menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk dier

Ga naar meest recente reactie

depauws

Depauws

Hello iedereen.
In mijn tuin zie ik enkele hopen grond naar boven geworpen en gaten in de grond in de onmiddellijke buurt.
De hopen zijn groter dan een (gewone) molshoop maar zijn niet door omhoogwroeten van de aarde ontstaan maar eerder door opwerpen zoals een konijn doet.
De gaten zijn groter dan mollegaten maar kleiner dan konijnegaten.
Ik denk aan ratten, maar welke? bruine rat, zwarte rat of woelratten.
Ik heb nog geen schade aan de bomen of struiken in de buurt gezien.
De hopen en gaten zijn niet in de buurt van water, dus muskusratten lijken mij uitgesloten.
Ik heb al eens een rat gevangen, dat waren "witbuiken" volgens de gebuur, welke ratten worden hier bedoeld?
Iemand enig idee van welke beesten hier onder de grond zitten en hoe ik deze kan bestrijden.
In de grond zitten al een aantal paaslelie's maar daardoor laten ze zich niet afschrikken.

groeten
Silvain
zondag 27 januari 2008 - 13:06
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij woelratten zie je niet gauw hopen en heb je wel vreterij onder de grond en de planten verdrogen dan. Dus die sluit ik maar uit.
Liggen er geen konijnen keutels in de ruime omgeving? En geen vreterij boven de grond?Dan ook geen konijnen.
Blijven over de ratten en het zal me een zorg zijn of het bruine of zwarte zijn.
vrijdag 1 februari 2008 - 14:51
depauws

Depauws

Nu met foto van de boosdoener(s).
Iemand een idee welke soort het hier betreft, vooral de witte buik is opvallend, de bovenzijde is licht bruin, de staart is eerder zwart.
[url=http://img256.imageshack.us/my.php?image=img5644cn4.jpg]

Silvain
zondag 17 februari 2008 - 16:42
depauws

Depauws

Tweede poging
Nu met foto van de boosdoener(s).
Iemand een idee welke soort het hier betreft, vooral de witte buik is opvallend, de bovenzijde is licht bruin, de staart is eerder zwart.
[afbeelding verwijderd niet-https]


Silvain
zondag 17 februari 2008 - 16:45
JovanDreumel

JovanDreumel

Het lijkt me een veldmuis. Het is jammer dat de staart er niet helemaal op staat, maar voor een woelmuis lijkt met de staart te lang. Ook de neus is niet stomp genoeg voor een woelmuis.
zondag 17 februari 2008 - 20:19
depauws

Depauws

Jo
Het beest is wel 16 cm lichaamslengte, plus nog een staart van dezelfde lengte. De staart vermindert alsmaar in sectie tot een scherp puntje.
Dat lijkt mij geen muis meer, maar eerder een rat.
Verderop in de tuin heb ik wel uitgegeten aardpeer tegengekomen, maar in die buurt zijn er niet van die grote hopen met grote gaten, daar zitten er mischien wel (andere) muizen in de grond.
Groeten
Silvain
zondag 17 februari 2008 - 20:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Inderdaad wijst dat meer op een rat. Misschien dat je met google wat verder kunt komen. Kijk eens bij bruine rat
zondag 17 februari 2008 - 21:13
Rita1960

Rita1960

Jammer dat ik de bovenkant niet kan zien. Is die bruin? Als ik de beschrijving lees en de foto erbij zou ik zeggen dat het een bruine rat is. Wist alleen niet dat die zulke grote hopen zand opwoelen! Laat je het weten als je er zeker van bent welk dier dit is??

groeten,

Rita
donderdag 20 maart 2008 - 21:45
depauws

Depauws

Rita
Volgens mij is het een bruine rat, er zijn meerdere aanwijzingen:
- de grootte laat alleen de keus tussen zwarte en bruine ratten
- de lengte van de staart tov lichaamslengte
- de grootte en inplanting van het oor : bij een bruine rat kan het oor het oog bedekken, bij een zwarte rat kan dit absoluut niet.
- de kleur is de minst goede aanwijzing voor het verschil tussen bruine en zwarte ratten, sorry voor de naamgeving.
Hier bij mij leven ze van het voedsel van een gebuur die paarden houdt, de ratten komen door de gemene muur en graven in mijn tuin holen in de grond, ook onder het kippenhok is alles onderkelderd.

Groeten
Silvain
donderdag 20 maart 2008 - 22:11
Rita1960

Rita1960

Hai Silvain,

Heb na mijn antwoord nog op internet gezocht. en idd de bruine rat. Wist alleen niet dat die ook de grond ophopen. 'k had ze vroeger ook hier in de paardenschuur. Maar sinds dat ik katten heb (sorry van de enkele vogel die ze vangen ) zijn de ratten verdwenen. Evenals de meeste muizen
Succes met de bestrijding ervan.

groetjes,

Rita


donderdag 20 maart 2008 - 22:23
dauwtrapper

Dauwtrapper

hoi Silvain,
ik heb eerst je berichten eens gelezen, je omschrijving "witte buik" bracht me op een ander spoor. Toen ik echter de foto zag, wist ik het, dit is een gewone bruine rat. De buik is grijs, en kan wel eens lichter opkleuren, maar blijft eigenlijk grijs.
Hoe weg te krijgen? Je kunt:
A. een kat sorry ik bedoel poes nemen. Waarom poes? Omdat ie beter muizen/ratten vangt dan een kat. De poes is een vrouwelijk dier en het is haar instinct om voor de jongen te zorgen. Dit is een redelijke oplossing. Je kunt een poes trainen om het op de kattebak te doen, maar dat is maar weinigen gegeven. Dus je kunt haar uitwerpselen wel in de tuin terug vinden. Ach, een kniesoor die zich daar aan stoort. Ook milieu vriendelijk als je de kleine ongelukjes even buiten beschouwing laat.
B. Vergif strooien (oppassen met kinderen en overige huisdieren) Niet milieu vriendelijk.
C. Je kunt ook een boerenfox of jack- russel terrier of engelse fox terrier kopen en die zijn vrij scherp op ratten. Je moet ze er wel op aansporen natuurlijk, maar dat hebben ze heel gauw in de smiesen. Dat is ook nog milieu vriendelijk.
D. Dan heb je nog de vallen (stappen) Dat zijn stalen vallen die voorzien zijn van een ketting en daar wordt de val aan de grond mee bevestigd. Die zet je bij zo'n gat, zodanig dat je zeker weet dat hij er niet omheen kan. De volgende dag kun je een nog levende rat, soms dood, in zo'n val aantreffen. Dode rat is geen probleem, een levende iets meer, want ben je bang van ratten? Schop pakken en een harde klap op zijn kop geven en het beestje is dood.
E. Nu een hele gemene , dames even niet doorlezen!! Maar zeker zo goed. Als je een levende rat hebt gevangen(dames en watjes lees nou niet verder!!) dan steek je een riek door de rug. Het beestje zal gaan gillen, en de ratten in de buurt hebben ineens allemaal hun oortjes gespitst en weten dat er in die tuin bruine ratjes niet welkom zijn. Ik denk wel dat je aangeklaagt zou kunnen worden wegens dieren-mishandeling. Nu hoef je natuurlijk niet alles te vertellen op het forum.
F. zorgen dat er geen voedsel in de buurt is. Nu is een rat een alleseter en zeer slim. Maar je zou je buurman kunnen vragen het voer voor de paarden in goede stevige bakken op te slaan, waar een rat niet bij kan komen. Stenen bakken, met plaatijzeren deksels. Niet morsen met voer e.d.

Ik geef de voorkeur aan katten en honden. Dat is wel zo vriendelijk (voor de mens dan)
Ik heb me net geregistreerd, en zal aan de reacties wel zien of dat een foutje is geweest
groeten
dauwtrapper
dinsdag 25 maart 2008 - 02:17
depauws

Depauws

Dauwtrapper
Bedankt voor de info.
Ik ben niet zo aan honden en katten daarom werk ik met vallen, ik noem dat slagen omdat ze met een klap dichtslaan en daarbij de rat ogenblikkelijk doodt.
Alleen het aas is een probleem. Ratten zijn alleseters dus we hebben nogal keuze.
Ik heb van alles geprobeerd: kaas ( gewone gouda, belegen kaas, blauwe schimmelkaas) en groenten (wortel, aardpeer, ) fruit (appel)
Resultaat : 1. alle aas rond de vallen (extra) wordt beter gegeten dan het aas op de val zelf.
2. Verandering van spijs doet eten, bij nieuw dieet wordt extra gegeten
3.beste resultaat was de eerste dag met blauwe schimmelkaas.
4. aardpeer valt het minst in de smaak

Als er iemand nog lekkere rattenhapjes kent gelieve hier te melden.

Groeten
Silvain
dinsdag 25 maart 2008 - 08:39
dauwtrapper

Dauwtrapper

Dauwtrapper
Bedankt voor de info.
Ik ben niet zo aan honden en katten daarom werk ik met vallen, ik noem dat slagen omdat ze met een klap dichtslaan en daarbij de rat ogenblikkelijk doodt.
Alleen het aas is een probleem. Ratten zijn alleseters dus we hebben nogal keuze.
Ik heb van alles geprobeerd: kaas ( gewone gouda, belegen kaas, blauwe schimmelkaas) en groenten (wortel, aardpeer, ) fruit (appel)
Resultaat : 1. alle aas rond de vallen (extra) wordt beter gegeten dan het aas op de val zelf.
2. Verandering van spijs doet eten, bij nieuw dieet wordt extra gegeten
3.beste resultaat was de eerste dag met blauwe schimmelkaas.
4. aardpeer valt het minst in de smaak

Als er iemand nog lekkere rattenhapjes kent gelieve hier te melden.

Groeten
Silvain

Hallo Silvain,
ratten zijn slimme intelligente beesten. Zij leren van de fouten die ze maken(daar kan de mens nog wat van leren). Als ze zien dat er een rat in de val loopt, dan zal de tweede dat niet doen. Daar gaat weer een heeele tijd overheen, vooraleeer er een tweede rat dezelfde fout maakt. Ruiken kunnen ze ook goed. Probeer het aas zo weinig mogelijk met je handen aan te raken. Trek handschoenen aan waar de geur van de mens niet direct te herkennen is voor een rat. Je kunt het proberen de val(slag) samen met het aas even boven het gasfornuis, of gasbrandertje te houden. Let wel, even! De kaas in de val hoeft geen kaassoufflé te worden. Kijk of je de route of weg van de ratten ziet waarlangs ze op strooptocht gaan. Nog beter kijk of je hun nesten kunt vinden. Maar dat zal wel onder de grond zitten.
Doe het dan niet zoals die kennis van mij; die was zijn kippenren aan het uitmesten en deed dat met een riek. Opeens begon het in de droge en harde mest te bewegen. De kennis dacht aan...ratten en prikte een keer met zijn riek in die bewegende massa, en zag dat het nog harder begon te bewegen. Hij dus nog vaker met die riek in de grond steken. Tot hij in de smiezen kreeg dat hij de tyleen-slang van de waterleiding had lekgeprikt.
Misscdhien dat je reuzel of spekvet kunt gebruiken, dan eerst de val branden, op de bewuste plek leggen en dan de reuzel of spekvet op de stap druppelen. Honden uit de beurt houden, want voor je het weet heb je van een scheper een boxer gemaakt. ik hoop dat je succes hebt.
groeten
dauwtrapper
dinsdag 25 maart 2008 - 18:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon