menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips voor verbergen lelijke muur

Ga naar meest recente reactie

jlust

Tekst aangepast

Jlust

Hallo,

Vorig jaar werd er op het stuk grond naast ons huis een nieuwbouw geplaatst, met als gevolg een gedrocht van een mandelige muur op de grens met onze tuin. Nu zouden we die muur zoveel mogelijk willen verbergen, maar de klassieke manier met klimop is niet mogelijk, aangezien het niet onze muur is. De muur staat in het westen van onze tuin, dus planten die er tegen zouden staan krijgen maar tot rond de middag zonlicht. Heeft er iemand tips over mogelijk planten/struiken/bomen we daarvoor zouden kunnen gebruiken? Het zou toch minstens een tweetal meter hoog moeten zijn, en liefst niet veel breder dan 1 meter.

Hier is een foto van de muur. Zoals je ziet is er nog wel wat werk aan de tuin

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alvast bedankt!
zondag 13 april 2008 - 16:41
LauraK

LauraK

Hallo,

Allereerst van harte welkom op dit leerzame en gezellige forum!

De muur is inderdaad spuuglelijk, en trekt enorm de aandacht. Bij de site hoort ook een plantengids,
en daar zou je zelf al kunnen kijken welke struiken geschikt zouden kunnen zijn om de muur in ieder
geval deels te verdoezelen. Hier is de link: http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

Wat het eerste was dat er in me opkwam bij het zien van de muur, was de vraag waarom jullie de
bestaande leibomen niet doortrekken langs de muur, zodat er een rustgevende eenheid ontstaat in
de tuin, en de muur ook al veel minder opvalt. Je zou daar evt. wat lagere planten bij kunnen zetten
(b.v. hortensia's o.i.d.) om ook de voet van de muur wat te camoufleren.

Groeten van Laura.
zondag 13 april 2008 - 17:02
jlust

Jlust

Bedankt voor de snelle reactie! Ik zal meteen eens die plantengids bekijken.

Dat van die leibomen hadden we voorgesteld aan onze tuinman, maar hij raadde ons dat af, omdat de bomen volgens hem te weinig zonlicht zouden krijgen en dus niet zouden groeien.
zondag 13 april 2008 - 17:14
hildavw

Hildavw

Ook van mij een hartelijk welkom !

Je zou tegen die muur een klimhortensia kunnen zetten.
Die heeft geen zon nodig en geeft mooie bloemen.
Je kan hem, indien nodig, bijknippen, zodat hij niet te breed wordt.

groetjes

Hilda
zondag 13 april 2008 - 18:00
annis

Annis

Wat Laura schreef over het doortrekken van de leibomen kwam bij mij ook in eerste instantie op. Zo te lezen ligt je tuin op het zuiden als de muur in het westen staat, klopt dat. Dat betekend dat je toch nog redelijk wat zon krijgt. Als je het raamwerk van de leibomen doortrekt langs de muur en nog wat horizontale latten aanbrengt zou je hier klimmers tegaan kunnen zetten en nog wat andere planten voor het klimrek. Zo hoef je geen gebruik te maken van de muur om er klimmers tegenop te laten groeien.
zondag 13 april 2008 - 21:04
minouke

Minouke

ja, leilindes doortrekken vind ik toch ook mooier en kwam bij mij ook op toen ik de foto zag
Qua zon zal het toch genoeg zijn
maandag 14 april 2008 - 06:55
LauraK

LauraK

Hallo,

Vreemd genoeg laat dit 'probleem' me niet los. Nadenkend over de woorden van de tuinman, bedacht
ik dat de muur 's morgens -wanneer de zon erop staat- veel warmte opneemt, en dat weer uitstraalt,
ook naar de grond vóór de muur. Eventuele leibomen staan dan weliswaar in de schaduw, maar licht
krijgen ze toch, en (misschien net zo belangrijk) ook de warmte van de muur, waardoor ze het daar
waarschijnlijk toch wel goed zouden doen. Ze staan niet in de schaduw, maar in de halfschaduw, en
dat maakt toch wel een aanzienlijk verschil. Zelf zou ik het zeker proberen, maar dat is natuurlijk een
persoonlijke mening.

Groeten van Laura.
woensdag 16 april 2008 - 11:37
jdcoster

Jdcoster

Wilde wingerd. Groeit snel, vraagt minder werk dan de leilinden en is tien keer goedkoper en de wortels zijn een beetje minder bedreigend voor de fundering van die muur.
't Is maar een idee.
Groetjes
donderdag 17 april 2008 - 18:37
printemps

Printemps

hallo

jdcoster

die muur is niet van u en dan mag je er niets aan bevestigen
ook gene klimplant
ook geen vijs voor uwe wasdraad(bij wijze van spreken)

mvg
an
donderdag 17 april 2008 - 20:44
jdcoster

Jdcoster

Van mij is die muur inderdaad niet maar erger is, dat hij niet van de vraagstellers is.
Ik had inderdaad de tekst te vluchtig gelezen en niet goed geanalyseerd.
Nochtans, moesten zij dat nu eens vriendelijk aan hun buren gaan vragen en onder het nuttigen van een meegebracht flesje wijn een beetje argumenteren dat wingerd niet op de muur wortelt, stipt ieder jaar teruggesnoeid zal worden, die muur door de dakpansgewijze plaatsing van de bladeren nog de helft van het jaar helpt isoleren tegen hitte en regen, mooie herfstkleuren geeft, ... kortom een aanzienlijke meerwaarde zou geven aan het huis.

donderdag 17 april 2008 - 22:12
Lino

Tekst aangepast

Lino

wilde wingerd zou ik zeker niet nemen. Die heeft weldegelijk hechtwortels en maakt verwijderen achteraf erg moeilijk.
Als je voor een klimplant gaat zal je met palen en draad moeten werken en dat dan laten begroeien.

Je kan ook 2 bouwstaalnetten of andere bedrading nemen daartussen houtsnippers stapelen (dat heet 'een snipperwand') en dan laten begroeien met klimplanten (kamperfoelie bvb).

Als je gewone draad wil laten begroeien neem je best draad met bovenbuis, zoals hier:
[afbeelding verwijderd niet-https]
dan gaat hij niet doorhangen onder het gewicht van de planten.
vrijdag 18 april 2008 - 10:56
Esem

Esem

Wist je trouwens dat wanneer je een klimplant tegen een muur plaatst de warmte beter in huis blijft?
de klimplant zorgt immers voor een zeer goede isolatie,en een klimhortensia beschadigd de muren niet.

gr Eddy
zaterdag 19 april 2008 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon