menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestrating

Ga naar meest recente reactie

williot

Williot

Heb je zand nodig om stenen te leggen? Kun je de stenen niet in de tuinaarde leggen (dan hoef je niet af te graven, slechts waterpas te maken)? Wit zand zou dan alleen nodig zijn om er overheen te vegen.
Met afgraven hou je zoveel tuinaarde over. Ik heb al verhoogde borders.
Gr. Wil
dinsdag 5 augustus 2008 - 11:38
printemps

Printemps

hallo

voor wat moet dat dienen???
in onze tuin liggen er van die oude stoeptegels die dienst doen als stapsteen
dus is geen echt wandepad
zo op de grond en die liggen soms wat scheef

mvg
an
dinsdag 5 augustus 2008 - 14:22
LOBU

LOBU

In principe geen probleem, je moet er dan alleen rekening mee houden dat je ze regelmatig opnieuw zal moeten leggen (toch minstens enkele cm rijnzand 0/3 onder de stenen aanbrengen).
Wat is regelmatig? Moeilijk te zeggen hangt af van de ondergrond en de grootte van de tegels (3jaar, 5jaar, langer?)
Vochtige klei is zowiezo een probleem, droog zand zal vrij stabiel zijn (na aantrillen met trilplaat).
Onkruid en bv mieren hebben wel vrij spel zonder fundering en de zijkanten zullen al vrij snel scheefzakken.
Dunne tegels zullen vrij makkelijk breken zonder stevige ondergrond (min. 4cm dik en liefst meer)
Wanneer je iemand moet betalen om ze te laten plaatsen lijkt dit geen goed idee, kan je het zelf en is het terras niet te groot is het een optie.
dinsdag 5 augustus 2008 - 16:38
annis

Annis

Geeft het dan geen problemen met het opvriezen als er te weinig zand onder ligt. Hier gebruiken we toch meestal zo'n 15cm zand onder een terras en pad (afhankelijk van de soort bestrating).
Zelf vindt ik dat je een terras toch goed moet aanleggen om hier ook vele jaren van te kunnen genieten.
Dan dat je om de paar jaar je terras opnieuw moet leggen.
dinsdag 5 augustus 2008 - 17:21
williot

Williot

Dankjewel Lobu en Annis, voor je duidelijke hulpvaardige bericht. Aan Annis: er ligt zand, tuinaarde, een hele tuin vol. Maar ik het al borders gemaakt, een vijver aangelegd. De borders zijn al verhoogd dus. Ik weet gewoon niet goed wat ik met het nog af te graven zand (ongeveer 20 cm heb ik begrepen) moet doen. Op de borders ligt al gemest tuinzand van het tuincentrum. Als ik nu het terras en het pad naar de poort ga leggen moet ik ongeveer 18 vierkante meter 20 cm diep uitgraven (klinkt wat overdreven), dus heb ik veel zand over (tuinzand). Ik vroeg me daarom af: Kunnen waaltjes, want die ga ik leggen, ook in tuinaarde i.p.v. in scherp zand? Dan hoef ik dat laatste er slechts overheen te strooien en uitvegen.

Gr. Wil
dinsdag 5 augustus 2008 - 17:35
printemps

Printemps

wat zijn waaltjes ?
ga je die zelf leggen?
en wij bedoelen met zand geen aarde uit de tuin
normaal gezien doen ze er ook nog eens cement onder het zand
en het pad naar de poort moet daar een auto over rijden?
of heb je een 4x4

mvg
an
dinsdag 5 augustus 2008 - 17:54
semperfi

Semperfi

Zijn Waaltjes, kleine Walen ?
dinsdag 5 augustus 2008 - 18:22
williot

Williot

Ha, ha, dat zou leuk zijn. (voor jullie).
Waaltjes zijn kleine klinkers van 15 of 20 cm lang, 7 cm breed, je kunt ze in meerdere kleuren krijgen en ook nog oud of nieuw. Je legt ze op z'n kant (4 á 5 cm hoog dus).
Gek idee misschien, maar de bedoeling is dus dat ze smal tonen.
Blijkbaar is het een Nederlandse naam voor deze stenen.
Nou, die wil ik dus leggen. Ze liggen al klaar.
Groetjes, Wil
dinsdag 5 augustus 2008 - 18:48
LOBU

LOBU

Bij ons noemen ze dit klinkers in waalformaat, niet zo heel anders dan waaltjes dus!
18m², da's uitgegraven zo'n 4m³ ofwel een 60-tal kruiwagens, heeft geen van de buren nog tuinaarde nodig? Een geoefende tuinman kan ongeveer 1m³ per uur uitgraven en verplaatsen (niet te ver natuurlijk). Met een beetje hulp is dat toch wel doenbaar!
In Nederland is het niet de gewoonte om een onderlaag in stabilisé (of zandcement) aan te leggen en voor waaltjes is dit ook niet echt nodig, je kan dan na verloop van tijd wel verzakkingen en spoorvorming krijgen, maar de stenen zijn mooi proper wanneer je ze na verloop van jaren toch eens moet herleggen en de verharding is waterdoorlatend. Bij tegels vind ik dit wel een probleem, die gaan namelijk breken wanneer het zand eronder verzakt!
Het grootste probleem met tuinaarde als ondergrond is dat wanneer alles lekker nat is ook deze ondergrond zeer nat wordt, bij zandgrond zal die nog vrij compact blijven maar hoe meer klei en humus, hoe plastischer die onderlaag zal zijn en hoe makkelijker het terras vervormt en verzakt, daarom is een bedding onder het terras nog altijd beter.
dinsdag 5 augustus 2008 - 19:15
williot

Williot

Ja, ik heb even opgezocht waar de naam Waaltjes vandaan komt. Het heeft inderdaad met de rivier de Waal te maken. In Nederland maakte men vroeger Amstel-, Maas- en Waalstenen.
Nu is dat meer toegespitst op Waaltjes. 75 % van de huidige gebakken stenen zijn Waaltjes.
Gr. Willy
dinsdag 5 augustus 2008 - 19:58
printemps

Printemps

bij ons noemen ze die kleiklinkers
ze zien eruit als baksteen
de andere noemen ze betonklinkers

mvg
an
woensdag 6 augustus 2008 - 13:24
Sandra1975

Sandra1975

Top info!
dinsdag 20 augustus 2013 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon