menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hydrofoorpomp buiten plaatsen

Ga naar meest recente reactie

blacky

Blacky

Wij hebben een maand of 6 geleden een huis gekocht.
Nu zitten we met een regenwaterput van ongeveer 3000 liter.
Op deze regenwaterput is juist een handpomp aangesloten en deze staat in de veranda met het gevolg dat we het regenwater niet kunnen gebruiken voor wasmachine of om eventueel tuinslang aante sluiten voor auto of tuin.
Nu zou ik 5 meter verder dan de regenput een hok je maken en daarin een hydrofoorpomp zetten. Ik zou dan daarop een leiding leggen die naar de voorkant van mijn huis loopt met daarop een kraantje.
Mijn vragen zijn nu:


-Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
-Mag een hydrofoorpomp buitenstaan in de winter? Ik kaneventueel het hokje wel isoleren.
-Hoe diep moet ik de leiding leggen zodat ze niet kan bevriezen? Of zet ik beter een kraantje aan de pomp zelf zodat ik de leiding kan leeg laten lopen?
-Op wat moet ik letten bij aankoop van een hydrofoorpomp? Bestaan er bijv met vriesbeveiliging?


Wie helpt mij
maandag 1 juni 2009 - 11:47
Fons

Fons

Met een dakje boven de pomp mag deze buiten staan, langdurige vorst van -5c is al voldoende om het pomplichaam te beschadigen, dus indien de hydrofoorpomp niet vorstvrij kan overwinteren is het aan te raden tijdens de winter het water volledig uit het het pomphuis te verwijderen, een geisoleerd hutje kan maar een paar graden tegenhouden, hieruit kan je afleiden dat de aanvoerdarm niet diep hoeft te liggen, om de aanvoerdarm vorstvrij in te werken moet deze minstens 40cm diep liggen.
Als je een hydrofoorpomp aanschaft neem dan een zelfaanzuigede pomp van goede kwaliteit, een elektische moter van drievierde pk is normaal voldoende.

Groetjes Fons.
maandag 1 juni 2009 - 22:11
Annemie

Annemie

Wij hebben ook twee waterpompen en die staan in een hok. Rond de pomp is isolatie aangebracht en als het meer vriest dan nachtvorst alleen, hangen we boven het pomplichaam een infraroodlamp, van het type dat landbouwers gebruiken om de biggen warm te houden. Op die manier kunnen we de pomp vrijwaren tegen de vorst.

Groeten
Annemie



zondag 7 juni 2009 - 12:33
blacky

Blacky

Heb nu een andere oplossing gevonden.
Ik ga in de waterput een dompelpomp hangen.
Op deze op steek ik dan een darm die verbonden is met een kraantje die ik op een paar meters van de put op dat hokje plaats.
Aan dat kraantje moet ik dan wel nog met een tuinslang van ongeveer 40 a 50 meter hebben zo kan ik volledig tot de voorkant van mijn huis.
Het voordeel hiervan is de dompelpomp kan nooit vervriezen.
Juist moet ik dan de schakkelaar aan zetten + het kraantje open draaien om water te hebben.
zondag 7 juni 2009 - 12:57
depauws

Depauws

Blacky
Opgelet met de dompelpomp, deze geeft een lage druk, als je dan nog eens 50 m tuinslang aansluit zal er niet veel water uitkomen, in elk geval niet veel druk op het einde van Uw leiding.

Groeten
Silvain
maandag 8 juni 2009 - 12:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon