menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vergif Canyon

Ga naar meest recente reactie

Smetske

Tekst aangepast

Smetske

Wij hebben een half jaar geleden een bouwgrond gekocht. Tot heden groeit daar nog niets op, ondanks het gunstige klimaat. Wij zijn na lang uitzoeken te weten gekomen dat de vorige eigenaar Canyon vergif heeft gebruikt om de grond voor de verkoop er beter te laten uitzien. Ik heb momenteel aardappelen gepoot die wel uitkomen, maar nu is mijn vraag. Zijn deze eetbaar zonder risico voor de gezondheid? En wat voor vergif is dit juist? Ze hebben me verteld dat het een straf goedje is. Kan iemand hierover meer duidelijkheid geven zodat ik weet wat ik juist moet doen. Alvast bedankt.
donderdag 29 mei 2008 - 15:13
hugo

Hugo

canyon is een totaalherbicide,, waarschijnlijk zal de vorige eigenaar wel meer gebruikt hebben dan de dosis op de verpakking,, hierna wat uitleg over dit goedje

CANYON
Toepassen als totale onkruidbestrijder op permanent onbeteelde terreinen voor de bestrijding van grassen en tweezaadlobbige onkruiden. De meest aangewezen toepassingsperiode is het voorjaar (maart, april, mei, juni) op een licht vochtige grond en op jonge onkruiden. Voor elke toepassing van Canyon® dient u er op bedacht te zijn dat het middel niet-selectief is en in zeer geringe hoeveelheden al schade kan veroorzaken aan te sparen gewassen. De toepassing dient daarom zeer zorgvuldig te geschieden. Gebruik ter voorkoming van overwaaiing een middelmatige tot grove druppelgrootte, of maak gebuik van een beschermkap.

Attentie
1. Opletten voor eventuele afspoeling van het product naar de naburige beplanting en naar het rioleringssysteem.
2. Niet toepassen:
a. In de nabijheid van planten, sier- en vruchtbomen.
b. Op plaatsen waar hun wortels zich kunnen bevinden.
c. Op plaatsen waar het product kan meegevoerd worden door afspoeling (hellende terreinen) en in aanraking kan komen met wortels van aanplantingen.
d. In de onmiddellijke nabijheid (minder dan 25 cm) van grasperken of beteelde terreinen.
e. Op verharde oppervlakken.
3. De laagste dosering is bestemd voor percelen met lichte onkruidbezetting, de hoogste dosering voor percelen met sterke onkruidbezetting.

Dosering
200 ml / 10 l water / 100 m²

Tijdstip
Eind maart tot eind mei (in volle groei) of september-oktober (bij het dalen van de sapstroom)

Samenstelling
112 g/l glyfosaat + 71 g/l diuron + 15 g/l DFF

Erkenningsnummer
9153/B

Gifklasse

Gifklasse: B.


groetjes
donderdag 29 mei 2008 - 19:55
Rita1960

Rita1960

@ Hugo,

Is dit hetzelfde als "vroeger" het oude "Round Up"?? Wat hje nu dus niet meer kunt verkrijgen (in NL?)

groetjes,

Rita
donderdag 29 mei 2008 - 22:29
Spuddy

Spuddy

Nee Rita. Roundup werk via het blad maar is al even giftig. Een maand of zo geleden was er een gesprek op de radio over roundup. Daaruit bleek dat roundup veel giftiger is dan men beweerd en dat onze grond en rivieren al vol zitten met chemisch afval afkomstig van roundup.

Roundup bevat glyfosaat en volgens de firma is dat volledig afbreekbaar. Niks is minder waar zo blijkt want glyfosaat breekt af in meerdere andere chemicalien die kankerverwekkend zijn.
donderdag 29 mei 2008 - 22:37
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

@spuddy,

Ik weet dat round up een totaal herbicide is dat via het blad werkt( zgn groeibevorderend middel)
Het middel waar Hugo over spreekt bevat ook Glyfosaat. Zie zijn beschrijving.

Ik weet dat round up in verschillende landen van de EU onder diverse namen wordt verkocht. Vandaar mijn vraag of dit middel wat Hugo noemt het zelfde is....


groetjes,

Rita

PS: Spuddy, hoe zit het nu met de zaaddozen van de akelei?????????????
donderdag 29 mei 2008 - 22:52
Spuddy

Spuddy



PS: Spuddy, hoe zit het nu met de zaaddozen van de akelei?????????????


Die zijn aan het rijpen. Heb massa's zaaddozen dit jaar. Het zal nog een maandje duren tegen dat alles mooi afgerijpt is.
vrijdag 30 mei 2008 - 02:53
hugo

Hugo

hier wat uitleg over glyfosaat

http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/glyfosaat.htm

en hier over diuron, dat ander goedje

http://www.fytoweb.fgov.be/NL/Pers/Mededeling/20030425%20diuron2.htm

beiden zijn best te mijden,, maar je weet natuurlijk nooit wat en hoeveel iemand anders ervan gebruikt......... je ruikt het niet, je ziet het niet, maar het is er wel

groetjes
vrijdag 30 mei 2008 - 05:08
andre

Andre

Gewoon samengevat: het is rotzooi.

andre
vrijdag 30 mei 2008 - 19:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon