menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre - Verwarming

Ga naar meest recente reactie

semperfi

Semperfi

Ja, ja ik weet ik ben veeeeeel te vroeg en het is nog warm !
Maar ja, ik had graag geweten wat de beste ( prijs / kwaliteit ) oplossing is om een serre vorstvrij te houden.
B. t.w. mijn serre is 3x3 of 25 kubieke meter groot, of diep, of hoog ...
Bedankt voor de suggesties.
Grutjes,
Bob
zondag 6 augustus 2006 - 18:01
Bowie

Bowie


[afbeelding verwijderd niet-https]


Verwarmingskachel
met thermostaat / ventilator voor serre / kas


Verwarming in de winter EN ventilatiefunctie tijdens de zomer met een
verbruik van slechts 53W



  • Afmetingen (LxBxH): 41 cm x 33 cm x 22 cm

  • CE-gekeurd, IPX4 - 230 V

  • waterproof

  • Elektriciteitssnoer van drie meter lang

  • Mantel in roestvrij staal (RVS)

  • Geluidsarme en soepel draaiende motor

  • Grote luchtcirculatie (460m³/uur)

  • Energiebesparende nauwkeurig in te stellen thermostaat: 0-26° C (geschikt
    voor de meeste kweektoepassingen)

  • Uiterst nauwkeurige, betrouwbare thermostaat en werking.

  • Gewicht: 4,85 kg

  • Meest krachtige ventilator zorgt voor de beste warmteverdeling

  • voor serres tot 20 m².

  • garantie : 2 jaar gehele omruiling


 


zondag 6 augustus 2006 - 18:56
francies

Francies

Mooie documentatie, maar wat is zijn verbruik?
donderdag 10 augustus 2017 - 15:36
Figo

Figo

Die blazer heeft een verbruik van slechts 54 w.. in de zomer, om te "ventileren".. om te verwarmen zal dat een stuk meer zijn, en de kosten navenant... zelfs zonder "turtelboomse heffingen"..
Ben dus ook op zoek naar eficiente betaalbare verwarming.. Iemand hier ervaring met een "laserkachel" (genre Qlima sre3531c2 )
dinsdag 26 september 2017 - 18:40
Figo

Figo

Dat blazertje verbruikt tot 2000 watt om te verwarmen lees ik in een andere advertentie..
Niemand hier die een "laserkachel" gebruikt ?? Zibro, Kero.. o.i.d. ??
woensdag 27 september 2017 - 08:44
francies

Francies

Hallo,
Ok het verbruik van die blazer is 2000w bij het opstarten, dit verminderd wel na korte tijd tot een gemiddelde van ongeveer 650w. Ik heb enkele kennissen die deze blazer gebruiken om een palmbomen koepel te verwarmen tijdens de winterperiode. Er is maar 1 zaak die zeker niet mag ontbreken en dat is een temperatuursonde (temperatuurregelaar) hierdoor zakt het verbruik enorm (volgens hun zeggen hebben ze een verbruik van ongeveer 80€ per winterperiode, behalve in 2014 waar het harder vroor).
Een petroleumkachel is naar mijn mening niet de oplossing: onmogelijk om de temperatuur te doseren (zelf de elektrische), enorm veel zuurstof nodig (of je bekomt een zwarte, roet, serre of koepel) kostprijs petrol is enorm geworden. Dit is natuurlijk mijn mening naar een testperiode van 1 winter(2015).
Volgens de meeste experten (palmbomen vrienden) is elektrische met kwalitatieve temperatuurregelaar de goedkoopste oplossing (zeker indien je zonnepanelen hebt).
Mijn keuze is gemaakt.
Mvg.




woensdag 27 september 2017 - 09:42
Figo

Figo

Mag ik vragen hoe groot en hoog die serre is van die palmbomenkoepel?? In welk materiaal (isolatie??) Ik heb wel dubbelwandige polycarbonaatplaten, maar de "leggers" zijn alu..dus koudebruggen tot en met.Serre is 3 x4 meter,2,50 m nokhoogte.
Ik heb mij de bedenking gemaakt dat zo'n laserkachel ook electriciteit nodig heeft, wel niet veel, maar toch: wat als het weer eens -10 °C vriest voor een aantal dagen..en de gevreesde "blackout" komt er ??
woensdag 27 september 2017 - 13:55
Figo

Figo

Uiteindelijk gaat dit nog het beste/ meest zuinige zijn (denk ik)..

"Garage kas kachel RVS met Thermostaat 4,2 kW
Deze gaskachel is speciaal gemaakt voor gebruik in oa. garages, schuren en kassen. De warmte regeling werkt middels een thermostaat die terugschakelt naar een waakvlam. Verwarmt oppervlaktes binnen een gas van 25m2 of tot 80 m2 binnen garages.
Door de thermostaat schakelt de kachel terug naar waakvlam en bij onder temperatuur schakelt hij weer naar vol vermogen. Dit geeft een optimale bescherming tegen vorstschade / vorstbescherming Dit is dus een ideale kachel om ruimtes vorstvrij te houden en kan middels een beugel aan de muur gemonteerd worden of vrijstaand gebruikt worden."

Iemand met zoiets ervaring ??
woensdag 27 september 2017 - 22:51
francies

Francies

Hallo,
De koepel, serre, is 4x5m op 3.5m hoog (totaal 66m³). De skelet is volledig in hout gebouwd, zoals gezegd: metaal is een koudebrug, het hout werd bedekt met vloeibaar rubber tegen vocht en condensatie. De stukken die de grond aanraken tot 1m hoogte bestaan uit styrodur isolatie van 7cm dikte. De bovenkant is zeilplastiek, volledig doorzichtig, UV bestendig, zeer sterk, wordt gebruikt voor vensters van cabrio's maar helaas tamelijk duur, 17€ m², (zie PVC*tarp.com).
Gasbranders heb ik tevens reeds geprobeerd, helaas ligt het verbruik ook tamelijk hoog en betaal je voor een waakvlam die in feite niets opbrengt. Er bestaan wel branders waar er geen waakvlam meer nodig is maar zulke installaties zijn verschrikkelijk duur. Ook hangt hier de kostprijs af van een onberekenbare factor: prijs van het gas (plus het transport van de flessen die helaas dan ook weer plaats en een kostprijs hebben)
Ik heb vernomen van kennissen die zouden verwarmen met thermo energie (grondenergie) dat is natuurlijk het ideale, maar om daarvoor een installatie te laten plaatsen alleen voor een serre, koepel??????. lijkt mij een onbetaalbare optie.
Er bestaan ook fysio thermische platen, maken warmte door de aanwezige zaken in de serre (hoe meer de ruimte is volzet hoe minder je verbruikt), hoe het werkt weet ik nog niet, vindt helaas weinig of geen info, maar zou heel weinig verbruiken (minder dan 200w per 20u) dus momenteel blijft het een elektrische kachel met programmeerbare temperatuur unit, hopelijk bereik je meer als ik.
donderdag 28 september 2017 - 10:34
Figo

Figo

Isolatie is natuurlijk het beste, maar zonder warmtetoevoer lukt het nooit.. Probleem bij alles wat electriciteit nodig heeft is een mogelijke stroomuitval...
donderdag 28 september 2017 - 11:39
francies

Francies

Inderdaad, bij mij kan het niet gebeuren wij hebben een autonome energiecel. Wij produceren elektriciteit met zonnepanelen en een kleine windturbine. Die elektriciteit wordt opgeslagen in batterijen (een cel van 2800Ah) dus reserve genoeg, nooit zonder stroom geweest vanaf wij deze installatie hebben.
vrijdag 29 september 2017 - 09:05
Figo

Figo

Mmm.. interessant, stroomopslag.. Want al die "groene energie"- verhaaltjes is allemaal mooi... Maar de zon schijnt niet altijd, net zoals er niet altijd wind is.. Maar is die installatie voldoende om je huis in putje winter (-10..) gedurende 24 uur van stroom te voorzien ?? (we dwalen nu wel flink af van d eoorspronkelijke vraag ..)
vrijdag 29 september 2017 - 11:46
francies

Francies

Inderdaad we dwalen erg af. Een laatste opmerking misschien (mijn mening natuurlijk) het is zeer moeilijk om te bepalen wat het economist is voor het verwarmen van een plaats in de winterperiode. Er zijn zoveel factoren en jaarlijks, zelfs maandelijks veranderen de prijzen van brandstoffen, gas, soms is het heel koud, enz. Naar mijn mening moet men beginnen met een haast zo ideaal mogelijke verblijfplaats (serre, koepel..) en dan zal de toekomst zeggen wat het goedkoopst, het simpelste en het milieuvriendelijkst is. En helaas zijn de goed geïsoleerde serre, koepel, wintertenten zeer duur en moeilijk te vinden(zeker als je hoogten zoekt boven de 3m).
Kent iemand soms leveranciers, koopcentrums waar wintertenten hoger dan 3m, 3.50m zou ideaal zijn, te koop zijn. Een kijkje nemen kost geen geld en kan soms schitterde ideeën opbrengen.
Succes allemaal deze winter, en laten we het lekker warm, aangenaam maken voor onze vrienden: de planten.
Saluutjes

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 30 september 2017 - 11:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon