menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zelfgemaakte compost over het gras gooien.

Ga naar meest recente reactie

ruddy

Ruddy

Hallo,
Ik zou normaal gezien rond deze tijd mijn composthoop kunnen zeven en dit gebruiken. Nu is de vraag of dit nog wel de moeite loont om dit rond deze tijd van het jaar te doen en over het gras te gooien.
Of kan ik dit beter volgend jaar doen, nadat ik het gras geverticuteerd heb en zoja wanneer?
maandag 21 september 2009 - 17:45
Polplastron

Polplastron

Drie meningen hierover:

1) Nu compost gooien is interessant omdat dan de winterregens de compost inregenen zodat het gras optimaal aan het voorjaar kan beginnen. Bovendien schijnt dat zeer dunne laagje compost het gras ook te beschermen.

2) Compost gooien na het verticuteren is interessant omdat de compost dan mooi in de gemaakte sneetjes en groefjes valt en deze opvult.

3) Nu composteren en vervolgens in het voorjaar verticuteren lijkt mij weinig zin te hebben omdat je dan volgens mij heel wat compost terug gaat verwijderen met de verticuteermachine.

DUS: Afhankelijk van het feit of je in het voorjaar gaat verticuteren, zou ik nu wel of niet compost gooien. Zorg er wel voor dat hij fijn genoeg is. Zelf haal ik voor dit doel compost in de handel. Mijn eigen compost gebruik ik enkel tussen de planten. Je hebt trouwens ook al snel heel wat nodig (afhankelijk van hoeveel gazon je hebt)
maandag 21 september 2009 - 20:03
ruddy

Ruddy

Ik heb zelf ook geen idee hoeveel compost ik ga overhouden als ik deze gezeefd heb. Het was een kunststoffen bak die inmiddels gehalveerd is door het composteren.
De grasoppervlakte is een 3,5 are.
Zou ik de compost dan ook eventueel gebruiken tussen mijn beukenhaag, hortensia 's, rhodedendrons en annabellen en dien ik deze dan onder de grond te mengen of er bovenop?
Ik meen gehoord te hebben dat ik zeker geen planten in volle compostgrond mag planten.

Even een ander vraag over compost. Heeft het nut dat als ik het gras heb gemaaid een dun laagje grasmengsel tussen de planten en haag doe?
maandag 21 september 2009 - 23:17
Polplastron

Polplastron

Ik gebruik mijn compost ruw (dus zonder hem eerst uit te zeven).
Ik voeg deze aan als mulchlaag tussen de planten.
Dit heeft als voordelen dat
1) je minder werk hebt! Regenwormen e.a. zullen de compost wel verder inwerken.
2) de vochtigheid van de grond goed op peil blijft (de mulchlaag voorkomt verdamping)
3) onkruid geremd wordt (onkruidzaden kiemen minder snel onder een mulchlaag.

Compost schijnt niet geschikt te zijn rechtstreeks in te planten dus dat heb ik zelf nooit geprobeerd!

Het grasmaaisel kan je inderdaad als mulchlaag gebruiken, maar zelf heb ik daar minder goede ervaringen mee. Vaak zitten er namelijk toch graszaadjes mee tussen en vind je tussen je planten nadien allemaal grasscheutjes (bij mij althans)!

Succes!
dinsdag 22 september 2009 - 12:44
Esem

Esem

Ruddy,
je kan nu zeker je gazon gaan verzorgen, te beginnen met het verticuteren van je gazon.
Alles opharken en op de compost hoop werpen.
Het je geen verticuteerder maai dan je gazon zeer kort af voor je compost gaat strooien.

Na het verticuteren of het kort maaien van je gazon kan je nu je fijn gezeefde compost met een zelfgemaakte zeef over je gazon uitstrooien,ik het een zeef gemaakt met als maaswijte 5 bij 5 mm. om zo fijn gezeefde compost te bekomen,zorg er voor dat je bijna niets meer ziet van je gazon,en wees niet te bang om te veel te strooien,als ik het doe dan zie je echt niets meer van het gazon.

Dit wat achterblijft in de zeef kan je ofwel terug op de compost werpen of in je borders.
De regen en de insecten(regenwormen b.v.) zullen ervoor zorgen dat je compost in de grond wordt gewerkt,daar waar de wortels het nodig hebben.

Herhaal dit allemaal nog eens in het voorjaar eind Maart,en je zal zien wat een zeer mooi groen gazon je zal bekomen.

Ik doe dit al vele jaren,en nu met al die droogte (en ik heb de gazon nog nooit water gegeven)staat de gazon nog net zo groen als in het voorjaar.

Compost is het zwarte goud van de tuin.
Ik weet voorover ik praat,ik doe al meer dan 20 jaar aan comopsteren,en vele tuinbezoekers staan dikwijls verwonderd als ze de frisgroene gazon zien op deze toch zeer droge warme zomer van dit jaar.

Gr Eddy,
donderdag 24 september 2009 - 21:03
ruddy

Ruddy

Hey Eddy,
Enkele vraagjes.
- Kan het geen kwaad als ik mijn gazon nu verticuteer aangezien deze nog maar 1,5 jaar staat?1 maal per jaar verticuteren is toch voldoende, niet?
- Ik weet niet of ik genoeg compost heb aangezien ik maar een halve bak ongezeefde compost heb en mijn gras is 3,5 are. Kan dit kwaad?
- Ik heb ook nog een zak meststof staan van dcm, kan ik deze misschien beter nu strooien en compost na de winter.
- De compost van handelaars, is deze ook goed om over de gazon te doen, beter dan meststoffen (korrels) misschien?
- Doe jij veel bruinafval tussen je grasmaaisel op de composthoop?
donderdag 24 september 2009 - 22:48
Esem

Esem

Nee Ruddy, kan echt geen kwaad,maar ik wist ook niet dat je gazon nog maar 1,5 jaar oud is.
Nee dan is het nog niet nodig om hem in het voorjaar nog eens te vericuteren,maar compost strooien mag je in het voorjaar wel doen,als je ten minste genoeg compost in je bezit hebt.

En de kleine hoeveelheid kan geen kwaad maar meer is natuurlijk beter.

Is het meststof voor het najaar? zo ja kan je deze strooien nadat je compost hebt gestrooit wat ik zou toch compost voor de winter stooien en kan het gazon dan heel de winter al gebruik maken van je compost.

Niet alle compostleveranciers houden hun aan de kwaliteit van de compost,ikzelf heb er nog nooit mee gewerkt maar sommige beweren dat er slecht spul bestaat onder compost.?????of het echt zo is??? ik het er geen weet van.

Ja ik neng het grasmaaisel wel goed met andere soorten van groenafval,vooral hakselmateriaal,en grffere onkruiden,om het maaisel zo goed luchtig te houden,want gazon maaisel alleen heeft de eigenschap om samen te klitten en te gaan rotten,wat dan weer een zeer ongename geur teweeg brengt,en de compostering gaat tegenwerken.

Dus gazonmaaisel altijd goed mengen met groffer afval.
het je te veel aan gazon maaisel kan je ook eerst je maaisel enkele dagen laten drogen in de zon en het daarna in je composthoop verwerken zodat je maaisel niet meer gaat rotten en geur overlast gaat geven.,zoals de boeren hun hooi bekomen.
nNg een alternatief is het gedroogt maaisel onder struiken in je boorder leggen,en steeds aanbrengen in dunnen laagjes.

Zo Ruddy ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben.

Sux6 met je grasmat en compost.

Gr Eddy,
donderdag 24 september 2009 - 23:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon