menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe aanplantingen wat nu met deze vorst

Ga naar meest recente reactie

Rosemieke

Rosemieke

Beste tuinliefhebbers,

Zelf ben ik een beginnende tuinier, een echt groentje dus , en heb in het najaar een aantal aanplantingen gedaan in mn tuin (kleine tuin). Nu zit ik er een beetje mee in, omdat het nu toch al serieus gevroren heeft. Mag ik nog hopen dat mn aanplantingen het halen? Het gaat vnl. om vaste planten, enkele bodembedekkers, rozen en ook nog een fruitboompje en een sierkers.
Had omtrent die bodembedekkers ook nog een vraag: heb oa Fragaria Vesca (bosaardbei) gezet, en normaal gezien sterft die bovengronds af in de winter (heb ik toch gelezen), maar toen ik ze plantte (half november) hadden ze een mooi groen kruintje natuurlijk. Nu zie ik die groene kruintjes nog steeds, is dat een probleem of net beter ter bescherming tegen de vorst?

Hartelijk dank voor jullie antwoord.

Vriendelijke groet,
Rosemieke.
vrijdag 9 januari 2009 - 13:08
deHaan

DeHaan

Dit moet totaal geen probleem zijn, in het voorjaar loopt alles weer uit.
vrijdag 9 januari 2009 - 18:08
Rosemieke

Rosemieke

Dank je voor het antwoordje! Ben al iets geruster.

Liefs,
Rosemieke.
vrijdag 9 januari 2009 - 19:26
JovanDreumel

JovanDreumel

Het meeste komt echt wel goed en misschien alles wel.
De laatste jaren echter is men allerlei planten gaan zetten, die wel heel mooi en apart waren, maar die niet tegen ons klimaat kunnen. We hebben immers te maken met de opwarming zegt men en dacht dat alles aangeplant kan worden. Maar dat zal deze winter wel weer leren. Mocht je vorstgevoelige planten gezet hebben, dan kun je er het best iets overheen leggen als er geen sneeuw op ligt. Op mijn aardbeien heb ik nu ook geen doek over heen liggen, want ze zitten onder de sneeuw. Maar als dat niet het geval is en de zon komt erbij, dan gaan de planten via de bladeren verdampen, terwijl ze met de wortels in het ijs zitten, dan verdrogen ze en daar kun je dus wat aan doen. Maar die echt niet tegen de vrieskou - 14º C. en lager kunnen, daarvan vriezen de plantencellen stuk.
zaterdag 10 januari 2009 - 11:27
printemps

Printemps

hallo

bij mijn bosaardbei staan ook de bladeren en nog aan hoor

mvg
an
zaterdag 10 januari 2009 - 12:54
Rosemieke

Rosemieke

Thx voor de reacties!

'k Heb zeker geprobeerd om bij mn aanplantingen te kijken voor planten die van nature bij ons voorkomen. 'k Poog nl. een ietwat ecologische tuin te creëren. Daar zitten wel oa hortensia's bij, die misschien wat minder goed tegen de vorst kunnen, maar verder zou alles denk ik ertegen bestand moeten zijn. Alleen, ze zijn nog heel klein hè. De bosaardbeitjes liggen niet echt onder een laag sneeuw, maar ze krijgen ook weinig rechtstreeks zonlicht, dus in dat opzicht lopen ze minder gevaar om uit te drogen, denk ik.

We zullen zien, 't was al spannend om te zien wat het voorjaar zou brengen en nu is het nog spannender!

Vriendelijke groet,
Rosemieke.
zaterdag 10 januari 2009 - 16:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Bosaardbeitjes kunnen er wel tegen
zaterdag 10 januari 2009 - 17:28
Esem

Esem

Hoe lang stonden de planten al in de grond voor het begon te vriezen?
Hoe is je grond gesteld,is het een vochtige grond of en droge zandgrond.

Ik wil je echt niet ontmoedigen maar we moeten de realiteit voor ogen durven zien.
Als de planten niet de tijd hebben gehad om al goed in te wortelen dan kan je het al bijna gaan vergelijken met een jonge vaste plant in pot.
En bij deze extreme koude die we nu de laatse dagen hebben gehad kan het wel eens zijn dat we veel van de pas aangeplante planten gaan kwijt spelen door de fele en toch wel lange koude periode.
Laurier is ook een sterke plant maar als het te lang en de temperatuur te diep gaat is het ook al gebeurt dat deze volledig gaat invriezen,en we terug moeten beiginnen van nul.
De wortels zelf bevriezen niet maar al wat boven gronds staat vriest dood.
Hopelijk niet maar ik ben bang van wel,laat ons hopen dat ik het bij het verkeerde eind heb.
Want bij deze koude........ je weet maar nooit,en zeg nooit nooit.

Gr Eddy,
zondag 11 januari 2009 - 01:53
semperfi

Semperfi

Eigenaardig maar ik heb mij twijfels over mijn Rhododendrons. Blaadjes zijn zwart aan't worden en hangen er maar zielig bij.
De Clematissen, daar maak ik me de meeste zorgen over, gaat die het overleven ???
zondag 11 januari 2009 - 22:22
deHaan

DeHaan

Clematis en Rhodendron zijn winterhard.
De kou die we nu gehad hebben moet normaal gesproken geen probleem zijn.
zondag 11 januari 2009 - 22:36
minouke

Minouke

ik ben daarnet eens rond geweest en veel vorstgevoelige planten lijken onder hun winterdekking (blad met daarop sparretakken) toch nog groene scheutjes te hebben.
Ik heb wel twijfels over de Lobelia's 'Ruby slipper' en 'Tania' die waren al verleden jaar weggebleven.

De Salvia's macrophillia en jamensis zijn aan de basis nog groen.

Echt benieuwd ben ik voor de Eucomis bicolor, moet normaal vorstvrij overwinteren maar staat hier al een aantal jaren buiten in volle grond... maar dit jaar, als ze dit haalt dan is ze toch wel serieus winterhard
zaterdag 17 januari 2009 - 15:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon