menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gr zwembad inbouwen

Ga naar meest recente reactie

scorpionking9

Scorpionking9

hey wij gaan ons gré zwembad ingraven, we hebben op deze site al veel info gevonden maar we horen nog teveel andere uitleg daarom roepen we jullie hulp in, we zouden eerst een laag stabilisé van ongeveer 15cm gieten daarop komt ons grondzeil en dan een laag vilt,doen we dit goed of is het andersom eerst de vilt en dan het grondzeil? als grondzeil zouden we dikke zwarte plastiek gebruiken die we dubbel zouden leggen, is dit wel aan te raden? moeten we bovenop deze 3 lagen nog eens een laag fijn zand leggen in het zwembad voor we de liner plaatsen of kan een laag vilt ook dienst doen?heeft er iemand van jullie toevallig foto's van jullie aanleg van jullie zwembad?

ja sorry hoor maar ik behoor bij die groep vrouwen dus die zo grandioze ideeën heeft en ook alles wil alleen vallen mijn grandioze ideeën soms groter uit dan gepland maar mijn ventje klaagt achteraf nooit ahum tijdens het uitvoeren van de plannen wil ik liefst niet in zijn buurt zijn hahaha

groetjes en alvast bedankt voor jullie reacties

vrijdag 11 juli 2008 - 21:13
vera2

Vera2

als je natte grond hebt dien je een drainage aan te leggen(ken ik niks van). bij mij was dat niet nodig. grondzeil dan het vilt dan de liner. de kleinste vouw in uw grondzeil ga je wel aan je voeten voelen, je kan op stabelisee een produkt aanbrengen zodat die achteraf niet gaat korrelen want dat voel je ook door het vilt heen. let dat de liner en het grondzeil volledig strak liggen, anders krijg je groene aanslag tussen de spleetjes van je liner waar je met de stofzuiger niet bij kan. ik zou er geen zand op doen, die gaat zeker niet egaal blijven liggen en je krijgt putjes in je liner die het onderhoud ook bemoeilijken.
belangrijkste is dus dat uw stabelisee achteraf niet gaat korrelen of afbreken, plooien vermijden.
weet niet of 15 cm stabelisee volstaat, ik heb 30 cm.
misschien nog een goede tip, de buitenzijde goed isoleren geeft sneller warm water en koelt minder snel af.

zaterdag 12 juli 2008 - 08:24
printemps

Printemps

hallo

dat van mijn ouders is in gegoten beton met betonnetten(vloer)
de muren zijn gemetst met betonstenen(dubbele rij)en dus 60cm dik
primer erop,glasvezelmatten en polyester(verf) erop en toplaag met kleur erop
dekstenen op de muur
staat er al minstens 20jaar
vorig jaar heel klein lekje gehad
hersteld met stuk glasvezel en terug schilderen met polyerster
al de vorige jaren niets moeten aan doen
juist uitkuisen en vers water erin

mvg
an
zaterdag 12 juli 2008 - 13:14
semperfi

Tekst aangepast

Semperfi

Hey, Scorpionking :
Ik heb net dezelfde vrouw : enorme ideeën maar ik mag ze uitvoeren.
Vorig jaar heb ik een Gré zwemdok ingegraven. Alles is gelukt maar het was ENORM werk, zoiets als de kleinste pyramide ...
Inderdaad, uw idee is goed , 15 à 20 cm stabilisé maar daarop plaatsten wij een isolatie - PU schuimlaag van 3 cm om de kilte van het grondwater tegen te houden. Er is echter een nadeel : vuil stapelt zich op in de naden en wordt zichtbaar ..... maar ja, je moet toch kuisen hé ?
B.t.w. ook aan de verticale buitenzijde plaatste ik PU isolatie.
Bovenop die platen PU plaatste ik een goede laag vilt en daar bovenop de liner (met Gré dok uiteraard). Boven de stalen verstevigingsbanden en de stalen horizontale zijbanden plaatste ik nogmaals wat vilt ( tussen staal en liner ), dus geen zand.
Wij ( mijn vrouw dus ) opteerden voor een betegeld terras van 45 cm boven de grond waarin het dok kwam te liggen: daar kon al die overschot van de uitgravingen in. We hoevden minder te graven en alles was dan ook weg. Rond dat verhoogd terras kwam een houten hekwerk om kindjes en honden buiten te houden.
zondag 13 juli 2008 - 20:34
minouke

Minouke

Wij vragen ..... jullie draaien
vrijdag 18 juli 2008 - 20:20
semperfi

Tekst aangepast

Semperfi

We draaien zot, ja
Grutjes,
Bob
zondag 20 juli 2008 - 14:53
lucky7

Lucky7

hey zwembad genieters,

het beste wat je kan nemen voor de grondlaag is volgens mij vloerisolatie platen. deze kan je kopen bij de betere bouwhandel. als je het slim aan pakt kan je deze ook nog aftrekken van je personenbelasting.(belgië)
je hebt deze platen in verschillende diktes en passen in elkaar met tand en groef. zodat je een minimum aan naad hebt.

grt uit het warme oosten.
donderdag 31 juli 2008 - 22:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon