menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekten bestrijding

Ga naar meest recente reactie

miriam

Miriam

ken der iemand iets van witziekte op viooltjes?
en roetvlekken op campanula (deze heb ik nu gewoon gesnoeid )

Maar de viooltjes dat was vers zaad die ik nu enkele weken pas gezaaid had,en ze staan al in knop.

iemand een goei huis tuin keukenmiddel??

vrijdag 21 augustus 2009 - 15:55
Thuja49

Thuja49

Meeldauw (Sphaeroteca pannosa)

Een fijne, poederachtige afzetting op het oppervlak van bladeren en scheuten.
Het is meestal het ergst in droge periodes of wanneer de plant droog is aan de wortels,
waarna er na een regenbui snel een aantasting volgt.
De plant wordt er niet erg door beschadigd maar het is een lelijk gezicht.
vrijdag 21 augustus 2009 - 16:38
miriam

Miriam

ja beschadigen doet dat blijkbaar niet maar witte viooltjes (allé de bladeren he)dat is geen zicht.

Dus gewoon laten en wachten op regen?

vrijdag 21 augustus 2009 - 16:53
Thuja49

Thuja49

Ik heb dat eerder deze zomer ook gehad bij mn viooltjes ik heb toen geleidelijk
aan de lelijke blaadjes weggedaan , niet ineens alles want dan bleef er niks meer over .
Later is dat plantje opnieuw begonnen en was als nieuw , nu na die hitte heb ik het ook terug ,
minder erg dan de eerste keer ...

Ik denk niet dat een regenbui de oplossing is
citeer ( waarna er na een regenbui snel een aantasting volgt.)

Mss weet iemand anders hier de oplossing .
vrijdag 21 augustus 2009 - 17:00
miriam

Miriam

ex zei dat er wel spuitproducten voor bestaan maarja ben nu niet echt voor vergif
vrijdag 21 augustus 2009 - 17:11
Thuja49

Thuja49

Dit vind ik terug als ik zoek op beschermingsmiddel tegen schimmel ( meeldauw )

Knoflookthee is een beschermingsmiddel voor een preventieve behandeling van schimmels.
Een aftreksel werkt plantenbeschermend, ... Spuit de thee over de planten tegen echte meeldauw gedurende 5 opeenvolgende dagen. ...

Hoe maak je knoflookthee: Snijd 5 knoflookbollen in kleine stukjes en giet er 1 liter kokend water over.
Laat het 24 uur lang trekken en giet het vervolgens af. Voeg daar dan 3 liter water aan toe om te verdunnen.
Spuit de thee over de planten tegen echte meeldauw gedurende 5 opeenvolgende dagen.

Preventie
Giet knoflookgier uit over de bodem om te voorkomen dat schimmelsporen in de bodem zouden kunnen overleven

Knoflookgier
Snijd 10 grote knoflookbollen in kleine stukjes en overgiet ze met 2 liter heet water. Na de afkoeling er nog eens 5 liter water aan toevoegen. Laat het mengsel staan tot de gisting begint. Daarna gebruiken.

Knoflook bevat allicine, een bacteriedodende stof met antibiotische eigenschappen. Een aftreksel werkt plantenbeschermend, versterkend en genezend o.a. tegen echte meeldauw.




vrijdag 21 augustus 2009 - 17:31
Rita1960

Rita1960

Thuja,

Bollen of tenen??

'k vind 5 knoflookbollen wel erg veel op 1 liter water.

groetjes,


Rita
vrijdag 21 augustus 2009 - 21:39
Detuinenindemen

Detuinenindemen

In die gevallen gebruik ik Korrekt, een biologisch middel dat je kunt spuiten en helpt om schimmels te voorkomen. Het maakt de bladeren harder en weerbaarder tegen ziekten.
vrijdag 21 augustus 2009 - 21:45
Thuja49

Thuja49

Rita ,
Heb het op google opgezocht en in de verschillende gevallen stond er bollen (achteraf nog verdunnen met 3l water )
vrijdag 21 augustus 2009 - 22:02
Rita1960

Rita1960

Thanx Thuja,

groetjes,

Rita
vrijdag 21 augustus 2009 - 22:16
Thuja49

Thuja49

Ik lees hier nog ergens bij t ' googlen

een simpele oplossing voor meeldauw is 10% magere melk 90% water
dus 1/10 dus

Uit de experimenten bleek dat een wekelijkse bespuiting met een concentratie van minstens 10% (1 deel melk, 9 delen water) de sterke van de meeldauwaantasting met 90% verminderde. Je mag de concentratie niet veel hoger nemen, want boven de 30% groeit er een schimmel op de bladeren die zijn voedingsbodem in de melk vindt.
vrijdag 21 augustus 2009 - 22:36
miriam

Miriam

das interessant en goedkoop

het proberen waard
vrijdag 21 augustus 2009 - 22:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon