menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid van hier tot tokio

Ga naar meest recente reactie

215266

215266

in het kleine deel van mijn tuin staat het momenteel vol met allerlei onkruidsoorten.
mossen, grassen, paardebloemen, distels en weet ik veel wat nog meer.
ik wil graag weten hoe ik dit zo snel mogelijk weg kan krijgen zodat ik er wat moois van kan maken.
mijn plan was om er eerst een gif over te gooien die alles dood, dan als alles dood is het stuk grond volledig omspitten en dan nog een keer gif erover. tot slot nog even harken en straatjes aanleggen met cement of iets dergelijks ( heb een klein boerderijtje achter in de tuin ). als alles klaar is wil ik het nog een keer goed besproeien om er zeker van te zijn dat echt alles mors en morsdood is. het jaar erna wil ik de eerste bloembollen in de grond hebben, dus ik wil ze er eind augustus in doen.
wat is een goede methode om al het onkruid z.s.m. weg te krijgen?
zondag 15 juni 2008 - 21:07
Plantadvies

Plantadvies

Gif spuiten vind ik zelf altijd jammer om te doen. Natuurlijk weet je dan dat allesdood is, maar we leven wel in de natuur. Omspitten en alle wortels verwijderen is natuurlijk een prima oplossing en zeker iets wat ik liever zie gebeuren.
zondag 15 juni 2008 - 21:16
Rita1960

Rita1960

in het kleine deel van mijn tuin staat het momenteel vol met allerlei onkruidsoorten.
mossen, grassen, paardebloemen, distels en weet ik veel wat nog meer.
ik wil graag weten hoe ik dit zo snel mogelijk weg kan krijgen zodat ik er wat moois van kan maken.
mijn plan was om er eerst een gif over te gooien die alles dood, dan als alles dood is het stuk grond volledig omspitten en dan nog een keer gif erover. tot slot nog even harken en straatjes aanleggen met cement of iets dergelijks ( heb een klein boerderijtje achter in de tuin ). als alles klaar is wil ik het nog een keer goed besproeien om er zeker van te zijn dat echt alles mors en morsdood is. het jaar erna wil ik de eerste bloembollen in de grond hebben, dus ik wil ze er eind augustus in doen.
wat is een goede methode om al het onkruid z.s.m. weg te krijgen?


Hallo 215266 (heb je ook nog een naam?)

Als je dit zo snel mogelijk kwijt wilt raken, zul je toch echt op de schop moeten! dan hoef je niet te wachten tot het zeer dure gif zijn uitwerking heeft, en nadien hoef je ook niet nog eens dure kunstmest te strooien om de boel weer aan de gang te krijgen (Als alles dood is, wil je het dan nog eens dood maken en dan nog eens ?) (( Zonde van je portomonaie ))
Met zoveel gif in de grond zullen je bloembollen het echt niet doen! (m.u.v. onkruid, want dat kan wel een heleboel hebben ).

Als je op de schop gaat, en dan twee spaden diep, ben je het onkruid kwijt en vervolgens heb je ook nog het profijt van het onkruid in de vorm van langzaam vrijkomende meststoffen.

Zoals iedere tuinder zou je moeten weten dat een mooie tuin gepaart gaat met "bloed, zweet en tranen" en met hard werken

succes en met de vriendelijke groeten,

Rita
zondag 15 juni 2008 - 21:33
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Als ik dit lees heb ik volgende bedenkingen
1) Dit moet als grap bedoeld zijn en eigenlijk heb je al lang een spade gekocht en ben je al aan het spitten.
2) Of ...jij snapt geen jota van de zin van tuinieren en had beter een verdieping in een woningblok gekocht.
3) Ik zou niet graag in jouw buurt wonen.
4) of je dat nu wilt of niet maar vroeg of laat zullen jij, jouw kinderen of kleinkinderen die rotzooi opdrinken.
maandag 16 juni 2008 - 00:11
Heike

Heike

Toegegeven, onkruid is niet prettig.
Gif is dat nog véél minder!

Onze tuin heeft ons ook heel veel zweet, bloed en tranen gekost. Maar nooit, jamais, never,
kwam de gedachte in ons op om gif te gebruiken!
Nu nog, worstelen we met onkruid, dat komt aangewaaid vanuit een aanpalend weiland dat vol
met diverse onkruiden staat.
Schoffelen, omspitten, uittrekken, ja zelfs op de knieën ga ik als het nodig is.
Gelukkig lopen er hier in de tuin ook dieren rond die me met plezier helpen:

Zo hebben we een klein shetlandertje dat het gras mooi kort houdt, ook de kantjes! Een stel kippen en een haan die met plezier een groot deel van het opkomend onkruid meteen kortwieken én twee echte stoere tuinmannen. Ik heb ze hier op dit forum al eens eerder voorgesteld, maar met plezier vertel ik het nog een keer. Onze hangbuikvarkentjes Knor & Cheng die wroeten alles om waar hun snuiten bij kunnen. Jammer genoeg staat hun agende vol gepland en vrees ik dat je zelf aan de slag zal moeten gaan!!

Hier alvast een foto met hoe je het het best kan aanpakken...

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 juni 2008 - 09:08
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik moet me aansluiten bij de rest. Bedenk eens wat voor nuttige bodemmechanismen je vernietigd met zoveel gif.
Zelf had ik een jaartje geleden ook een lapje onkruid. Wij hebben alles omgespit en zoveel mogelijk wortels verwijderd. Het was zwaar werk, maar ook bevredigend om te zien wat we allemaal zelf gedaan hadden. En een fris pintje na een paar uur zwaar werk, smaakt zoveel beter.
Ik vind het trouwens ontspannend om onkruid te wieden. Even niks aan mijn hoofd, heerlijk.
maandag 16 juni 2008 - 11:06
hildavw

Hildavw

Als je echt tegen al dat werk opziet, kan je er ook een zwarte doek over leggen, zodat alles afsterft.
Maar je spade eens gebruiken zal je zeker toch ooit moeten doen.

succes ermee

Hilda
maandag 16 juni 2008 - 11:14
hannibal

Hannibal

Foei,Foei,Foei duizend keer foei zeg, al dat gif.

Tuinieren is ook goed voor de slanke lijn als je manueel alle onkruid uittrekt en omspit.
Vetoplossers en light diners niet meer nodig. Ook het alonnement in de fitness kan je opzeggen;
En dan na het harde labeur:

Een nieuwe uitfit (enkele maatjes kleiner) en genieten van al dat moois die je geplant en gezaaid hebt.
Wat je terug krijgt van moeder natuur is grandioos.

Geduld is een schone deugd maar het wordt gegarandeerd beloond.

Zet dit bord alvast maar in je tuin
[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 16 juni 2008 - 11:16
Jeannette1

Jeannette1

Beste ??? (nummer),

Zo te zien (en dat wisten wij al allemaal) is op dit Geweldige Gezellige Familiaire en Zeer leerzame TuinadviesForum IEDEREEN tegen gif!!!

Stel, dat Ger (mijn man) gif zou willen gebruiken, haal mij dan maar uit mijn rolstoel en ik rol mij door de tuin om eigenhandig alle onkruid uit de tuin te halen!

Duizend keer beter dan welk gif dan ook.

Ik vind het al erg genoeg, als ik het woordje gif zie staan, laat staan dat iemand het gaat gebruiken.

Hopelijk kun je het met onze meningen eens zijn anders ben je waarschijnlijk (goed bedoeld) aan het verkeerde adres!

Wij vinden het geweldig, als er TuinadviesForummers/sters bijkomen en die worden dan net als wij allemaal op handen gedragen, maar gif weegt VEEL TE ZWAAR op onze magen!!!

Groetjes, Jeannette
maandag 16 juni 2008 - 12:23
hannibal

Hannibal

Ja hoor beste nummer: mijn opmerking was niet kwaad bedoeld want ik strooide vroeger ook al eens gif (in mijn onwetende jaren hé) en heb er nu nog spijt van. Op het forum zal je wel ondervinden dat we al eens hard zijn maar we hebben allen een hart van peperkoek als het erop aankomt.
Ook ik werd met een dreun door ze wakkergeschud! Heb het overleefd en eruit geleerd.
Schoon hé.

Doe je onkruid de groeten en vraag om te verhuizen naar de buren!


Voor Jeannette: bedankt voor bericht, zal het proberen maar kan niks beloven. (Moet nog zoveel leren, en dat op mijn .............jarige leeftijd)
maandag 16 juni 2008 - 12:41
Jeannette1

Jeannette1

Lieve Hannibal, het zal in ieder geval jonger zijn dan mijn 73 jaren!

Trouwens, een mens is NOOIT te oud om te leren!

Groetjes, Jeannette
maandag 16 juni 2008 - 13:03
Lino

Tekst aangepast

Lino

allerlei onkruidsoorten...

ik wil graag weten hoe ik dit zo snel mogelijk weg kan krijgen zodat ik er wat moois van kan maken.


Goed omspitten is de beste manier. En dan ligt de grond meteen ook los en klaar voor de nieuwe aanplantingen.

Succes!
lino
maandag 16 juni 2008 - 13:16
boerken

Tekst aangepast

Boerken

je kan het onkruid spuiten met glyfosaat . daar kan je na tien dagen alweer op werken dan .
is niet giftig voor mens of dier . na tien dagen kan je het omspitten en nieuw gras of wat dan ook zaaien of ermee doen wat je wil . dit produkt werkt van uit het blad naar de wortel . moet wel redelijk warm zijn en er mag zeker vijf a zes uur na het spuiten niet op regenen .
maandag 16 juni 2008 - 13:24
hugo

Hugo

als je denkt dat glyfosaat zo onschuldig, lees dan dit maar eens even door

http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/glyfosaat.htm

groetjes
maandag 16 juni 2008 - 17:43
215266

215266

nou, voordat er nog meer geklaag van alle kanten komt, denk ik inderdaad dat ik het met de hand moet doen. even eerst het gras maaien althans, even knippen, want het is te hoog om te maaien.
ik ga eerst alles tot op de grond kortwieken. vervolgens ga ik samen met de hond de grond omspitten.
eigenlijk spit amber de boel niet echt om, maar graaft er tunnels en dan zorg ik ervoor dat de tuin glad geharkt is en dan zie ik wel verder, als ik er nog aan toe kom.

groeten, harry.
maandag 16 juni 2008 - 21:08
Rita1960

Rita1960

Hallo Harry,

Dit is betere praat
Goed voor je gezondheid/conditie en ook veel beter voor Amber!
En na die tijd.....

groetjes,

Rita
maandag 16 juni 2008 - 22:00
Spuddy

Spuddy

je kan het onkruid spuiten met glysofaat . daar kan je na tien dagen alweer op werken dan .
is niet giftig voor mens of dier . na tien dagen kan je het omspitten en nieuw gras of wat dan ook zaaien of ermee doen wat je wil . dit produkt werkt van uit het blad naar de wortel . moet wel redelijk warm zijn en er mag zeker vijf a zes uur na het spuiten niet op regenen .



Glyfosaat is wel degelijk giftig. Enkele weken geleden liep er een reclamespotje op radio1 over Roundup. Het werkende bestanddeel van roundup is glyfosaat. Maar er liepen zoveel negatieve reacties binnen op de redactie dat ze besloten hebben dit nader te onderzoeken in een van hun ochtendprogrammas. Zelfs wetenschappers kwamen langs. En wat blijkt. Glyfosaat is wel degelijk giftig en kankerverwekkend. Het breekt namelijk af tot diverse andere kankerverwekkende chemische toestanden. Onderzoek wees ook uit dat onze rivieren en grondwater al vol zit met dit giftig goedje. Het reclamespotje werd afgevoerd en maar goed ook.
maandag 16 juni 2008 - 22:58
boerken

Tekst aangepast

Boerken

oei oei daar wist ik niks van . niks van gehoord of gezien .
gebruik dat niet veel hoor . heb altijd geweten dat je na het spuiten van dat goedje
zelfs de dieren mocht laten op grazen en zelfs af maaien om in gekuild te worden .
is ook niet echt aan te raden als ik dat zo hoor .
woensdag 18 juni 2008 - 10:31
215266

215266

eigenlijk, dat bedenk ik me pas, is het misschien ook wel een goed idee om er stro ofzo neer te leggen en alles (onkruid) voorzichtig af te laten branden. zullen de wortels dan ook verbranden? volgens mij niet, dus dat zal wel geen optie meer zijn. en ja, het wrk met de hand doen zal denk ik niet eens zo zwaar worden, want het onkruid is zo hoog dat ik er even hard aan moet trekken waarna de hele plant de grond uit vliegt. bij laag onkruid gaat dat moeilijker.
woensdag 18 juni 2008 - 18:52
215266

215266

Als ik dit lees heb ik volgende bedenkingen
1) Dit moet als grap bedoeld zijn en eigenlijk heb je al lang een spade gekocht en ben je al aan het spitten.
2) Of ...jij snapt geen jota van de zin van tuinieren en had beter een verdieping in een woningblok gekocht.
3) Ik zou niet graag in jouw buurt wonen.
4) of je dat nu wilt of niet maar vroeg of laat zullen jij, jouw kinderen of kleinkinderen die rotzooi opdrinken.


3) ik denk dat je wel graag bij ons in de buurt woont, lekker rustig in de polder!
woensdag 18 juni 2008 - 18:55
Rita1960

Rita1960

Hallo Harry,

Als je het kunt uitzingen om een paar maanden tegen plastic aan te kijken, kun je op dit stuk ook wat dikker zwart plastic neerleggen ( geen gezicht, maar wel effectief). Dan gaat het onkruid ook dood en kun je het nadien alsnog omspitten

groetjes,

Rita
woensdag 18 juni 2008 - 20:56
Wes80

Wes80

Harry,

En als je nog meer geduld hebt (1 a 2 jaar) kan je de plastic wat langer laten liggen. Onkruid verdwijnt vanzelf.
Heb tijd terug antiworteldoek gelegd (2lagen op dat bewuste stuk), na een jaartje heb ik er eens onder gekeken en zag enkel blote grond. De situatie van de wortels weet ik niet, die blijven mischien wat langer... (2 jaar, 3, 4 ?)
In mijn tuin maakt natte kleigrond omspitten zwaar en boomwortels maakt het vaak onmogelijk. Daarom zoek ik andere manieren... , zonder gif.

Groetjes
Wes
donderdag 19 juni 2008 - 13:54
Ed51

Ed51

Vervolgens ga ik samen met de hond de grond omspitten.
eigenlijk spit amber de boel niet echt om, maar graaft er tunnels en dan zorg ik ervoor dat de tuin glad geharkt is en dan zie ik wel verder, als ik er nog aan toe kom.

groeten, harry.


Die hond is vast een teckel / takshond!?
zondag 29 juni 2008 - 11:45
215266

215266

nee, het is een duitse herder,
iets groter dus, wat ook grotere kuilen tot gevolg heeft.
ook probeert ze het zand al van de schop te pakken voordat ik de kans krijg om het ergens neer te gooien.
maandag 30 juni 2008 - 19:38
215266

215266

ik zal jullie even op de hoogte houden van de gebeurtenissen in mijn tuin.

UPDATE 1: ik heb mijn tuintje met een heggenschaar aangevallen. ik heb alles kort geknipt tot een hoogte van ongeveer 10-25 cm. (eerst was het ongeveer 1-1,5 meter hoog).
weg grashoop
weg distels
weg weegbree
weg paardebloemen
weg eenzaam aardappelplantje
weg paar losse graanplantjes
weg overige onkruidsoorten.
het is nog niet helemaal weg, ik ga het later nog een keer bijknippen, maar dan lager tot op de grond, daarna is het gras laag genoeg om te maaien. ik zal er dan elke week even overheen gaan. met een beetje geluk zijn de zaden van de onkruidsoorten over een jaartje weg. daarna kan ik mijn echte soort van tuintje aanleggen.

groeten harry.
zaterdag 5 juli 2008 - 18:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon