menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paardenmest

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

Iemand zei ons dat we paardenmest konden krijgen vanuit een manège en dat dat goed was om in je compost te verwerken

Klopt dat?????
woensdag 16 augustus 2006 - 13:20
Leentje

Leentje

Nigella,

Ik heb ook een hele kar laten komen. Ik ga hem echter laten verteren of half verteren en dan puur rond de fruitbomen leggen, vermengd met zand.

Op compost is volgens mij ook goed


Groetjes,
Leen
woensdag 16 augustus 2006 - 13:36
Marinepik

Marinepik

Nigella,

Ik heb ook een hele kar laten komen. Ik ga hem echter laten verteren of half verteren en dan puur rond de fruitbomen leggen, vermengd met zand.

Op compost is volgens mij ook goed


Groetjes,
Leen


Let er wel op dat paardenmest een warme mest is en als men deze vers gebruikt (broeimest) verbrandingsverschijnselen kunnen optreden.
Beter is de mest een jaar laten verteren en dan pas gebruiken, is zeeeeer voedzaam!!!
Marinepik
woensdag 16 augustus 2006 - 14:57
Leentje

Leentje

Marinepik,

Ja, dat was ik ook van plan.

Volgens mij zou de verse mest, verdeeld over de ganse wei, bijkomend voor een niet al te beste geur zorgen.

Groetjes,
Leen
woensdag 16 augustus 2006 - 18:11
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Die geur is na een paar dagen wel volledig verdwenen.
Groetjes.
woensdag 16 augustus 2006 - 19:17
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

marinepik

bedoel je dan dat hij toch een jaar op de composthoop mag?? Misschien in lagen verdeeld??
Of beter als die mest op een hoop apart ligt?
woensdag 16 augustus 2006 - 22:24
sugar

Sugar

Ik meen mij eens een artikel gelezen te hebben waarin het composteren van gras beschreven werd door aanwenden van paardenmest. Blijkbaar houden de compostwormpkes wel van die paardenmest, en kunnen ze dan wonderen aanvangen tijdens het composteren...(ooit in de standaard gelezen)

sugar
woensdag 16 augustus 2006 - 22:59
krist

Krist

De ganse winter heb ik de mest van onze pony opgespaard. In het voorjaar deze ingefreesd in de moestuin en ingespit in de serre. Spinazie in de serre deed het heel goed, ook de meloenen, tomaten en komkommers doen het nu heel goed. Op het bed waar de ajuinen gepland werden, heb ik er wel op gelet om niet te veel van die mest te gebruiken.

De mest die ik nu heb doe ik bij mijn rhododendrons.
donderdag 17 augustus 2006 - 09:35
hugo

Tekst aangepast

Hugo

paardemest op zich mag zeker met mate op de composthoop,je krijgt dan al gauw een broei-effect en alles gaat beter verteren maar je moet zien welke paardemest je krijgt;; paardemest op stro is goede mest, maar heel dikwijls gebruikt men van die voorverpakte houtschilfers, deze kan je beschouwen als minderwaardige mest want deze is (erg) verzurend voor de compost en voor de bodem (ph-verlagend).

groetjes


oh ja, Nigelle, goed verteerde paardenmest is goed voor kleigrond: het is rul, dus zo ongeveer als grove compost, verbetert daardoor de bodemstuktuur;;verse paardenmest moet je niet hebben: teveel ammoniak. Het moet een jaar (of liever langer) gewoon op een hoop liggen zodat die zuren eruit spoelen en de grove delen (stro) vergaan. Het ruikt dan ook neutraal. Je kunt het als toplaag leggen, of -als de grond het toelaat- licht onderrommelen met een spade ofzo.

wel opletten want paardemest kan ook veel onkruidzaden bevatten

groetjes
donderdag 17 augustus 2006 - 10:30
Fons

Tekst aangepast

Fons

Achter mijn tuin lopen rijpaarden die droog gehouden worden met vlas of vlasafval,dit mest word gewoon op een hoop gegooit, oudste zit nu 5 jaar bij elkaar,ben enkele kruiwagens gaan halen en ziet er prachtmateriaal uit, volledig vergaan,doe het nu door een zeef met mazen 2cm en meng dit met universele potgrond,resultaat zeer goede groei planten,minder vlugge uitdroging potgrond,minder krimpen van potgrond,en is volledig onkruidvrij.
Heb ook een tijdje bezig geweest met paardemest met houtkrullen is minderwaardig in de tuin maar geschikt als bodembedekker of mulching.

Groetjes Fons.
zaterdag 19 augustus 2006 - 19:12
boerken

Boerken

ik ben boerken en nieuw hier . waarom ? wel omdat mijn vrouw me zo noemt als koosnaampje en ik een hobby kweker ben van dwerggeitjes . ik ben hier eens komen rond neuzen omdat ik een stuk grond heb van 200 vierkante meter wat ik eens goed wil bemesten . ik dacht aan paardenmest omdat je dat op veel plaatsen gratis kan krijgen (waarom eigenlijk ) . ik kan puur mest uit de weide gaan halen zonder stro of krullen en zou dit op de tuin doen waar ik volgend jaar bieten en aardappelen wil verbouwen . de mest zou ik uit strooien over het koren dat er nu op staat . na de winter spit ik dan mest en koren samen onder .wat denken de kenners hier van . heb helemaal geen ervaring met paardenmest .

dinsdag 2 oktober 2007 - 13:36
hugo

Hugo

als je voor het zaaien en planten nog wat patentkali uitstrooit lijkt me dat prima

groetjes
dinsdag 2 oktober 2007 - 18:11
boerken

Boerken

en als ik dat nu strooi op het koren en na de winter mest erop en onder spitten ?

alvast bedankt
dinsdag 2 oktober 2007 - 22:17
Jantie

Jantie

Als iemand paardenmest nodig heeft, geef je maar een seintje (regio Tielt-Pittem = Zuid West-Vlaanderen)
zaterdag 6 oktober 2007 - 08:33
boerken

Boerken

@ jantje
is ver voor mij hoor , ik woon in lille in de antwerpse kempen .
maar ik vind het hier misschien ook wel .
zaterdag 6 oktober 2007 - 23:10
Jantie

Jantie

tuurlijk, iedere paardhouder zal je met plezier 'bevoorraden'
zondag 7 oktober 2007 - 08:50
boerken

Boerken

en paardenmest met vlas ? is dat zo goed als met stro of zonder iets , want ik lees dat het de grond niet verzuurd en heel vlug af breekt .
woensdag 10 oktober 2007 - 14:27
Jantie

Jantie

Vlaslemen breken inderdaad gemakkelijk af maar ik zou niet durven zeggen "heel vlug". Het voordeel is dat vlaslemen een beter stalstrooisel is (absorbeert beter) dan stro (=meer werk bij het uitmesten) waardoor er veel minder vlas tussen de mest zit dan iemand die stro gebruikt.
woensdag 10 oktober 2007 - 19:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon