menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

UIL probleempje

Ga naar meest recente reactie

vera2

Vera2

iemand enig idee hoe ik een uil (denk bosuil) kan laten verhuizen naar een andere nachtelijke uitkijkpost ? deze heeft er namelijk een gewoonte van gemaakt om zich elke nacht te posten bovenaan tegen de gevel op de hoofdkabel van de elektriciteit die daar het huis binnenkomt. op zich geen probleem ware het niet dat er net een raam onder staat op de benedenverdieping wat die uil gebruikt als mikpunt voor toilet. vol uitwerpselen dus net zoals de vensterbank en de klinkers rondom met daarbij als extra decoratie nog een hoop braakballen.
ik wil dat beestje niet kwijt want aan het aantal braakballen te zien hebben de muizen hier geen makkelijk leven maar sinds die een maand geleden uit de tuin naar onze gevel verhuist is begint het ramen lappen mij de keel uit te hangen
vrijdag 11 januari 2008 - 10:38
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Uilen zijn een beschermde vogelsoort, ze wegjagen mag zelfs niet dacht ik.
Het is inderdaad erg vervelend dat ze net een plaats uitkiezen waar jij met de opkuis zit en die beesten laten behoorlijk wat vallen
Het enige wat ik denk dat kan helpen is een nestkast hangen, op een plaats die beter voor je uitkomt.
Voor een bosuil valt de grote van kast nog redelijk mee, het heeft ook voordelen zoals je zegt qua muizen om een uil in de buurt te hebben.
Ik heb ergens een boek waarin staat hoe je zo'n kast kan maken maar ik vind het boek niet meteen
Deze link helpt je misschien wat verder.

http://www.natuurhulpcentrum.be/content.php?group=2&id=27&lang=nl#uilenkast
Veel succes.
Groetjes
Ann
vrijdag 11 januari 2008 - 11:02
vera2

Vera2

Ann,

wegjagen is helemaal niet mijn bedoeling, integendeel maar had graag dat die terug naar zijn oude stekje in de tuin verhuist waar die al 2 jaar een nachtelijke serenade weg geeft, zou dat voor geen geld willen missen. enkele spatjes op mijn raam deren niet maar 't ziet er bijna uit als een wit gekalkt serreraam.
die link en uw idee is wel interessant; 'k ga effe verder googlen voor afmetingen en er zo een paar proberen in elkaar te knutselen. twijfel echter dat het nu niet de moment is dat ze zich gaan huisvesten in een nestkast maar kan nooit kwaad om te proberen en is misschien goed voor later.
vraag me af waarom die naar de gevel verhuist is want hij zit nu onbeschut in de westenwind en regen en dat die daar nu juist gaat zitten terwijl 30 are van de tuin een vogelparadijs is, dat ik al 15 jaar ongemoeid laat om een toevluchtsoord te creéren voor wild en gevogelte. ik woon midden in proper gehouden paardenweiden en deels jachtgebied. er zat hier indertijd amper een koppel mussen en nu krioelt het van hier van verschillende fluiters, dus uil moet zeker blijven
vrijdag 11 januari 2008 - 12:14
annd6

Annd6

Vera,
het is misschien wat vroeg voor nestkasten maar toch, moest deze uil de "kans laten schieten" komt er misschien een andere in.
De plek die hij nu uitgekozen heeft, heeft misschien te maken met het zoeken naar voedsel?
Het is inderdaad een hoop dat die beesten achterlaten, bij mijn tante zit er al enkele jaren een koppel in een overkapping aan hun schuur. De mensen van de vogelbescherming zijn ze zelfs komen ringen en houden het in het oog hoeveel jongen ze krijgen.
Allemaal heel mooi maar mijn tante krijgt af en toe ook grijs haar van hun afval
Tja
Ik zoek verder naar het boek, ik denk dat de afmetingen erin staan.
Moet wel mooi zijn bij jullie, als ik de beschrijving zo lees!
Toch fijn dat je zoveel vogels aantrekt.

Groetjes
Ann
vrijdag 11 januari 2008 - 12:26
Jeannette1

Tekst aangepast

Jeannette1

Beste Vera, is het niet mogelijk, om een plank onder dat gedeelte te maken (plaatsen) waar de Uil zijn/haar behoefte doet? (dus boven dat bewuste raam)

Een Uil mag en kun je niet verplaatsen, hij/zij zoekt altijd een eigen plekje en komt daar altijd weer terug ook al is het enkele meters verder.

Helaas hebben ze mij het zicht op de Uilen etc. ontnomen met de bouw van diverse Flatgebouwen op het open stuk grond waar de tuinders al jaren zaten.

Na uitkoop door de Gemeente enkele jaren braak lag waar allerlei soorten gevogelte kwamen.

Hopelijk vind je een goede oplossing, maar probeer hem A.U.B. bij je te houden, het brengt GELUK en VREDE!!!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 11 januari 2008 - 12:27
annd6

Annd6

Ik heb hem gevonden
Deze maten zijn ook geschikt voor de holenduif.
Plankdikte: 2,5 cm
grootte vlieggat 8-9 cm
vlieggatwand 25 x34 cm
Afstand bovenkant-midden vlieggat 8 cm
achterzijde 30 x 38 cm
zijkanten 26,3 x 36 x 38 cm
bodem 25 x25 cm
met 4-6 afvoergaten doorsnede elk circa 0,3 cm
dak 34 x36
ophanglijst 6 x 2x 85 cm

Voila, ik hoop dat het lukt!
Groetjes
Ann
vrijdag 11 januari 2008 - 12:38
vera2

Vera2

jeanette,
brengt geluk wist ik niet maar vrede en rust, vooral als die op een lekkere late zomeravond al van zich laat horen; is trouwens met alle vogeltjes zo hé; zelfs een fazantenhen die enkel maar piept doet wonderen als je effe wil ontspannen en genieten van de natuur.
afdakje had ik ook al aan gedacht maar 'k ga nog even afwachten want misschien is het zoals ann zegt een kwestie van voedsel en is daar toevallig een muizeninvasie ofzo.
wegjagen doe ik zeker niet, zal ook niet lukken want tijdens het vuurwerklawaai van de buren op nieuwjaarsnacht zat die lekker hoog boven op zijn kabeltje met ons mee te kijken terwijl we op nog geen 6 meter afstand onderaan stonden en 'k moet zeggen dat het geknalt heeft. was na kwartiertje weg gevlogen, waarschijnlijk omdat de muizen ofzo foetsji waren door het lawaai, 's ochtends had tenslotte mijn raam weer prijs.
vrijdag 11 januari 2008 - 13:18
krissie

Krissie

Vera ,
onze vrienden hebben dit vorig jaar
ook meegemaakt ,
en daar mijn vriendin een poetsmaniak is
was ze dagelijks tegels ,ramen, en de voordeur aan 't poetsen .
en maar sakkeren dat ze op die uil deed .
Terwijl ze poetste bleef hij gewoon boven haar zitten
Maar na een tweetal weken was hij op die plaats ineens weg .
Hij is er nog wel ergens ,want ze zien en horen
hem nog regelmatig .
Ze wonen in landbouwgebied en rondom zijn er bossen
plaats heeft hij zeker genoeg daar !
misschien zoekt de uwe binnenkort ook een plaatsje in de buurt .
groetjes
Krissie

vrijdag 11 januari 2008 - 13:45
vera2

Vera2

Vera,
het is misschien wat vroeg voor nestkasten maar toch, moest deze uil de "kans laten schieten" komt er misschien een andere in.
Moet wel mooi zijn bij jullie, als ik de beschrijving zo lees!
Toch fijn dat je zoveel vogels aantrekt.



Ann,



bedankt voor de nestkast afmetingen !!! mooi is het hier niet; eerder rommelig zou ik zeggen of in de ogen van de netjes tuinhouders een niet onderhouden oerwoud vol onkruid, netelen enz. . met bomen van appel-peren-kersen-perzik-pruimen-kastanje-eik-berk-den-vlier-wilg-hazelaar-lijsterbes en nog vanalles wat van zichzelf beginnen groeien is waar ik de naam niet van weet. heb om het compleet te maken een vijvertje gemaakt sinds auagustus 2007 maar is niet volop van te genieten door het feit dat de vissen zich verschuilen van schrik omdat er te veel vogels over vliegen; slechte combinatie vrees ik.
vrijdag 11 januari 2008 - 14:07
vera2

Tekst aangepast

Vera2

Krissie,

ben zeker geen poetsmaniak; integendeel want ik poets eigenlijk te weinig. raar dat uw zus die door de dag ziet; is mij nog niet gelukt behalve bij een koppeltje kleine uiltjes die ook hier 's nachts onder een afdakje vertoeven en af en toe door de dag op mijn wasdraad zitten als er niemand in de buurt is. 'k hoop dat deze na een tijdje ook terug in de bosjes verhuist en dat raam blijft ondertussen voor wat het is want poetsen haalt niets uit.

effe ter verbetering; vriendin ipv zus
vrijdag 11 januari 2008 - 14:28
faunolen

Faunolen

iemand enig idee hoe ik een uil (denk bosuil) kan laten verhuizen naar een andere nachtelijke uitkijkpost ? deze heeft er namelijk een gewoonte van gemaakt om zich elke nacht te posten bovenaan tegen de gevel op de hoofdkabel van de elektriciteit die daar het huis binnenkomt. op zich geen probleem ware het niet dat er net een raam onder staat op de benedenverdieping wat die uil gebruikt als mikpunt voor toilet. vol uitwerpselen dus net zoals de vensterbank en de klinkers rondom met daarbij als extra decoratie nog een hoop braakballen.
ik wil dat beestje niet kwijt want aan het aantal braakballen te zien hebben de muizen hier geen makkelijk leven maar sinds die een maand geleden uit de tuin naar onze gevel verhuist is begint het ramen lappen mij de keel uit te hangen


Vera zit er bij U niet een uilenvereniging in de buurt? of een uilenforum..want na wat meer informatie, denk ik dat zij zelf wel een broedkast willen plaatsten. Ik kan me voostellen dat je de uil niet kwijt wilt,ik heb zelf op zolder gedurende 2 jr nu zomers een hele familie kerkuilen zitten..heerlijk om alles te volgen!!
succes!
vrijdag 11 januari 2008 - 17:33
koenh

Koenh

misschien helpt het al om iets opvallends te veranderen in de onmiddellijke omgeving? een vlaggestok met een wimpel bij zijn plaatsje, of iets dergelijks? Misschien dat hij dan een ander plekje opzoekt?
Of anders kun je misschien eens bellen naar natuurpunt? Zij weten misschien raad in dergelijke gevallen.
Ik zou ze in ieder geval ook niet verjagen, maar elke dag moeten kuisen is misschien wat te veel van het goeie.
vrijdag 11 januari 2008 - 18:30
krissie

Krissie

Vera ,
of mijn vriendin hem nu ook zag in het midden v/d dag
weet ik niet ,ze poetste altijd bij valavond omdat
de ramen en deur in de dag volop in de zon staan .
ik weet dat ze minstens 2 x een goei plets op haar hoofd en rug
heeft gehad terwijl ze aan 't poetsen was !
ze praatte er zelfs tegen , en nog ging hij niet vliegen .
groetjes
krissie
vrijdag 11 januari 2008 - 19:51
vera2

Vera2

bedankt voor jullie reacties.
ik ga het beestje met rust laten, waarschijnlijk gaat die in het voorjaar aan gezinsuitbreiding doen en terug naar zijn oude stekje in de tuin.

vera
dinsdag 15 januari 2008 - 10:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon