdag 4 oktober 2006 - 13:07
jp

Jp

Moderne mulchmaaiers voor het gazon, zijn vaak voorzien van de mogelijkheid om toch ook het maaisel in een bak op te vangen. Is het niet opportuun om te mulchen ( lang gras, natte periode,...) dan kan je klassiek maaien. Zelf vind ik mulchen in de zomer wel handig, rijen maar...
donderdag 5 oktober 2006 - 10:59
corrielat

Corrielat

vraagje van iemand met weinig verstand!!! wat is mulchen precies?? ik zou dit graag weten omdat mijn gazon idd ook meer klaver geeft dan gras, is kalk misschien ook een oplossing???
niet lachen als je het een stomme vraag vind, ik ben hier om nog veel te leren, misschien worden mijn vingers ooit nog eens groen, haha
maandag 9 oktober 2006 - 18:14
hugo

Tekst aangepast

Hugo

Corrie, domme vragen bestaan niet,, niets vragen da's pas dom

Je moet op de plekken waar de klaver zit flink met een aardappelmesje door de grond gaan. De wortels gaan dan stuk. Klaver sterft af en het gras blijft doorgroeien.

maar: waarom moet de klaver weg? Als het weg is moet je 's zomers vaker sproeien om je gras groen te houden, je moet kunstmest strooien en je raakt een fantastische bijenplant kwijt en dus ook de bijen die jouw moestuin voor je bevruchten.. Het tolereren van klaver is een stuk goedkoper en gezonder dan bestrijden, zelfs al ga je zitten wieden.
Het hele idee van een `onkruidvrij' gazon is pas een jaar of 20-25 oud, toen een kunstmestproducent ging samenwerken met een bestrijdingsmiddelenfabrikant (samen weer opgekocht door een petrochemische onderneming) en ze `beat-and-feed-them' gingen pushen. Tot die tijd was klaver een standaard bestanddeel in een graszaadmengsel. Het bracht stikstof in de grond, waar gras van profiteerde en het was -gemengd- sterk en groener dan groen.


groetjes
maandag 9 oktober 2006 - 19:32
andre

Andre

Hugo

Daar zit zeer veel waarheid in maar ja de reclame dat doet vele mensen kopen.

andre
maandag 9 oktober 2006 - 20:46
Adrienne

Adrienne

Ha, dan is het hier den goeie ouwe tijd.
Ik heb vanachter geen gazon meer, daar staan alleen maar klaverkes
maandag 9 oktober 2006 - 21:21
corrielat

Corrielat

ik geloof idd dat het en modeverschijnsel is om geen (onkruid) in je gazon te tolereren, op zich is het soms zelf mooi om kleine bloemetjes in je gazon te hebben, dus ik laat het voortaan maar staan, wie weet komt mijn gazon nog ooit in de mode

maar ondertussen weet ik nog niet wat mulchen is
dinsdag 10 oktober 2006 - 07:24
hugo

Hugo

Mulchen betekent niets anders dan dat het maaiafval niet langer opgevangen wordt, maar heel fijn versnipperd en over het gazon uitgestrooid.

groetjes
dinsdag 10 oktober 2006 - 16:59
corrielat

Corrielat

oke! bedankt hugo voor je antwoord, weer iets bij geleerd, ge ik volgend jaar zeker doen.
woensdag 11 oktober 2006 - 06:56
Wendy

Wendy

Ja ik weet het, ik hoor veel dat ik die klavers moet toleren, Maar mijn 'peloeseke' is door hard werk redelijk onkruidvrij en ik wil dat toch zo houden.
Bovendien lokt dit bijenplantje inderdaad veel van die beestjes en dat in combinatie van 2 blootvoetse kleuters en een blinde hond geeft niet zo een leuk resultaat.
Dus ik volhard in de boosheid en ga voor het onkruidvrije model.

Maar helpt mulchen nu eigenlijk tegen klaver?

grts Wendy
woensdag 11 oktober 2006 - 13:26
hugo

Hugo

-met de verticuteerhark bewerken en regelmatig herhalen tot de klaver verdwijnt
-een extra kalkgift geven, klaver houd niet van kalk
-een stikstofrijke meststof geven kan de klaver ook onder controle houden, nadeel: uw gras gaat er ook sneller door groeien, meer maaien
-op de plaatsen waar de klaver groeit een beetje bloedmeel strooien
-wieden en wieden en wieden en.....

ziehier enkele mogelijkheden

groetjes
woensdag 11 oktober 2006 - 17:08
Wendy

Wendy

Ik ga de truuc met het bloedmeel eens proberen. De rest doe ik al.
Het zijn verdomd taaie monsters die zeer snel kruipen!
Bedankt voor de tip.
vrijdag 13 oktober 2006 - 12:55
betula

Betula

Ik heb mijn klaverveld omgetoverd in gazon door het gras niet te kort te maaien.
Hierdoor gaat het gras terug de bovenhand krijgen en verdwijnt de klaver.
Al kan ik mij best vinden met een klaverbloem en een bij.

Tegenwoordig is er ook een graszaadmengsel op de markt waarin miniklaverzaad zit.
Deze wordt vooral gebruikt voor sportvelden , geeft ook het goede groene resultaat.
Zonder het gras te verstikken en werkt ook vrij goed tegen andere onkruiden.
Natuurlijk bestaat de kans altijd dat er hier en daar toch iets vreemds de kop opsteekt.
Want er bestaan geen wondermiddeltjes.
MVG betula
zondag 15 oktober 2006 - 15:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon