menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen met buur

Ga naar meest recente reactie

printemps

Tekst aangepast

Printemps

hallo

heb probleem met de muur van de buren
onze muur is een schutting van houten panelen met een boog(dus niet recht bovenaan)
langs hare kant staat een beton stenen muur,zonder fundatie en met overhangende dekstenen
muur is 10cm dik en deksteen is 20cm breed en ligt dus op mijne houten muur
nu heb ik paar maanden geleden gezien dat er een spleet komt tussen haar muur en deksteen
heb 3keer gaan vragen om er iets aan te doen en/of er iemand kan komen kijken
telkens een hele serenade dat ik er mijne plan maar mee moet trekken
en dat er aan hare muur niets aan is,en dat hout leeft,en ik plant daar ook vanalles,en dat ik de planken omhoog duw
onze planken zien ervan af en de beugels begonnen al de vervormen
over een paar weken zag ik het niet meer zitten en heb ik haar dekstenen omhoog geduwd en er stenen onder geplaatst zodoende er voorlopig geen contact is met onze muur en om schade te voorkomen
dan politie over de vloer gekregen met een PVke
weer paar weken later gezien dat er iemand een poging gedaan heeft om 1deksteen terug gelijk te leggen,dus deze rust terug op onze planken
ik dacht ze gaat nu eindelijk iemand late komen om een stuk van de dekstenen te laten slijpen
niet dus
nu brieven in onze bus van het vredegerecht om de muur te herstellen in zijn oorspronkelijke staat
wat echter niet zal gaan want de betonstenen muur zal hoogstwaarschijnlijk niet stoppen met zakken
ze hoop nu dat ik haar problemen ga oplossen

PS heeft er iemand zelfde probleem meegemaakt en wat was resultaat daarvan
maak me niet echt zorgen
is toch mijn probleem niet dat ze geen fundatie moest hebben hé

mvg
alvast bedankt

an
zaterdag 31 mei 2008 - 16:31
rombaft

Rombaft

ik denk dat je best eerst en vooral foto's trekt in bijzijn van een deurwaarder welke dan ook bepaalde vaststellingen zal doen, een deurwaarder zal u een 100-200 euro kosten, spijtig geld maar het kan heel erg handig zijn in een rechtzaak.

Tja, buren kies je niet zelf, mijn ene buur is fantastisch, en de gehele straat eigenlijk, behalve de buur aan de andere kant, dat is ne vuilaard welke zijn vuiligheid tijdens wind soms tot bij ons waait, ipv gras staat er daar een distelveld en brandnetelveld waar hij uitgerekend mijn grasmachiene eens laten op botvieren heeft, welke ik dan persoonlijk na 10 min zelf uit zijn handen gaan halen ben(een grasmachiene met honda 5.5PK motor hoorde is dus constant vastraken) met de boodschap dat hij 1: een bosmaaier nodig heeft, 2: dat hij niets meer moet komen vragen.
zondag 1 juni 2008 - 09:53
Eniavaswen

Eniavaswen

Amai, da's een vervelende situatie.
Ik hoop voor jou dat het snel opgelost geraakt.
maandag 2 juni 2008 - 12:45
Wes80

Wes80

Manmanman, miserie,miserie,...

Ik word gek en kwaad van mensen die zonder nadenken in de slachtofferrol vallen . Zijzelf hebben nooit fout, de anderen zijn altijd schuldig. Het Calimero-effect noemen ze dat. (Das da klein zwart vogeltje van vroeger).

Ok, hout leeft, maar jouw buur denkt dat da nog echt groeit. Dat zou straf zijn, dat binnen enkele jaren je houten schutting een metertje gegroeid is. Zelfs de kast in de living, of de houten plafond,...

Normaal gezien zal de vrederechter aan jouw buur wel wat logica bijbrengen. Ik hoop dat je de bijkomende kosten ook terug krijgt.

Groetjes
Wes
vrijdag 6 juni 2008 - 18:25
Rita1960

Rita1960

Hoi An,

kun je voor die buurvrouw niet gewoon gist gebruiken ??

grt'n

Rita
vrijdag 6 juni 2008 - 21:38
kaktuskid

Kaktuskid

an,
Scheidingsmuren zijn vaak een probleem.
Probleem één is al of de scheidingsmuur een eigen muur
is, of wel een gedeelde.
dus als de buurman een muurtje in betonstenen plaats op
zijn eigendom, dan mag jij daar zeker een houten schutting
tegen maken als je die betonstenen niet mooi vind.
Als de muur volledig op de eigendom van de buur staat
zou hij in principe moeten in staan voor de afwatering, en dus
een deksteen moeten plaatsen die niet oversteekt.
Staat de muur exact op de sccheidingslijn van het perceel
dan is het een gedeelde scheidingsmuur (waarvan ieder buur de
helft betaald) en mag de afwatering naar beide kanten.
Je kan ook langsgaan bij de bouwdiens van je gemeente
want ook voor scheidingsmuren zijn er regels.

grt Eddy
zondag 8 juni 2008 - 22:29
printemps

Printemps

hallo

mijn buur heeft ook eens vermeld dat...
--vroeger die muur zo niet stond,dat ik hem heb verzet
--dat die niet op zijn plaats staat,dat vroeger hare tuin groter was
--dat ik de planken omhoog duw

maar een korte tijd nadat we hier zijn gaan wonen heeft mijne man een videocamera gekocht
en een filmke van mij gemaakt vanop 1e verdiep(toen ik aan het snoeien was)tuin was toen nog bijna leeg en de muren staan er ook op natuurlijk. 1-0

op ons plan van de architect staat inderdaad de muur verder(naar hare kant).2-0

dat zij ene steen heeft late terug leggen is ook al in mijn voordeel
want nu kan men duidelijk zien dat de boel niet past.3-0
ik moest er van de politie en van de verzekering namelijk afblijven nu

ga morge mijn verslagske maken en foto's nemen
en we zullen zien wat er gebeurd

mvg
an
PS lig er totaal niet wakker van
had enkel niet zo vlug moeten zijn en eerst naar de verzekering moeten gaan
dan wachten op schade en dan kon zij ineens heel onze tuin rondom nieuwe panelen betalen
als ze niet goed verzekerd zou zijn,moet ze alles zelf betalen


maandag 9 juni 2008 - 21:05
summerspookje

Tekst aangepast

Summerspookje

printemps

ik vrees dat ge het gelag zult moeten betalen , omdat haar muur er stond op haar grond,zo is het he, nu hebt ge uw afsluiting daar tegen gezet,,had ge dat gedaan met een afstand van 1m ,had ze nooit iets kunnen zeggen, vlg de bouwregels is dat zo , mijn buur (god zij dank komen we allen goed overéén)wilde een garage zetten ,maar had geen plaats genoeg ,en wilde op mijn grondgrens de muur plaatsen , hij moest van de bouwvergunning een getekend attest hebben van ons ,dat we akkoord waren,en dat moest gewettigd worden,we hebben dat getekend , dus kunnen we ook nooit nog aanspraak maken om onze grond terug te vorderen , eigenlijk had dat het beste geweest had ge dat ook gedaan, spijtiog dat ik u dit moet schrijven , ik hoop dat er toch iets uit de bus komt dat ge niks moet betalen , maar neem geen deurwaarder, want dan zijt ge nog meer kwijt, en kosten terug vorderen zit er zeker niet in hoor ,dat is alléén als ge wint, en dan nog niet alles,sterkte tegen zo een buur groetjes summer
ps ,gekunt wel een landmeter alles laten opmeten , en zien waar eigenlijk haar muur moet staan, dat zou ook niet zo duur uitkomen , en dan is de discussie zowieso gesloten , uw grond en de hare, tot hier en niet verder , dan kan ze lekker alles betalen , maar of de verzekering daar tussen komt?het word zo wiezo ,een salomons oordeel
groetjes
,summer
maandag 9 juni 2008 - 23:37
printemps

Printemps

hallo

hoezo 1 meter??? van de scheiding
het is hier wel een rijhuis hé
wie zet er nu zijne muur 1 meter verder
en dan is onze tuin maar 2 meter breed
en dan langs 2 kanten een strook van 1 meter
dat is het eerste wat ik daar van hoor
aan het metselwerk te zien van hare muur stond onze muur er eerst
en even terloops mag zij dan schade toebrengen aan onze muur
omdat zij geen fundatie laten steken heeft en alles verzakt en onze muur kapot maakt
ja ik heb om onze muur te beschermen steentjes onder de dekstenen gestoken
en zo haar veeeeel kosten doen besparen

mvg
an

dinsdag 10 juni 2008 - 18:14
summerspookje

Summerspookje

hallo

hoezo 1 meter??? van de scheiding
het is hier wel een rijhuis hé
wie zet er nu zijne muur 1 meter verder
en dan is onze tuin maar 2 meter breed
en dan langs 2 kanten een strook van 1 meter
dat is het eerste wat ik daar van hoor
aan het metselwerk te zien van hare muur stond onze muur er eerst
en even terloops mag zij dan schade toebrengen aan onze muur
omdat zij geen fundatie laten steken heeft en alles verzakt en onze muur kapot maakt
ja ik heb om onze muur te beschermen steentjes onder de dekstenen gestoken
en zo haar veeeeel kosten doen besparen

mvg
an

printemps, niet boos zijn , dat is iets wat in de stedebouwkundige formaliteiten staat , ZIJ MAG DAT NIET? maar gij moet bewijzen dat zij in de fout is, daar gaat het hem juist om , uw buur wil op uw kosten,een nieuwe muur zetten ,en dan waarschijnlijk nog winst maken ook,maar als gij kunt bewijzen dat zij op UW GROND staat, dan is er niks aan de hand , maar gij moet nog van hogerhand(de vrede rechter dus)gelijk krijgen , en dan zal de vrederechter tegen u zeggen om een klacht tegen haar in te dienen , en schade vergoeding van haar te eisen,in uw citaat schrijft u ,dat ge bericht kreeg van DE VREDERECHTER om haar muur in oorspronkelijke staat te herstellen,DAT KAN NIET !dat ge een pv gekregen hebt ,dat is normaal, dat kunt ge ook doen , dan doet ge uw relaes tegen het hare, daar blijft het gewoonlijk bij,gewoonlijk word dat geklasseerd
Wat er eigenlijk door u zou moeten gebeuren ,(en ik spreek van ondervinding)ge neemd fotos van haar en uw muur.
ge zegd dat ge een foto hebt ,van toen haar muur verder stond,dat is prima,als ge exakt de afmeting weet van uw tuin ,en nog de paaltjes in de grond ziet het bewijs daarvan kopieren;zoals ik al zegde ,kunt ge ook naar het kadaster gaan in de gemeente en daar een kopie van alles vragen , dat kost weinig of niks,als ge dus zeker zijt dat ze op uw grond staat,en ge hebt zoveel mogelijk bewijzen,stapt ge naar het vrede gerecht of ge kunt ook alles per brief sturen met ingesloten bewijzen , copies uiteraard meesturen,ge legd alles klaar en duidelijk uit.
dan zult ge uitgenodigd worden , (gedagvaard, samen met uw buur die krijgt er ook eentje ,met de uitleg wat er haar ten laste gelegd word)op het vrede gerecht zult ge dan moeten wachten tot ze jullie samen op roepen , als ge binnen komt ,zit er 3 personen , de griffie ,de vrederechter ,en nog een getuigedaar moet ge zeker allemaal GEEN schrik hebben , uw buur zal als eerste gezegd worden, wat er haar ten laste gelegd word door u,zij zal haar dan mogen weren ,en dan mag jij u weren , de vrede rechter zal dan zien hoe die zaak is , en reeds een beslissing nemen,wie betaald,hij kan ook een minnelijke schikking voorstellen , en ten laatste ,als er geen akkoord is , kan hij ook ter plaatse komen kijken , maar ge hebt dan waarschijnlijk ook foto's mee van haar muur.ik raad u aan , bij de rechter , kalm en rustig te zijn , ook als uw buur roept of ik weet niet wat ,ik zou u zeker geen advokaat aanraden , want dan spijst ge die zijn rekening , en dit geval is een burgelijke zaak, en word steeds met de vrede rechter opgelost,ook door een advokaat, die gaat dan wel mee, maar dat is dan weer kassa kassa

Zoals ge ziet ,kan ik niet begrijpen ,dat er een vrederechter,al gevonnist zou hebben, zonder dat u een verweer hebt,en ge kunt dat nog altijd eerst op het vredegerecht bij de grieffie bevragen ,maar zo maar haar wil te laten doorvoeren ,zou ik zeker NIET doen , maar wees nu niet boos , GIJ zult het moeten bewijzen , want zij doet het niet he, anders had ze al met papieren gezwaaid,dus zit ze er niet sterk voor,een andere oplossing zit er niet in , volgens mij , want zij zal je niet betalen denk ik,
dus , dat van alles terug te zetten in oorspronkelijke staat , daar is een reukje aan , en zou ik zeker nagaan ,
en wat de verzekering betrefd????????, denk je??? ps, en die meter, dat is alléén in andere omstandigheden ,volgens stedebouw, en daar kan ik ook van meeklappen , ik mocht mijn tuinhuis nietzetten tegen mijn eigen muur , op de scheidslijn , notabene ,ik had die muur toegelaten voor mijn buur zijn garage, ik ben dan op verzoek van stedebouw, de ganse buurt moeten laten tekenen om toelating te ktijgen,dat ik mijn tuinhuis tegen de muur zette , en niet een meter eraf
gelukkig maar had ik goeie buren

groetjes ,summer
dinsdag 10 juni 2008 - 19:27
kaktuskid

Kaktuskid

Ja, An
Het is dus echt niet zo simpel.
Maar het spreekwoord zegt
"beter een goede buur dan een verre vriend"
blijkt toch wel een beetje te kloppen.
Ik woon dan wel niet in een rijhuis,
maar pak wel regelmatig een pintje met de buurman,
hij blij, ik blij en tot op heden (nog) geen problemen.
maar dit zal waarschijnlijk niet meer met een biertje bij
te leggen zijn.
Toch hoop ik dat jullie het onderling nog kunnen regelen
en niet hoeven over te gaan tot de procedure van het vredegerecht
want dit zal duur en tijdrovend zijn.

grt Eddy


dinsdag 10 juni 2008 - 22:07
printemps

Tekst aangepast

Printemps

hallo

vrijdag is de dag des oordeels om 10.00 uur
duim aub voor mij

het echt een vreselijk mens van 88jaar
had ook eens vermeld dat het regenwater dat normaal gezien in haar ton moet lopen
in onze tuin loopt (bay bay paasbloemen,allemaal rot)
begint ze van haar oren te maken dat da niet kan,want het is een nieuw dak en een nieuwe goot
en maar roepen dat het niet kan en alles is nieuw en da kan niet enz enz enz
ik zeg het is niet uw goot maar uw afloop
en dan weer hetzelfde liedje van da kan niet en da kan niet
heb er dan niets meer op gezegd maar een nieuwe buis kan toch ook verstoppen
en zeker als je plastiekjes van de beenhouwer buiten legt met de overschot van het vlees daarop
voor de katten als dat dan opgegeten is wat gebeurd er dan met dat papier?????met de wind
maar da zal ook niet kunnen zeker
en dan nog een weetje slechts 3meter verder smijt ze motteballen(dit om de katten weg te jagen)
dus wat wil ze nu katten of geen katten????

mvg
an

PS dat stukje buis is maar 1meter lang en er zijn maar 4bochten in
dit om de optimale afwatering te garanderen zekers
woensdag 11 juni 2008 - 17:17
Spuddy

Spuddy

Allee An, ik ben blij dat het al bij al toch nog positief is uitgedraaid (heb je berichtje gelezen in de topic 'paasbloemen') Dat moet nogal een akelig mens zijn, lieveheersbeestjes en al meenemen naar de rechtbank en zeggen dat het ongedierte is. Tssssssssssssssss

vrijdag 13 juni 2008 - 16:05
printemps

Printemps

hallo

heb niet gewonnen maar ook niet verloren
de rechter vermelde dat de standpunten te veel uit elkaar lagen
de rechter heeft ook gezegd dat zij hare metser van die muur moet kontacteren om te kijken of die verzakt of niet
zij en hare metser zullen rap zijn vrees
daar komt gewoon niets van
dan zal ik maar wachten tot er bij ons schade is en dan is het voor de verzekering
dat ze maar oplet dat ik nu misschien heel de tuin rondom vergoed krijg
dus 11 panelen IPV 4 omdat ik niet moet akkoord gaan met andere platen en/of kleurverschil enz
en als ze dan alles eruit moeten halen en putjes moeten maken om de nieuwe palen te plaatsen
wie weet wat er dan met hare mooie nieuwe en stevige muur(zo los op de grond gezet)gebeurd
dan kan ze daar ook nog voor opdraaien
PS nu met die losse dekstenen had ze enorme last van beesten
vertelde ze tegen de rechter,het ware lieveheersbeestjes die ze bijhad in hare zakdoek

mvg
an


vrijdag 13 juni 2008 - 16:08
printemps

Printemps

hallo

op zaterdag 23 augustus zijn ze de muur komen herstellen
aléé t'is te zeggen de dekstenen liggen terug vast
het is niet gebeurd zoals ik wou,namelijk dat ze het overhangende deel er zouden afzagen
nu is gewoon op haar vraag met cement de muur wat opgehoogd en terug dezelfde stenen erop
heb de bewuste metser gesproken,want die liep hier nog rond en moest zijn geld nog hebben
ik vertelde het één en ander en gaf me gelijk en dat alles zo hersteld is geweest zoals madam het wou
dat hij volgend jaar of binnen 2 jaar kan terug komen is hij er ook van bewust
want madam had effe vergeten te zeggen dat hij verzakt en er een stuk af moest

dus binnen een jaar of 2 dezlfde zever en ambras omdat zij koppig is
ofwel is het zuiver om mij te pesten
de afvaf heeft ze ook weer eens tegen mijn schutting laten gooien(daar stopt die rotmuur)
er lag nog niet genoeg denk ik

mvg
an
zondag 24 augustus 2008 - 15:09
cetinel
zondag 31 augustus 2008 - 13:31
printemps

Printemps

Update

Buurvrouw is overleden ik hou mijn hart vast wat de toekomst moet/gaat brengen

Het feit dat onze planken muur die muur uit betonstenen zonder fundering moet rechthouden is niet veranderd,alsook het feit dat die in de grond aan het zakken is


mvg
maandag 28 december 2009 - 16:24
printemps

Printemps

Het huis staat nog leeg,ik bedoel staat nog vol met oude rommel

Het staat nog niet te koop denk ik
Dus nog geen nieuwe buren

mvg
dinsdag 29 december 2009 - 18:05
printemps

Printemps

@ batdah

Het is bij mij met gemengde gevoelens,ja eindelijk ....
Maar nu moet ik wel andere mensen lastig vallen die er totaal niets mee te maken hebben
Ik had eigenlijk liever dat ze ook eens naar het vredegerecht moest komen en mij moest betalen(schade)
Want ja, die fundatie kan toch niet verdwenen zijn hé
De muur staat op 1 plek al goe scheef(wel naar mijne kant toe)dus had al een heel serie bonnetjes gespaard enzo voor de kosten dan hé

mvg
dinsdag 29 december 2009 - 18:39
cetinel

Cetinel

ZO.1 probleem weg,een nieuwe in de plaats(want wie weet met wie je te maken gaat krijgen straks)
ik hoop dat je redelijke buren gaat krijgen waarmee je wel degelijk kunt praten...
sterkte zou ik zo zeggen....
maandag 22 maart 2010 - 14:51
printemps

Printemps

Heykes,weer een tijdje geleden

Inderdaad 1 probleem weg maar nu moet ik iemand anders lastig vallen die er niets mee te maken heeft,maarja je koopt ook in de staat waar het zich in bevind hé

De fundatie kan ook nooit achteraf weg zijn genomen hé daar kan niet over getwist worden hé

Ik hoopte ook dat het huis nog lang zou leegstaan,maar zou al verkocht zijn volgens andere buur,dan is de zoon en dochter aansprakelijk hé
Weer niets dan

mvg
maandag 22 maart 2010 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon