menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag op de perceelsgrens

Ga naar meest recente reactie

JOREMI

Tekst aangepast

JOREMI

Kan iemand mij helpen? 5 jaar geleden kochten wij een stukje bouwgrond en aangezien ik een echte tuinliefhebber ben, zijn we direct begonnen aan de aanleg van onze tuin. Ik stelde voor aan onze toekomstige buur om de haag op de scheiding te plaatsen. Geen enkel probleem zei de man, dus voor ons alles OK! Wij zetten een draadafsluiting, een deel rode beuk en een deel haagbeuk, over een diepte van 109 meter. Wij bekostigden alles. Uren heb ik eraan bezig gezeten, iedere plant 10 x gebonden zodat deze allemaal mooi recht groeiden. 3 maal per jaar wordt deze geschoren, zowel op onze eigendom als bij onze toekomstige buur (ik hou het haagje maximum 15 cm breed). Nu is onze buur ook beginnen bouwen en contacteerde deze ons onlangs doodleuk met zijn vaststelling dat de haag zeker op de perceelsgrens staat??? Als ik hem erop wijs dat ik hem dat indertijd gevraagd heb doet hij alsof zijn neus bloed. Natuurlijk ben ik zo dom geweest om niets op papier te zetten. Ik ging nog altijd uit van het principe 'een woord is een woord en dat breek je niet zomaar' maar daar denken andere mensen precies anders over. Hij heeft ons ondertussen al voor de vrederechter laten verschijnen maar daar zijn we er natuurlijk niet uitgekomen. Ik ga niet zomaar die haag verzetten, wetende dat ik het hem wel degelijk gevraagd heb. Mocht ik dat niet gedaan hebben, zou ik ze onmiddellijk verzetten omdat ik dan zou weten dat ik in mijn ongelijk ben. Ik denk dat onze buren nu verder zullen gaan (rechtbank). Mijn vraag aan jullie: heb ik nog een kans of zal dit mij enkel nog meer centen kosten? Bij mijn andere buur was het dezelfde situatie, heb ik dus op hetzelfde tijdstip gevraagd, eveneens niets op papier. Naar aanleiding van dit voorval ben ik bij de andere buur gegaan, deze de situatie uitgelegd en deze was toch zo vriendelijk om dat op papier te zetten dat ik dit aan haar gevraagd heb. Er zijn dus toch nog goeie mensen.
zaterdag 22 november 2008 - 21:45
semperfi

Semperfi

Sommige mensen zijn eigenaardig hé ? Ze moesten tevreden zijn dat er reeds een mooi aangeplante haag is waarvoor ze geen moeite moesten doen.
Toen wij onze grond kochten was er reeds een Leylandii-haag aan de westkant, de bewoner vroeg als deze mocht blijven staan : uiteraard want we hadden dat perceel gekozen om die haag !
zondag 23 november 2008 - 12:15
LauraK

LauraK

Hallo Joremi,

Allereerst van harte welkom op dit leerzame en gezellige forum, al kom jij daar nu natuurlijk niet voor.

Een vervelende situatie! Het is natuurlijk wél vreemd dat je buren er pas na vijf jaar tegen zijn gaan
protesteren; bovendien zijn alle kosten voor jullie geweest, dus wat klagen ze eigenlijk, zeker als de
heg maar zo smal is. Hier in Nederland zijn er speciale forums waar je vragen over wetten e.d. kan
stellen -er zitten advocaten en juristen e.d., die gratis en vrijblijvend adviezen verstrekken.
Probeer er eens op te Googlen, misschien kan je ook zoiets vinden in België, zodat je meer te weten
komt over jouw rechten. Ik hoop dat je gelijk krijgt!

Groeten van Laura.
zondag 23 november 2008 - 13:35
Ntone

Ntone

Niks aan te doen, je gaat dit verliezen. Een woord is een woord, maar moeilijk te bewijzen. En je mag dan nog zo hard je best doen, je hebt geen been om op te staan.

Afsluiting van eigendommen (uit het Veldwetboek)
2. Afsluiting met levende materialen
op eigen grond : levende hagen en begroeide draadafsluitingen op een halve meter van de perceelgrens.
op de perceelscheiding : In gemeen akkoord met de nabuur te bepalen mits schriftelijk akkoord of mondeling akkoord. Een schriftelijk akkoord strekt tot aanbeveling inzake de bewijslast.

Het Veldwetboek is vrij simpel en duidelijk. De haag zal er aanmoeten...
zondag 23 november 2008 - 15:21
lentemode

Tekst aangepast

Lentemode

Ik duim voor je, Doremi !

Echt, met mijn tien vingers...

Wat kan je nu nog beter bedenken als afscheiding tussen de eigendommen dan zo'n karaktervolle beukenhaag... en bovendien, geplaatst én mooi verzorgd gedurende de seizoenen... Meer dan 100 meter diep...
Zonder kosten...
De plannen van die buurman moeten dus wel iets heel spectaculairs opleveren...
Waar jij uiteraard gaat van kunnen meegenieten ! Bekijk het dus ook eens langs deze positieve kant.
Daarvoor wens ik je veel moed !

Ben benieuwd...

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Mia
zondag 23 november 2008 - 17:42
rombaft

Rombaft

Die haag zal er volgens mij NIET aanmoeten.
Als je kunt aantonen dat die haag er reeds 5 jaar staat (getuigenissen/foto's) sta je heel erg sterk en zal je woord tegen woord wel wat waard zijn aangezien (als het zover komt) men op de rechtbank zich ook wel vragen zal stellen waarom er 5 jaar niet over geklaagd is.

Laat de haag staan !
donderdag 27 november 2008 - 08:26
Rutger

Rutger

Die haag zal er volgens mij NIET aanmoeten.
Als je kunt aantonen dat die haag er reeds 5 jaar staat (getuigenissen/foto's) sta je heel erg sterk en zal je woord tegen woord wel wat waard zijn aangezien (als het zover komt) men op de rechtbank zich ook wel vragen zal stellen waarom er 5 jaar niet over geklaagd is.

Laat de haag staan !


Je moet natuurlijk ook nog leven met die buren, maar ik ben het met rombaft eens. Wij hebben een probleem gehad met een paar bomen, die niet ver genoeg uit de scheiding stonden omdat de ernaast liggende grond landbouwzone is (dan gelden namelijk ruimere regels dan bij de scheiding tussen twee bouwgronden). Uiteindelijk hebben we de bomen laten staan (zij stonden daar ook al meer dan vijf jaar), en ze staan er nog steeds, ondertussen zowat 13 jaar oud.
donderdag 11 december 2008 - 21:18
klaasje

Klaasje

Niks aan te doen, je gaat dit verliezen. Een woord is een woord, maar moeilijk te bewijzen. En je mag dan nog zo hard je best doen, je hebt geen been om op te staan.

Afsluiting van eigendommen (uit het Veldwetboek)
2. Afsluiting met levende materialen
op eigen grond : levende hagen en begroeide draadafsluitingen op een halve meter van de perceelgrens.
op de perceelscheiding : In gemeen akkoord met de nabuur te bepalen mits schriftelijk akkoord of mondeling akkoord. Een schriftelijk akkoord strekt tot aanbeveling inzake de bewijslast.

Het Veldwetboek is vrij simpel en duidelijk. De haag zal er aanmoeten...
zaterdag 13 december 2008 - 11:57
Rosemieke

Rosemieke

De haag staat er inderdaad al zolang en je hebt toch de getuigenis van je andere buur op papier ... ik duim voor je mee!

vrijdag 9 januari 2009 - 13:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon