menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bewaren verse kippenmest

Ga naar meest recente reactie

Sjos

Sjos

Ik heb een vraag over het bewaren cq opslaan van verse kippenmest.
Sinds vorig jaar krijg ik van een kippenboerderij bij mij in de buurt verse kippenmest. Een paar 100 kilo zijn het steeds wel. Ik wil de mest gaan gebruiken voor mijn buxus maar laat de mest daartoe eerst een half jaar rijpen. Wat is nu de beste manier om de mest te bewaren. Helemaal afgesloten lijkt mijzelf geen goede optie. ( voor de buren wel ) Is het beter om de mest te laten uitdrogen of is het juist beter de mest zo nat mogelijk te laten. ? Worden er verder toevoegingen gebruikt ? Verder heb ik wel eens gehoord dat aan de mest wel eens scherp zand wordt toegevoegd om hem zo beter te kunnen uitstrooien ? IKzelf denk aan een overdekte halfopen houten bekisting met op de vloer houten vlonders.

Met vriendelijke groeten

Jos de Groot


zaterdag 2 februari 2008 - 17:00
Esem

Tekst aangepast

Esem

Sjos
je kan de kippenmest mengen met srto zodat er voldoende lucht tussen kan.
Eventueel gebruik maken van de bekende tuinafspanningsdraad.
Maak er een grote ronde van met een hoogte van ongeveer een meter meng daar de kippenmest met het stro en leg er boven op een oude deken of iets dergelijks.
Zorg er wel voor dat het waterdoorlaten is maar geen licht doorlaat.
Zo kan er na verloop van tijd geen on(gewenst)kruid in gaan groeien.
Voor een vlugger compostering zet de ganse inhoud van de kuip 2 of 3 maal om op een tijdspanne van 1 jaar.
Daarna kan je de mest(compost) gaan gebruiken voor wat je maar wil.
Goed voor zowel de moes als siertuin.
Prettige Zondag
Gr eem Eddy,
zaterdag 2 februari 2008 - 20:20
compopier

Compopier

Ik weet wel niet of ge kippenmest best nat of droog gebruikt.
Maar heb misschien een oplossing voor het bewaren van uw kippenmest.
Ik heb compost in overvloed. Wat ik niet dadelijk gebruik in de tuin sla ik op in compostvaten.
Ik heb er zo 3 staan en beschik daardoor altijd over een hoeveelheid verse en gezeefde compost.
Je kan de compost of mest dan regelmatig eens gegieten. Het teveel aan vocht kan er van onderen uit. En muizen of ander ongedierte kan er niet in. Het is afgesloten.(Goed voor de buren)
En voor mij oogt het ook nog mooi.
zaterdag 2 februari 2008 - 20:21
krissie

Krissie

Compopier ,
ik weet niet welke compostvaten je hebt ,
maar dat van mij is er één aangekocht op de gemeente .
Ik heb me al meermaals rot geschrokken omdat daar
een muis in aan 't rondlopen was hoor !
een héél kleine opening is al voldoende voor die beestjes
groetjes ,
Krissie
zondag 3 februari 2008 - 13:44
Sjos

Sjos

Bedankt voor de antwoorden daar kan ik zeker wat mee. Met stro vermengen lijkt mij wel een goede optie in mijn geval. Kan straks stevig aan het werk in elk geval.

Groeten

Sjos.
zondag 3 februari 2008 - 15:36
compopier

Compopier

Krissie, mijn compostvaten komen ook van de gemeente.
Ik weet niet of uw vat hetzelfde model heeft als het mijne. Ik ben van Heusen-Zolder (Limburg)
Bij mij nog nooit een muisje of ander ongedierte opgemerkt.
zondag 3 februari 2008 - 17:01
krissie

Krissie

Compopier ,
hier zijn de compostvaten hoog er rond
vanonder iets breder dan vanboven ,
en donker groen van kleur .

ps : ik ben v/d prov Antwerpen nl van Duffel
( ligt tussen Mechelen en Lier )

groetjes
Krissie
zondag 3 februari 2008 - 17:35
Lino

Tekst aangepast

Lino

[afbeelding verwijderd niet-https]
Wij hebben dit compostvat ... en daar kunnen muizen in.
Maar of dat een probleem is...?
maandag 4 februari 2008 - 08:54
krissie

Krissie

Lino ,
mijn compostvat is idem als dat van U ,
het is voor mij geen probleem dat er al
eens een muisje in zit , alleen is het wel
schrikken als je het deksel open doet .
Je verwacht niet dat daarin een muisje loopt,ik heb het trouwens
alleen maar gemeld omdat Compopier schreef
dat in een compostvat geen muizen konden .
groetjes
Krissie
maandag 4 februari 2008 - 14:06
compopier

Compopier

Ik wil hier geen discussie starten over wel of geen muizen in een compostvat.
Ik bezit 4 zulke vaten als op bovenstaande vaten.
Eéntje wordt gebruikt om te composteren. Anderen om compost in te bewaren. Deze vaten zijn afwisselend leeg, halfvol of vol.
Heb hierin nog nooit een muisje gevonden. In mijn compostbakken daarentegen. Ganse nesten.
Misschien staat uw vat niet op een vlakke ondergrond of blijft het deksel soms openstaan. Of is de voorkant misschien niet goed gedicht.
Kijk eens eventjes na.

En voor de rest . Een muis? We zijn allemaal natuurliefhebbers. Alhoewel het soms schrikken is.
maandag 4 februari 2008 - 17:39
Esem

Esem

Ik denk niet dat het compostvat zelf de rede is van al dan niet een muis,maar van wat het compostvat bevat.
er moet maar een klein beetje etensresten bevatten of de muizen zijn daar ongeacht of het nu wel dan niet een gesloten vat is.
Muizen kunnen overal wel in geraken,het kleinste gaatje is al voldoende.
Zorg ervoor dat er geen vlees vis of ander dierlijk afval in komt,ook geen gekookte etensresten.
Geen uitwerpselen van vleseters,dit allemaal trek zonder meer muizen en ook ratten aan.
gebruik voor het composteren allen ongekookt afval van keuken en tuinresten.

In een goed opgezette compostvat of bak of hoop ,zitten er geen knaagdieren.
Ik composteer nu al 20 jaar en moet mijn eerste muis of rat nog tegen komen in mijn compost.
En ja als natuurliefhebber moet je toch een muisje kunnen bewonderen,of niet soms.

Gr Eddy,
dinsdag 5 februari 2008 - 00:23
depauws

Depauws

Hello
Ik heb geen compostvat maar toch muizen/ratten/woelratten probleem.
In het najaar heb ik een composthoop opgezet die behoorlijk warmte produceerde, de hoop is vrijliggend en afgedekt met een zeildoek.
Bij een controle na 14 dagen activiteit en behoorlijk wat warmte bleek de hele hoop doorweven met gangen.
Ik denk dat ratten naar de warmte zijn gekomen en ook naar het eten ( ongekookt keukenafval).
Daarna heb ik het zeildoek weggenomen en ik zie geen nieuwe gangen meer.
Is de beschutting van het zeildoek of de warmte van de hoop die doorslaggevend is?
Groeten
Silvain
dinsdag 5 februari 2008 - 18:53
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik gooi wat ik uit het kippenhok haal (mest en wat vlaslemen van de bodembedekking) ook in mijn compostvat. Voor de rest groente- en fruitresten en kleine takjes en in de zomer ook wat grasmaaisel.


Misschien moeten we een nieuw topic starten over het gebruik van het compostvat? Of is dat er al?
Even gezocht: hier: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=16&tid=11163&hl=compostvat
Ik zal daar verder vragen over compost, want hier moet het eigenlijk over "bewaren van kippenmest" gaan.
donderdag 7 februari 2008 - 08:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon