menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is het best open of gesloten compostvat.

rombaft

Rombaft

Momenteel heb ik (zoals velen) zo'n vierkante plastic bak met deksel op om men keuken en tuinafval in kwijt te kunnen.

het ding werkt goed, maar de plastic is niet bijzonder stevig.

Nu heb ik mijn terrastegels geleverd gekregen in stevige houten bakken van een kubiek, ze zien er me ideaal uit om een compostvat van te maken (met kippegaas of iets dergelijks)

Het is wel redelijk wat werk om men huidig (plastic) compostvat volledig uit te scheppen, de ruimte aan te passen aan de houten bak enz... dus het moet wel de moeite zijn

Zo'n houten compostvat is dus open, er kan meer zuurstof aan, maar ook licht (dus er kunnen zaken beginnen groeien) en door de open constructie kan ook de warmte sneller weg en verliest de composthoop zen warmte en dus composteersnelheid.

of zie ik iets over het hoofd en is zo'n open composthoop toch wel beter ?
donderdag 19 juni 2008 - 20:35
Eniavaswen

Eniavaswen

In mijn vorige tuin had ik ook een open houten bak als compostvat en daar was ik heel tevreden over. We hadden een beetje een kuil gegraven en daar de randen rond gezet. Alles zakte heel snel weg en we hadden er geen geurhinder van (behalve als het heel warm was, kon je het ruiken als je er voorbij liep).
Nu hebben wij ook zo'n plastic ton en ik ben er minder gek van dan van de houten bak. Mij lijkt het dus wel de moeite.
vrijdag 20 juni 2008 - 08:24
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ik heb compostbakken gemaakt van paletten.
wat ik wel merk is dat aan de zijkanten het niet verteerd dus moet je dit regelmatig omzetten dat het onverteerd binneninzit zodat dit ook kan verteren.
aan de enekant heb ik een rij van drie paletten gezet en aan de andere kant een rij van twee waar ik de compost in leg tot ik het gebruik.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit is wel een grote ruimte maar ik kan het goed gebruiken zeker als alle hagen en planten gesnoeid moeten worden.

greetz Damy
vrijdag 20 juni 2008 - 13:15
printemps

Printemps

hallo

ik heb 2 ronde vaten gekocht van de stad/gemeente
ben er heel tevreden over
maar onze tuin is niet zo groot(tuin en terras samen +-40m²)
en heb ook geen gazon,dus niet zo héél veel afval(?)
denk dat bij open bakken soms een probleem is van dat alles uitdroogt IPV composteren
bij ons is het soms te nat omdat ik nog niet zoveel tuinafval had,enkel groente en fruit

mvg
an
zaterdag 21 juni 2008 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon