menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia planten doen het niet goed.

Ga naar meest recente reactie

ruddy

Ruddy

Hallo,
Ik heb op verschillende plaatsen in mijn eendenperk hortensiaplanten staan sinds vorig zomer.
Deze hebben dit jaar niet het verwachte resultaat geleverd. Ze groeien niet zoveel, de bladeren zien er niet zo goed uit en ik heb nergens bloemen.
Ik heb deze planten in april bemest.
Wat kan ik hier aandoen om volgen jaar grotere en gezonde planten met bloemen te krijgen.
Hoe moet ik deze snoeien en bemesten?
maandag 21 september 2009 - 17:50
annis

Annis

Ruddy de Hortensia's staan deze bij de eenden in het perk en welke mest heb je gegeven?

@nnis
maandag 21 september 2009 - 19:01
leeuwtje

Leeuwtje

Niet snoeien want dan snoei je de bloemen voor volgend jaar weg! Hooguit hier en daar een tak eruit halen als verjongingssnoei maar dat zal bij jou nog wel niet nodig zijn.
maandag 21 september 2009 - 22:29
ruddy

Ruddy

De planten staan inderdaad bij de eenden en ganzen, ik geef mest van dcm speciaal voor rhodedendrons en hortensias.
Ik heb in het voorjaar wel de planten een beetje bijgesnoeid omdat ik vermoedde dat er door de vorst enkele dode takken waren en bij sommigen er een stuk afgeknaagd was. Deze heb ik dan een oog terug gesnoeid.
Het is dus beter dat ik ze de eerste jaren niet terug snoei dus? En wanneer zijn de periodes dat ik ze het best kan bemesten.
maandag 21 september 2009 - 23:10
leeuwtje

Leeuwtje

Juist die buitenste grote knop die je de hele winter ziet zitten gaat de bloem vormen. Jij hebt ze dus waarschijnlijk weggesnoeid.
dinsdag 22 september 2009 - 07:54
annis

Annis

Ruddy het snoeien van de Hortensia's gaat inderdaad zo als Leeuwtje beschrijft.
De mest die je gegeven hebt is wel goed maar daarbij moet de grond ook wel aan de zure kant zijn. Een PH waarde van 5-6 zou goed zijn. De mest die je eenden produceren bevat veel kalium en dat is weer niet tengoede voor de Hortensia's daardoor zullen ze niet goed groeien.

groetjes @nnis
dinsdag 22 september 2009 - 08:24
ruddy

Ruddy

Dan zal ik inderdaad wel de bloem gesnoeid hebben. Spijtig maar wel een les voor de volgende keer.
Ik zal er wat kippengaas rond zetten en voorlopig de eerste jaren niets snoeien en hopen dat ik volgend jaar wel bloemen zal hebben.
Nu alleen nog de vraag welke periodes ik moet bemesten en hoeveel, 1 handgrop per plant of meer?
dinsdag 22 september 2009 - 09:04
leeuwtje

Leeuwtje

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de mijne nooit bemest heb en ze doen het uistekend. Ik wil er nog wel eens wat compost bijgooien maar dat is het enige. Ik las pas ergens dat je dat niet als bemesting mocht zien maar alleen als bodemstructuurverbeteraar.
dinsdag 22 september 2009 - 11:12
ruddy

Ruddy

Als ik toch enkele takken er tussen uit wil snoeien, kan ik dit dan beter na de winter doen of nu. Na de winter kan ik dan misschien de beschadigde (bevroren) takken eruit snoeien.

Ik heb ook tegen mijn schopkes klimhortensias staan, nu zijn deze nogal redelijk verwilderd geraakt en eerder naar voor gegroeid als tegen de muur zelf.
Nu wilde ik tegen de muur draadjes over de hortensia spannen zodat deze zich gaat hechten en groeien.
De takken die te zeer naar voor groeien, en dit zijn er wel wat wilde ik dan weg snoeien.
Is dit een goed idee of kan ik het beter op een andere manier doen?

Rond de hortensia planten bij de eenden heb ik inmiddels een draadje gespannen, nu maar hopen op schone bloemen volgend jaar.
donderdag 24 september 2009 - 23:00
ruddy

Ruddy

Iemand nog enig advies.

Bedankt alvast.
zondag 18 oktober 2009 - 23:41
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Ruddy,

Je moet ook een beetje geduld hebben. Ik las dat je hortensia er nog maar een jaartje staat. Ik heb vorige zomer ook een hortensia geplant en die groeit ook niet zo geweldig, maar we weten natuurlijk niet wat er onder de grond gebeurd.
Ik heb al vaker ervaren dat het eerste jaar er boven de grond niet zoveel gebeurt, maar des te meer onder de grond. De plant moet eerst een stevig wortelgestel krijgen, voor hij maar kan gaan groeien.
Wie weet gaat hij volgend jaar wel beter aan het groeien. Van sommige planten heb ik zelfs al gehoord dat het 2-3 jaar kan duren voor ze echt beginnen groeien.

Veel succes!

Groetjes, Karen
maandag 26 oktober 2009 - 09:04
Bonami's garden

Bonami's garden

In een boek had ik gelezen dat als er vaak veel mos in je tuin aanwezig is dat de grond ook vrij zuur is omdat deze goed groeit op zure grond. Kan me vergissen.
vrijdag 13 november 2009 - 10:55
Roosje58

Roosje58

Volg even mee. Heb een roze hortensia gekregen voor moederdag en wil die uiteraard houden. Heb hem in de tuin dicht bij huis en terras gepland maar is een gevecht. De ene moment lijkt ie het goed te doen en dan ineens valt hij precies open en ziet er niet fraai uit. Dacht dan worden zijn worteltjes weg gevreten door weet ik wat? Zal ik aaltjes gieten tegen emelten of wat er zich ook in de bodem bevindt ? Slakken hebben al bio eten gekregen tegen mijn hart maar vreten ook alles kapot. Het blad lijkt mooi maar mijn bloemen ?? wat doe ik verkeerd?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 10 juni 2021 - 09:20
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Heb je misschien heel dikke regenbuien gehad, of te veel zon ?
Het blad ziet er wel goed uit.
donderdag 10 juni 2021 - 17:08
deHaan

DeHaan

Plant moet gewoon wennen aan buiten zijn.
Het blad ziet er goed uit.
Hij houd niet van felle zon.
donderdag 10 juni 2021 - 18:37
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Deze hortensia is "voorgetrokken" om al vroeg op zijn mooist te zijn met moederdag. Het zeer donkere blad geeft ook aan dat er veel mest is gebruikt om de plant op te jagen. Hortensia's in de volle grond bloeien pas later, hier beginnen ze nu langzaam bloemen te vormen. Deze is gewoon al over zijn hoogtepunt heen. Volgend jaar volgt de plant zijn natuurlijke bloeiperiode.
donderdag 10 juni 2021 - 22:09
Roosje58

Roosje58

Hallo aan allen die gereageert hebben . Bedankt. Alleen nog....mag ik de lelijke bloemen al weghalen? Benieuwd voor volgend jaar ???? eigenlijk benieuwd voor gans de tuin. Alles bijna overgedaan ondanks niet het moment ik weet het. Had een HEEEEL oude superstar (rozen) die gescheurd was en ????(beetje verwaarloosd net als de rest maar op goede weg) we hebben die uitgegraven en toen scheurde hij helemaal. Toch herplant en bij afhaal nieuwe rozen het verhaal gedaan....citeer de kweker....komt niet meer goed, zal niet maar aanpakken!!!! En ja werd helemaal bruin en hard en besliste...... zoonlief haal ze er maar uit, ze zijn dood. Maar zoonlief was niet akkoord en gelukkig. We zijn twee maanden later en ze staan allebei vol nieuwe blaadjes en zelf een bot voor een bloem. Had ze bananengier gegoten met al de rest (aanrader van een vriendin)en ja hoor. Vlg maart ga ik hem voorzichtig snoeien , zo blij mee want was mijn (voor mezelf)waardevolste bloem. Nu is alles zo verandert dat het allemaal belangrijk is wat er groeit. Ik post als alles af is. Dank aan allen. Gr roosje

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 24 juli 2021 - 16:48
Roeli

Roeli

Wat versta jij onder bananengier ? Dar heb ik nog nooit van gehoord.
maandag 26 juli 2021 - 12:40
Roosje58

Roosje58

Sorry roeli het late antwoord.
Moet je es googlen. Zijn bananenschillen in stukjes gesneden en dan water erop en laten "trekken" weet 'iet oog je t gisten kan noemen na menig tijd, zefen en is klaar voor gebruik. Ik verdun het nog met water maar zit vol vitamientjes voor de plantjes. Heb zo ook heermoesgier en nu nog netelgier. Duivenmest aangelengd is ook goed maar weet niet meer juist waarvoor. Zoek maar es op mister google echt interessant. Veel succes.
vrijdag 6 augustus 2021 - 15:41
Roosje58

Roosje58

PS je kan de bananendchillen ook gewoon in de grond steken!????????
vrijdag 6 augustus 2021 - 15:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon