menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Richting kas

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Ik wil binnenkort mijn nieuwe tuinkas gaan opzetten. Nu heb ik gelezen dat de ingang van de kas naar het zuiden moet omdat het dan minder warm zou worden in de kas ´s zomers. Nu ligt mijn tuin op het zuiden dus dat betekent dat de deur dus niet naar mijn huis wijst maar precies aan de achterkant zit, en dat vind ik zeeeeer onpraktisch!!

Zou het heel erg zijn als ik de deuropening naar ons huis toe, dus aan de noordkant zet? Zou dat grote negatieve gevolgen hebben?

Groetjes RIalle
maandag 16 maart 2009 - 19:57
depauws

Depauws

Rialle
Volgens mij maakt de plaats van de deur zeer weinig uit.
De meeste ventilatie gaat langs het dak ( bij glasserres).
Bij plasticserres (zonder dakramen) zijn er meestal 2 deuren op de korte zijden.
Dus zet maar de deur aan Uw goede kant.
Groeten
Silvain
maandag 16 maart 2009 - 20:40
jdcoster

Jdcoster

Dat is vooral theorie. Die oriëntering zal nu ook niet het grote verschil maken.
Zoals DEPAUWS al schreef, vooral de ventilatie is belangrijk. Een goede luchtspoeling met zowel, afhankelijk van de grootte van de kas, één of meerdere ramen in de zijkant EN in het dak voorzien.
Als je niet altijd thuis bent, zeker ook ramen die automatisch openen om kleine natuurrampjes op snikhete dagen te vermijden.
Als er geen zijraam voorzien is, zeker in de zomer overdag ALTIJD de deur open laten.
Een matje van bamboespijlen op het dak (of een deel er van) uitrollen op de heetste dagen of witkalk (minder mooi) of een bladverliezende boom ervoor plaatsen, helpt ook goed.
Wat je er gaat kweken, cactussen, orchideeën, aardbeien of tomaten. Het vraagt natuurlijk ook telkens een andere aanpak van licht, luchtvochtigheid, watergift ... .
Je zult hoe dan ook jouw kas moeten gewoon worden door in het begin vooral alert te zijn en aandachtig waar te nemen.
Ik wens jou veel tuinierplezier in jouw nieuwe kas

maandag 16 maart 2009 - 23:09
annis

Annis

Rialle en Ernestine Ik zie dat jullie nu beide een kas hebben. Die staat bij mij ook al jaren op het verlanglijstje. Waarschijnlijk dat we dit jaar een nieuw tuinhuis zullen plaatsen en er ook plaats vrij komt voor een kastje. De kastjes die jullie hebben zijn deze van glas of kunststof en bij wie hebben jullie deze gekocht? Aangezien ik in dezelfde omgeving als jullie woon kan ik daar eens gaan informeren.

Groetjes Annis
dinsdag 17 maart 2009 - 09:16
rialle

Rialle

Gelukkig maakt het blijkbaar niet veel uit waar de deur zit. Ik zet hem dus fijn met de deur naar ons huis gericht, is veel makkelijker.

Je hebt gelijk jdcoster, ik zal eerst aan de kas moeten wennen en er mijn draai moeten vinden, en moeten leren hoe en wanneer te luchten. Ik heb helaas geen zijraam in de kas, maar wel 2 dakramen gelukkig. Ik ben blij met dat 2e dakraam want de meeste kleinere kassen hebben er maar 1.

Ernestine, als het niet lukt met de kas, dan bel ik je wel want jij hebt hem beslist sneller staan dan mij. Mijn schoonbroer komt mij helpen maar ik weet nog niet wanneer hij kan dus het zal nog wel een week of 2 duren.

Annis, wij hebben de kas gekocht bij de Boerenbond. Maar hij was de eerst week van februari in de aanbieding. Een glazen kas van 3.20x1.90m met fundering en 2 dakraampjes voor €499,- Normale prijs €649 staat erbij.
Dat is echt goedkoop voor die grootte. Ik heb veel gezocht op internet en je zit al snel op €1000,- hoor voor een kas van ± 6m2, en dan zit er heel vaak nog geen fundering bij ook, die moet je er dan nog bij kopen.
Hier in de Tuinadvieswinkel staan intussen ook aardig wat kassen te koop. Die zullen kwalitatief wel wat beter zijn vermoed ik dan de mijne, maar mijn budget was beperkt, dus ik ben blij met wat ik nu heb, al staat hij nog niet.........

Ik heb ook een hele tijd op 2e-handssites gezocht, maar hier in de buurt is zeer weinig te vinden. Dan moet je al richting Groningen of Friesland willen rijden, maar dat is met de huidige benzineprijzen dus ook geen optie!

Bedankt mensen voor jullie reacties. Is toch goed dat ik het hier even heb nagevraagd aan mensen die in de praktijk met een kas bezig zijn, want theorie is toch maar theorie, en had ik me daaraan gehouden, dan had ik heel irritant met de deur van de kas aan de achterkant gezeten!!

Groetjes Rialle
dinsdag 17 maart 2009 - 11:35
annis

Annis

Rialle dat is een mooie prijs voor deze toch nog wel behoorlijke kas.
Zal nu in het najaar of volgend voorjaar maar eens rond kijken of deze aanbieding nog een keer langskomt.Maar het moet in ieder geval een van glas zijn.
Bedankt voor de informatie.
Nu zet ik de zailingen die verspeend zijn onder het overdekte terras en dat gaat nu nog wel.

Groetjes Annis
dinsdag 17 maart 2009 - 15:11
jdcoster

Jdcoster

Ik heb twee kassen, een grote 3x13 m en een kleinere 3x3 m.
De daken zijn van allebei van driedubbelwandig plastiek
De grote serre heeft veel, grote en automatisch openende ramen.
De kleine kas heeft geen dak raam, wel een zijraam. Van dit kasje staat de deur altijd open.
Omdat hetgeen ik nodig had, niet in de handel verkrijgbaar is (De grote kas is 5 m hoog) heb ik ze zelf gemaakt.
[url=http://img141.imageshack.us/my.php?image=tuinpad12.jpg][afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 maart 2009 - 23:43
rialle

Rialle

Nou jdcoster, dat heb je prachtig gemaakt zeg, die grote kas. Wat een ruimte! Daar moet je wel een handige jongen voor zijn, om dat te maken.
Het kleine kasje is niet zo goed te zien, maar je tuin is ook fantastisch. Daar zitten al heel wat uurtjes werk in!

Ja Ernestine, ik ben ook benieuwd wie het eerste is.
Er zitten zoooooveel schroefjes en vanalles bij, terwijl de beschrijving niet echt "je dat"is. Dat wordt nog lachen !!!
Sterkte met je schoonvader.

Groetjes Rialle
woensdag 18 maart 2009 - 21:25
annis

Annis

Ernestine ik kan daar wel eens gaan kijken.Bedankt voor de tip. Maar voorlopig kan ik hem nog niet plaatsen daar er eerst een nieuw tuinhuis moet komen. De totale ruimte die terbeschikking staat is 8.50x 3.50 . Het tuinhuis mag 3.00x2.50 groot zijn en de plaats die dan overblijft moet ik gaan indelen in ruimte voor een kas en nog een stukje border. Ik wens jullie in ieder geval heel veel plezier met de kas en hoor graag van jullie hoe hij bevalt.

groetjes Annis
donderdag 19 maart 2009 - 16:57
gerda75

Gerda75

Misschien nog een tip.

Ik heb een recycling-kas. Gemaakt van oude kassen en die worden volledig op de maat gemaakt zoals je ze zelf wil. Oerdegelijk en enorm stevig.
zondag 29 maart 2009 - 23:12
rialle

Rialle

Hoi Gerda,

Een gerecyclede kas was voor mij ook een mogelijkheid, en ik ben ze ook tegengekomen op internet. Maar dat was allemaal in het noorden van ons landje ,en ik woon in het uiterste zuiden, dus dat was te ver voor mij. Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen wat jou kas gekocht heeft? Ik ben toch wel nieuwsgierig!

Groetjes Rialle
maandag 30 maart 2009 - 12:42
gerda75

Gerda75

Rialle,

Ik heb ook gezocht op internet en ben uiteindelijk terecht gekomen bij een kassenbouwer in de buurt van Arnhem. Volledig naar mijn wens gemaakt: ik wilde de goothoogte op 1.80 en de nok op 2.35. Het is een kleine kas, die, gezien mijn tuin, uiteindelijk 2.50 bij 2.50 is geworden. Er zit 4 mm glas in. De kas zelf kostte 900 euro inclusief de fundering. Maar daar ben je er nog niet mee. Want ik heb extra brede goten, die naar de regenton leiden erbij genomen, tafels op mijn hoogte aan een zijkant en de achterkant en plantengoten aan beide zijkanten. En daarnaast heb ik de kas met poedercoating laten bewerken, dat is schrikbarend duur (500 euro). Maar ik wilde het toch passend bij het huis hebben. De fundering is ook aangepast aan de onderkant van de muren van het huis en geschilderd in antraciet.

Ondanks, dat het huis hier op 500 m2 staat was deze plek het meest geschikt en zonnig. Ik heb vanmiddag een paar foto's gemaakt en zal proberen om die bij dit bericht te voegen. Veel plezier met de kas, ik geniet er tenminste vollop van nu!!

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 30 maart 2009 - 19:12
gerda75

Gerda75

En nog een foto vanaf de andere kant

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 30 maart 2009 - 19:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon