menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spechten in het gras

Ga naar meest recente reactie

jerry

Jerry

hallo iedereen,ik ben van plan om in het voorjaar terug een nieuw gazon te zaaien.Nu zit ik met een klein probleem,er komen namelijk spechten op het gras zitten om mierennesten uit te graven en op te eten.Ik heb daar geen enkel probleem mee ware het niet dat dit echte kraters achterlaat in de gazon.Nu zou ik die spechten ook niet willen kwijtspelen,want het zijn prachtige dieren!Is er iemand die een middeltje weet om de spechten uit het gras te laten blijven?
maandag 14 januari 2008 - 10:21
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Als het gras net opkomt, is het nog wel kwetsbaar. Als je eenmaal een dichte mat hebt, veroporzaken de spechten geen grote kraters, is mijn ervaring. Dus de eerste tijd zou je moeten voorkomen dat de spechten op het gras komen, door er iets overheen te spannen of stokjes met aluminiumfolie in repen er op geplakt te plaatsen. Of je legt graszoden.
maandag 14 januari 2008 - 15:08
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

helpt het niet als je een net op het gras legt?

greetz Damy
maandag 14 januari 2008 - 17:29
Esem

Esem

jerry
ik zou me daar echt niet te druk in maken hoor.
ik zit hier met het zelfde probleem ,al jaren.
Het is nu winter en de spechten vinden niet voldoende voedsel in de bomen tussen de schors en ook niet tussen de afgevallen bladeren,daarom zijn ze nu op zoek naar mieren pissebedden wormen ezv.
Eens de temperaturen gaan stijgen ,en de insecten weer actiever worden is het probleem opgelost.
Je maakt de gemaakte gaatjes die de spechten hebben achter gelaten weer dicht en zaai het een beetje in met vers gazonzaad.
Ik doe het zo al vele jaren en de spechten kunnen verder met hun lekkernijen uit het gazon halen.
Tegen dat het tuinseizoen weer begint is je probleem opgelost.
ook verdwijnen er zo(als je ze in het gazon hebt) de engerlingen.
Gr Eddy,
maandag 14 januari 2008 - 18:58
jdcoster

Jdcoster

Bij het rechtsteken van de gazonranden heb ik steeds reepjes gazon over. In plaats van die te composteren gebruik ik ze in maart of april af en toe om onbegroeide plekjes en/of putten mee te corrigeren. Een passend putje maken in het gazon, de reepjes oprollen, inpassen in het gazon en goed aan trappen. Een maand later merk je er niets meer van.
maandag 14 januari 2008 - 21:31
jerry

Jerry

bedankt,iedereen,zoals ik al eerder zei zou ik die vogels niet graag kwijt zijn,dus denk ik dat ik,vanaf de winter gedaan is,wat plak en knipwerk zal verrrichten en de putjes vullen en/of bijzaaien.Het is een te grote oppervlakte om er een net te overspannen,ongeveer 250 à 300 vierkante meter.
maandag 14 januari 2008 - 23:20
Etienne45

Etienne45

Ik zit met hetzelfde probleem. En de gaten die deze prachtige vogel(s) boort zijn niet zomaar eventjes te dichten. Het zijn veel en grote gaten. Ik heb dit jaar wat stokken in de grond gestoken waaraan plastic (dunne) boodschappen-zakjes. Zolang er wind is en deze opvallende dingen wapperen blijft de groene specht uit de buurt. Als het windstil is....mag ik zelf gaan molenwieken.
donderdag 17 januari 2008 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon