menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krielkippen houden

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Hallo,

Ik veronderstel dat onder al de tuinliefhebbers op dit forum ook wel heel wat mensen zijn die kippen houden dus ik stel mijn vraag hier maar:
We kunnen van vrienden een aantal krielkippen krijgen, en zijn daar heel enthousiast over, maar ook totaal onwetend. Vandaar enkele vragen:

- Kan je 4 à 5 kippen houden zonder haan erbij, of is het dan 'ambras in de keet'?
- Hoeveel kippen raden jullie aan voor een gewoon huishouden te voorzien van eitjes + af en toe wat weggeven?
- Hoeveel ruimte moeten we voorzien? Wij dachten aan een stukje grond van ong 10 m² + een binnen- ruimte van 3 m², volstaat dat?
- op het betreffende stukje grond staat waanzinnig veel onkruid (heggewinde, zevenblad en nog vele andere soorten), het schijnt dat die beestjes dat in de kortste keren wegwerken, maar is dat niet schadelijk voor hen? Ik was van plan het onkruid kort te wieken met de zeis en hoopte dan stilletjes dat de kippetjes de wortels wel zullen aanpakken...
- We hebben een afsluiting (kippendraad) van 1.2 m hoog, hopelijk vliegen ze daar niet over?
- Waar moet je specifiek op letten bij het voorzien van een kippenhok+ legplaats?
- Wat kan je ze allemaal te eten geven? Ook alle etensrestjes? De bedoeling is natuurlijk dat ze veel eitjes produceren...

Alvast heel erg bedankt voor mogelijke tips!
Anke
dinsdag 22 augustus 2006 - 12:21
Anke

Anke

O ja, nog een vraagje: wat moet er op de bodem van het hok liggen? Nu is dat een betonvloer, ik veronderstel dat dat niet erg aangenaam is voor de kippen?

Groetjes,
Anke
dinsdag 22 augustus 2006 - 14:17
Anke

Anke

Oef, ondertussen heb ik een aantal goede sites gevonden en zijn mijn vragen grotendeels beantwoord, maar blijft nog deze kwestie:
op het stukje grond voor de ren groeit momenteel vreselijk veel onkruid, en ik hoopte dat de kippen dat wel gauw zouden wegwerken. Nu las ik ergens dat heggewinde psychedelische effecten zou veroorzaken bij de kippen... Weet iemand van jullie hier meer over? Ik zou sowieso al het onkruid kortwieken met de zeis, maar ik zie het nu toch echt niet zitten om alle wortels uit te graven
Zotte kiekens klinken wel leuk, maar misschien is dat toch geen ideale start...

Heeft iemand advies??
Anke
woensdag 23 augustus 2006 - 13:32
ines

Ines

Anke ik zou toch alles wat giftig is verwijderen en toch trachten de grootste boosdoeners weg
te werken, U kan ze vervangen door vb soorten munt daar knabbelen de kippen ook niet aan
en het zorgt voor een lekkerder geurtje in de ren.
Grtjs,ines
vrijdag 25 augustus 2006 - 16:47
cetinel

Cetinel

en gij denkt dat kippen niet aan munt knabbelen????!!!
huh de mijne vreten alles kaal inclusief de pompoen ( er was iemand die beweerde dat ze die niet aten) en de frambozen( de hele planten dus niet enkel de bessen)en bramen....
er staat nu enkel nog wat guldenroede in de kippenren..
waar ze bij mij wel afblijven is laurier en rozemarijn,voor de rest moet alles eraan geloven.
maandag 28 augustus 2006 - 23:40
Angelo

Angelo

ja hier ook hoor, als de kippen op pad gaan laten ze een spoor van dood en vernieling achter, rozenstruiken, vlinderstruiken, irissen, daglelies, lavendel, alles zal er aan geloven, en de hanen kijken dan lustig toe, precies of ze de kippen tips geven, hihi!
zondag 3 september 2006 - 13:16
Wendy

Wendy

Hier hetzelfde. Van de munt staan alleen nog enkele zielige steeltjes recht en al de rest is weggegeten.
Alleen de fotinia, rozemarijn en de bladen van de camelia laten ze gerust, op bloemen moet ik tot op kiphoogte niet rekenen.
Maar ik zou toch ook oppassen met al dat onkruid en toch zo veel mogelijk al verwijderen.
Grtjs Wendy
maandag 4 september 2006 - 12:48
nanette

Nanette

Mag ik de namen van de sites hebben, ben nl ook geinteresseerd in het eventueel houden van kippen.
Groet Nanette
dinsdag 5 september 2006 - 11:59
Anke

Anke

Ik heb heel wat gevonden op: http://www.kippenforum.nl en http://www.kippengrabbelton.be/. Je kan via google waarschijnlijk nog wel meer vinden.

Succes ermee! Kippetjes zijn echt wel de moeite, beter dan een tv!

Groetjes, Anke
dinsdag 5 september 2006 - 21:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon