menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasmaaier

Ga naar meest recente reactie

Eerin

Tekst aangepast

Eerin

Hoi!
Ik ben een beginner op tuingebied, sinds eind maart heb ik voor het eerst een eigen huisje en een eigen tuintje. Het is was oppervlak van ongeveer 25 vierkante meter met nog een soort hoekje van 3 vierkante meter eraan vast, helemaal betegeld. Ik heb als eerst het grootste deel aan tegels eruit gehaald, de grond klaar gemaakt voor gras en gezaaid, een pad gelegd, en kamperfoelie geplant.
Ondertussen was het gras toe aan een eerste maaibeurt, al iets te laat zelfs het werd al aardig lang. Mede omdat ik niet zoveel geld uit te geven heb en moest sparen voor de grasmaaier. Uiteindelijk heb ik een simpele handmaaier gekocht bij Praxis, een goedkope van 45,- euro. Ik verwachtte geen geweldige grasmaaier maar toch wel dat het zou werken. Niet dus.. wat een slecht geval! Er is 'niet' mee te maaien, om de haverklap loopt hij vast. Het meganiekje binnen in de wielen dat ervoor moet zorgen dat de messen draaien valt aan één constant uit elkaar. (het pennetje valt eruit). En het afstellen van de messen lukt niet omdat er altijd één is die meteen heel strak staat terwijl de andere 3 allemaal nog minimaal een milimeter ruimte hebben en dus niet snijden. Wanneer ik die drie afstel, loopt dat ene mes natuurlijk vast.
Terugbrengen kan niet meer omdat ik zo uitvoerig heb geprobeerd te kijken of ik er iets aan kon doen. Ik neem aan dat ze dat niet goed vinden.
Nu had ik dus geen grasmaaier, wel lang gras, en geen geld voor 'nog' een nieuwe grasmaaier die het wel doet. Zeker omdat ik nu voor de duurdere soort zou gaan, ervanuitgaand dat die dan ook echt werken.
M`n buren hebben vrijwel allemaal tegels en geen gras, dus een maaier lenen kan iet.
Ik heb het gras maar een beetje grof bijgeknipt met een randjesknipper zodat de onderste laag toch nog lucht krijgt en niet te bruin word.

Mijn vraag is, zodra ik weer geld gespaard heb :P
Welke handmaaier koop ik dan?

Groetjes,
Eerin.

PS, ik ben overigens heel erg blij dat ik tuinruimte heb ^_^ heerlijk! Wat wel is gelukt is kruiden zaaien, die ik nu in de keuken begin te gebruiken. Vandaag heb ik tuinturf gekocht omdat ik het afgelopen weekend een paar prachtige soorten varens en een bos-cyclaampje heb gekregen van een kennis, voor aan de schaduwkant van de tuin. Vandaag zijn ook 2 buddleja`s deel geworden van het gebeuren omdat ik vlinders prachtig vind. En morgen wil ik de eerste stinzen bolletjes in de grond zetten.
'Uiteindelijk' wil ik ook een appelboompje kopen en volgend jaar wil ik wilgen takken 'neerzetten' in een bepaalde vorm om er een klimmende witte winde tegenaan te laten groeien. En misschien oost-indische kers eronder waar ik de zaadjes al van heb.
Ik ben benieuwd naar hoe het geëxperimenteer zal uitwerken.
donderdag 25 september 2008 - 16:00
Rita1960

Rita1960

Hallo Eerin,

Van harte welkom op dit forum

Welke maaier je dan wel moet kopen weet ik niet Er zijn vast wel forum leden die hierop wel een antwoord kunnen geven.

Heel veel tuinplezier toegewenst!

groetjes,

Rita
donderdag 25 september 2008 - 18:59
hannibal

Hannibal

Hallo, welkom.

Ik zou toch terug gaan met die grasmaaier hoor, en op je strepen staan. Iets dat zo gemakkelijk uiteen valt is niet goed, prijs heeft daar niks mee te maken!
donderdag 25 september 2008 - 20:35
deHaan

DeHaan

Ik zou ook teruggaan, er zit minstens een jaar garantie op.

Als je financieel krap zit, moet je toch eens wat vaker op marktplaats en speurders en dergelijke kijken
donderdag 25 september 2008 - 21:15
leeuwtje

Leeuwtje

Ik ging toch ook terug met dat ding. Als je iets koopt mag je toch verwachten dat het werkt.

Ik heb (naast onze zitmaaier, gelukkig want we hebben zooooveeel gras) ook een handmaaiertje. Dat heb ik bij Cranenbroek gekocht. Helemaal niet duur. Ik dacht iets van 27 euro en dat werkt supergoed, alweer zo'n 4 jaar.
vrijdag 26 september 2008 - 00:22
Etienne45

Etienne45

Vertel die verkoper maar dat je desnoods de naam van de firma op een tuinforum zet.....of dat je een consumentenvereniging om advies gaat vragen....de klassiek stok achter de deur.
Succes.
vrijdag 26 september 2008 - 10:17
LauraK

LauraK

Hallo Eerin,

Allereerst van harte welkom op dit leerzame, gezellige en verslavende tuinforum!

Wat de grasmaaier betreft: gewoon mee terug gaan, want ze hadden je een deugdelijk product moeten
leveren. Dat jij er van alles aan geprobeerd hebt, staat er los van. Mijn ervaring is dt werknemers van
dergelijke grote bedrijven helemaal niet moeilijk doen: het gaat van 'de grote hoop' om het zo maar
eens te zeggen, en ze willen graag dat je klant blijft. En als ze er niet mee akkoord gaat, helpt een beetje
'dreigen' met contact opnemen met het hoofdkantoor altijd feilloos.

Ik heb zelf ooit eens een grasmaaier bij een tuincentrum gekocht, en heb er later eentje via Marktplaats
gevonden, voor mijn buren. Echt voor een prikkie, en ze hebben er net zo veel plezier van als ik.
Het is dat Marktplaats destijds nog niet bestond, anders had ik de mijne ook zeker daar aangeschaft.
Je kan op afstand selecteren, dus je hoeft het helemaal niet ver te zoeken.

Groeten van Laura.
vrijdag 26 september 2008 - 10:38
summerspookje

Summerspookje

Hoi!
Ik ben een beginner op tuingebied, sinds eind maart heb i
M`n buren hebben vrijwel allemaal tegels en geen gras, dus een maaier lenen kan iet.
Ik heb het gras maar een beetje grof bijgeknipt met een randjesknipper zodat de onderste laag toch nog lucht krijgt en niet te bruin word.

Mijn vraag is, zodra ik weer geld gespaard heb :P
Welke handmaaier koop ik dan?

Groetjes,
Eerin.

best eerin , welkom op dit leerzaam forum, maar ik moet tot mijn spijt ook beamen DAT GE UW GARANTIE KWIJT ZIJT,ge moogt NOOIT aan iets nieuws dat ge koopt beginnen sleutelen , wat het ook is, zelfs aan iets dat ge tweedehands koopt ,mag je niet aankomen , want wettelijk hebt ge altijd garantie op alles , hoe kort die ook is , maar vanaf dat ge er zelf aankomt zit ge fout, en krijgen de verkopers hun gelijk,dus dat is sparen voor een nieuwe,spijtig dat ge niet vroeger op het forum was, ik had er eentje teveel van mijn dochter die verhuist is, die heb ik gratis weggeven omdat ik er ook al een had,enfin , spijt komt altijd telaat he
maar het zal je wel lukken om een andere te bemachtigen , maar als het een occasie is die gekoopt,laat hem in het vervolg eerst eens proef draaien

groetjes

summer
vrijdag 26 september 2008 - 12:04
hannibal

Hannibal

Hallo, Eerin,

Teruggaan met dat ding, ik heb net hun verkoopsvoorwaarden gelezen op internet. Je kan ze vinden op hun website. Ze zetten er zelfs een adres bij waar je een klacht kan indienen als je niet tevreden met de hulp van de shopmanager. Op je strepen staan dus. Zij beloven goede kwaliteit en goede service! Dus hop terug naar Praxis met dat onding en geld terug vragen. Succes gewenst.
Eerst vriendelijk blijven hoor en dan indien nodig dreigen met Tuinforummers.
vrijdag 26 september 2008 - 20:16
Eerin

Tekst aangepast

Eerin

Hoi allemaal
Ik denk dat ik inderdaad toch terug ga om te kijken wat ik kan doen. Het zou echt fijn zijn als ik er toch eentje zou krijgen die het wél gewoon doet. Het 'sleutelen' is ook niet zo`n hevig gesleutel geweest, ik alleen de wielen er een paar keer af gehaald om het pinnetje terug te zetten. Het erafhalen van de wielen is makkelijk omdat ze vastzitten met een simpel metalen (ijzerdraad achtig) klemmetje dat je los kan drukken. Eén keer heb ik ook geprobeerd een ander pinnetje in de wielen te zetten (voor het draaien van de messen dus), die ietsje langer was en dus beter vast zou moeten houden. Maar dat zorgt weer voor andere mankementen.

Ik ga het proberen. De komende week zal ik mijn opa bellen om te vragen of hij met de auto en mij even op en neer wil rijden. Ik heb zelf geen auto namelijk en vandaag ben ik bij een beurs dus het kan nog niet.

Fijn al die reacties!


PS, update over de tuin ^_^ de buddleja`s staan, en een groot deel van de grond (duinzand, soms bijna strandzand) is nu gemixed met tuinaarde zodat er wat meer in kan staan. De nu nog kleine varens hebben humus gekregen en staan nu in hun eigen donkere hoekje met het cyclaampje eronder ik vind ze erg mooi, weet alleen de namen nog niet. Misschien kom ik er nog achter. Ik kreeg van de kennis waar ik het over had ook nog andere potjes, waarvan eentje een salomoszegel bevat. Daar ben ik ook heel blij mee, hij is nog niet geplant. De andere potjes zijn nog onbekend voor me, maar zijn allemaal bedoeld voor de schaduwkant en humusgrond.
(oh! en ik heb scilla bolletjes onder de buddeleja`s, sneeuwklokjes op andere plekken, en blauwe druifjes op weer een andere plek gedaan).
zaterdag 27 september 2008 - 06:23
printemps

Printemps

hallo

misschien een andere optie nemen
onze tuin is ook maar 20m2 en we hebben geen gazon
we haden daar bewust voor gekozen omdat we in een rijhuis wonen en niet veel plaats hadden om een machine te zetten
vrienden hadden nog oude stoeptegels liggen en we hebben die gebruikt als stapsteen
voor de rest hebben we vanalles staan
we hebben ook een terras en dat is ook maar 20m2

mvg
an
zaterdag 27 september 2008 - 15:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon