menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude zaai- en stekgrond

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

ik begin dit weekend mijn pepers en paprika's te zaaien. Ik heb nog een halve zak zaai- en stekgrond van vorig jaar staan en vraag mij af of ik die nog gebruiken kan. De hele tijd is de zak goed afgesloten geweest. Mijn eigen gevoel zegt dat ik hem nog best kan gebruiken omdat zaai- en stekgrond van zichzelf al weinig voeding bevat dus kan er weinig verloren gaan.
Maar ik wil het toch even checken want ik heb geen zin om weken te wachten op het ontkiemen van de zaden en dan komt er misschien niets..........

Groetjes Rialle
zaterdag 28 februari 2009 - 13:06
printemps

Printemps

ik persoonlijk koop het niet meer
zal wel gewone potgrond gebruiken die ik adien in de tuin uitkieper
ook niet die dure potgrond want daar zit van die vieze snot in (vochtvasthouders)grrrrr
want die zaai en stekgrond daar zitten witte brollekes in(grrr)

mvg
an
zaterdag 28 februari 2009 - 13:15
rialle

Rialle

Hoi An,

In de zaai- en stekgrond die ik koop zitten geen witte bolletjes in. Wel zand, dat kun je zien.
Wat gebruik jij dan om te zaaien?

Groetjes Rialle
zaterdag 28 februari 2009 - 13:55
printemps

Printemps

die zaai en stekgrond die ik heb is in een gele zak (kan nu ni kijken want ben nu ni thuis)
welke heb jij dan ? zand is wel beter dan die witte kleine brokjes in men tuin


gewone universele potgrond van aveve(vroeger deden ze het ook daarmee)
daar zitten geen waterkristallen in
(dat vieze snot dat dan nadien overal ligt)
(heb ook niet zoveel plaats om alles te stockeren)(de verschillende zakken)

mvg
an
zaterdag 28 februari 2009 - 14:01
Fons

Fons

Rialle,die halve zak stekgrond moogt ge nog gebruiken voor zaaien en stekken,
zaterdag 28 februari 2009 - 17:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Gewoon opmaken. Zeker als hij niet is uitgedroogd.
zaterdag 28 februari 2009 - 17:58
Rita1960

Rita1960

Gewoon gebruiken hoor!

grt'n

Rita
zaterdag 28 februari 2009 - 19:44
andreash

Andreash

Ander vraagje...

Als je aan het verspenen bent geweest... Wat doe je dan met de grond die er overblijft? Gewoon op de tuin gooien of.....
zaterdag 28 februari 2009 - 21:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja, dat kun je doen. Misschien dat er in de grond intussen wat schimmelvorming plaats gehad heeft en dat er een paar plantjes weggevallen zijn, dan zou die grond als je hem zou gebruiken als oppotgrond voor verder besmetting kunnen zorgen.
zaterdag 28 februari 2009 - 22:23
rialle

Rialle

Bedank voor de antwoorden.
Ik ga zo meteen beginnen met zaaien, en maak fijn eerst met een gerust hart die halve zak van vorig jaar op. Het is per slot al duur genoeg allemaal!

Als ik verspeen of verpot dan gooi ik de overgebleven grond altijd in de tuin. Zolang de grond inderdaad niet besmet is, zie ik daar geen probleem bij.

Het weer is geweldig vandaag in Valkenburg, dus het wordt een echt tuindag! De zon schijnt uitbundig en het zou 13 graden worden vandaag. Hopenlijk is het bij jullie allemaal ook zo´n lekker weertje! Ik wens iedereen dan ook een hele fijne zondag.

Groetjes Rialle
zondag 1 maart 2009 - 09:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Hier is het nog een beetje grijs, maar je kunt zien, dat de zon wil komen. Graag wil ik een paar droge zonnige dage, zodat ik de groentetuin kan ploegen. Misschien dinsdag!!! De siertuin heb ik al een voorjaarsbeurt gegeven.
Veel plezier met zaaien en een fijne zondag.
zondag 1 maart 2009 - 10:12
Esem

Esem

rialle,
Stekgrond is zowiezo voetselarm om het verbranden van de jonge wortels te vermijden.
Waar je wel voor moet zorgen is ,dat wanneer je de stekgrond gaat gebruiken, je je evan vergewist dat de grond vochtig genoeg is voor je deze gaat gebruiken.
Zoniet, maak dan eerst de grond weer terug vochtig zodat er later bij het water geven de grond terugwater kan opnemen.

Namelijk uitgedroogde grond neemt nog maar zeer moeilijk water op zodat het water wegvloeit zonder dat de kiemplanten water kunnen opnemen.
Voor de rest kan je de oude stekgrond blijven gebruiken.

Gr Eddy,
maandag 2 maart 2009 - 12:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon