menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond uit het kippenhok

Ga naar meest recente reactie

krist

Krist

ik heb 5 kippen in een ren van zo'n 11m². Al het keuken- en tuinafval kieper ik in hun ren. Mijn kippen leven als het ware op een composthoop. Na een 3-tal jaar is de plek waarop ze leven al zo'n half metertje hoger geworden. Ik denk er dan ook aan om de ren eens uit te graven. Kan ik met die "grond" iets aanvangen in de tuin ?? Hebben jullie soms tips of raadgevingen ? Ik dacht bijvoorbeeld om te gebruiken in mijn borders, hier en daar in het gras om putjes op te vullen en andere oneffenheden te nivelleren of in het najaar uit te strooien in de moestuin.
vrijdag 11 april 2008 - 10:21
corrielat

Corrielat

Hallo Krist,

Ik heb hetzelfde met mijn kippenren, ik schep regelmatig de grond weg en verwerk het in mijn tuin, maar ik werk het wel onder want ik geloof dat het (puur) de kans geeft op verbranding, tot op heden is hier nog niets verbrand,
misschien dat iemand anders een betere tip heeft,
dat zou ik dan ook graag weten, dus ik wacht ook op reacties.
vrijdag 11 april 2008 - 11:18
krist

Krist

het is natuurlijk geen "zuivere" compost. Er zal heel wat kippenmest inzitten dat eigenlijk wel straf spul is.
vrijdag 11 april 2008 - 11:41
Lino

Lino

Ik ga ervanuit dat dit vruchtbare grond is.

Verse kippenmest is te sterk, maar wat er al jaren vergaan is zal wel prima spul zijn!

Kan je 't niet in je moestuin onderwerken?
vrijdag 11 april 2008 - 14:15
Rita1960

Rita1960

Krist, let wel op waar u het strooit of onderwerkt. Mijn vader was altijd blij met de grond uit het kippenhok want deze deed hij onder de prei. Verder was hij er heeeeeeel voorzichtig mee!
Het is wat wij in NL noemen "te geil" voor sommige planten.

groetjes,

Rita
vrijdag 11 april 2008 - 19:21
minouke

Minouke

ik gebruik het zo : een kruiwagen HALF gevuld met gewone tuingrond en bijvullen met de laag kippenmest/compostgrond, mengen en tussen de border strooien

zondag 13 april 2008 - 11:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon