menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaadjes versturen met de post...

Ga naar meest recente reactie

Wes80

Wes80

Ik ben sinds begin dit jaar bezig met zaadjes oogsten en planten. Al een aantal keer ben ik ruil-sites tegen gekomen en ook hier worden er wel eens zaadjes omgeruild.

Maar hoe doen jullie dat ? Gewoon in zo'n zelfgevouwde enveloppe, dan in een gewone enveloppe en met de post mee ? Gaan de zaadjes dan niet kapot ?

Groetjes
Wes
donderdag 19 juni 2008 - 14:01
Jeannette1

Tekst aangepast

Jeannette1

Hai Wes, het ligt er aan, als het een beetje zaad is kun je het in een zelfgemaakt zakje doen en dan in een envelop.

Je kunt het zakje met zaadjes ook tussen een papieren zakdoekje of papieren servetje doen, plak het dan wel met een piepklein stukje plakband aan het servetje of zakdoekje, dan kan het niet schuiven.

Je kunt de zaadjes ook ni een papieren servetje of papieren zakdoekje doen en een beetje oprollen, maar plak het weer een beetje vast bijvoorbeeld met 1 druppeltje lijm in je envelop.

GEEN ZAADJES OP OF ONDER DE PLAATS VAN DE POSTZEGEL!!!

Plaats het dan in een gewone envelop, maar zorg dan dat het zaad net NIET op de plaats komt waar de postzegel of het stempel komt.

Heb je meerdere zakjes zaad naar iemand te versturen, dan kun je het beste ded zakjes op een A4 formaat vel plakken zo naast en boven elkaar.

Dan kun je als je dat wilt, er nog een servetje of zo overheen doen, maar dat hoeft niet als je maar zorgt, dat er GEEN zakje op de plaats van de postzegel of stempel bevindt.

Dan gewoon dichtplakken en verzenden, alleen is dat dan wel duurder.

Ik wens je alle suc6 van de wereld met je zaadjes verzenden!

Groetjes, Jeannette
donderdag 19 juni 2008 - 16:04
summerspookje

Summerspookje

Ik ben sinds begin dit jaar bezig met zaadjes oogsten en planten. Al een aantal keer ben ik ruil-sites tegen gekomen en ook hier worden er wel eens zaadjes omgeruild.

Maar hoe doen jullie dat ? Gewoon in zo'n zelfgevouwde enveloppe, dan in een gewone enveloppe en met de post mee ? Gaan de zaadjes dan niet kapot ?

Groetjes
Wes
hoi wes , die zaadjes , is heel simpel op te sturen ,ik heb ze ook toegestuurd gekregen van dit forum, en heb andere terug gestuurd , gewone enveloppe, de zaadjes in een zakje, goed toegeplakt, en hup de enveloppe in ,zegel er op en ok !!!, simpel hoor,

groetjes
summer
donderdag 19 juni 2008 - 19:12
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ik heb onlangs nog zaad toegestruurd gekregen van het forum en was heel vernuft ingepakt.
Neem een stukje hardbord ( karton) van een dikte van +- 5 mm.( naar gelang de dikte van de zaden)
Snij hier een vestertje in of meerdere en plak de eene kant alles af met kleefband.
Doe hier dan het zaad in,daarna kleef je hier ook een bleefband best een gekleurde band,en zo geef je naar gelang de kleur die je gebruik de soort van het zaad op.
Bv Blauw = Digitalis
groen = lupine ezv

Het is overzichtelijk en je zaad zit als het ware in een klein boxje in je stukje karton.Ik hoop het hier een beetje duidelijk te hebben uitgelegt.

ps. Het zaad kan dan ook niet of nauwelijks nog beschadigd worden.

Eddy,
vrijdag 20 juni 2008 - 00:50
Wes80

Wes80

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Als de zaden wat dikker zijn zal dat karton-knutselwerk wel nodig zijn, denk ik. Maar dan zal de enveloppe te dik worden en zal je meer moeten betalen.

Momenteel heb ik nog niet zoveel zaadjes op overschot, dus zal van ruilen nog niet veel sprake zijn. Enkel de lavendel (hidcote) en de rhododendron hadden nog zaadjes zitten in februari (ja, ik weet het, dat was wat laat om te oogsten, maar heb ondertussen wel mini-lavendeltjes en mini-rhodo's staan).
Ohja, die van de helleborus heb ik ook al geoogst, maar die zijn allen al gezaaid (hoe meer pogingen, hoe meer kans op gelukte plantjes en ik heb er veel nodig).

Misschien tot ruils...
Groetjes
Wes

PS: Extra vraagje -> ongeveer hoeveel zaadjes verruilt men dan ?
PPS: Dus voor de geïnteresseerden heb ik nog zaadjes van lavendel en Rhodo (paars en roodroos)
PPPS: De zaaddoosjes van de Cyclamen Coum zijn aan het openbarsten...
vrijdag 20 juni 2008 - 15:40
Spuddy

Spuddy

Wes, zo lang je enveloppe onder de 50gram blijft moet je niet extra betalen.
vrijdag 20 juni 2008 - 19:01
vera2

Vera2

ik verpak ze in stukje plastic, wc papier of servièt, dichtplakken met stukje plakband, fijne noppenfolie er omheen, in enveloppe.
voor stekjes of scheuten gebruik ik een kartonbrik van melk ofzo (uiteraard gespoeld en droog).
snij bovenkant open zodat je een deksel hebt, giettuit verwijderen(gewicht), scheuten in noppenfolie de doos in, je kan ook opvullen met krantenpapier of van die piepschuim chips, deksel dichtplakken met plakband, fatsoenlijk wit of bruin papierke er rond met tape dichtgeplakt, adres erop. werkt prima en je bespaart de kosten van een postpack.
donderdag 10 juli 2008 - 14:19
annis

Annis

Als ik zaden opstuur dan gaan ze eerst in een zipzakje van plastic met de naam erin en dan pak ik ze in met noppenfolie met kleine noppen en dit weegt bijna niets. Hier in Nederland doe ik een postzegel van €0.44 en voor europa een zegel van €0.75 tot een gewicht van 20gram op de envelope.
donderdag 10 juli 2008 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon