menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onuitwisbare markeerstift

Ga naar meest recente reactie

polidor

Polidor

Hello tuinvrienden,

Ik zaai al jaren bloemen voor mijn tuin maar wordt steeds weer geconfronteerd met onleesbare labels
doordat de inkt wegens vocht en water steeds weer vervaagd of uitloopt, zelfs op plastiek labels.
Via internet heb ik een paar stiften opgezocht die volgens reclame onuitwisbaar zouden zijn maar ik kom niet te weten waar in mijn buurt een dergelijke winkel zou zijn die dergelijke stiften zou verkopen.
Ik woon in de omgeving van Aarschot.
Hierbij geef ik de merknamen. Uw eventuele bevindingen indien je één van zulke stiften zou gebruiken zijn uiteraard ook welkom.
Het betreffen volgende stiften : Edding 400 permanent marker
Lumicolor permanent Staedler
Garden Marker - merk Artline
Mochten jullie een adres weten van bekende winkelketens waar één van deze stiften zou worden verkocht dan zou ik u dank weten mocht mij dit worden medegedeeld.
Eventueel is mijn vraag ook dienbaar tot oplossing van problematiek waar velen onder jullie waarschijnlijk ook worden mee geconfronteerd.
Met dank bij voorbaat voor eventuele hulp. Misschien een kooptip bij volgende aankopen?
Groetjes.
Paul
maandag 24 december 2007 - 22:07
mjohanna

Mjohanna

Hallo

Ik gebruik al jaren - super color marker ultra fine'
Pilot < permanent type> no xylene
Pilot is het merk ,kleur zwart. Blijft heel lang goed ik bedoel enkele jaren . Maar de allerbeste oplossing en ook nog spotgoekoop is een gewoon potlood. Op de meeste kunstof etiketten kun je met potlood schrijven en dat blijft zondermeer het langs leesbaar.
Succes!
dinsdag 25 december 2007 - 10:11
polidor

Polidor

Dag Mjohanna,

Bedankt voor de tip!!!
Kan u soms mededelen in welke winkel (keten?) u voormelde marker heeft aangekocht?
Groetjes.

Polidor
dinsdag 25 december 2007 - 11:22
hildavw

Hildavw

Potloden voor plantetiketten kan je vinden bij AVEVE;

kerstgroetjes

Hilda
dinsdag 25 december 2007 - 13:08
mjohanna

Mjohanna

Dag Mjohanna,

Bedankt voor de tip!!!
Kan u soms mededelen in welke winkel (keten?) u voormelde marker heeft aangekocht?
Groetjes.

Polidor


Ik koop die bij ons inderdaad in ned. limb. in een plaatslijke kantoorbenodigdheden winkel.
Geen keten of zo maar je zou in zo'n srt winkel bij jullie ook bij de fijnschrijvers en markers kunnen kijken of ze dat merk verkopen. Word in ieder geval in Belgie ergens verkocht want is ook al eens besproken op het cactusforum en daar zaten mensen bij die dezelfde stift gebruikte.
dinsdag 25 december 2007 - 14:38
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Bedankt dames.

Zal ook effe op cactusforum gaan kijken en AVEVE is uiteraard een zeer bruikbare tip daar we in België daar ruimschoots voldoende verkooppunten van hebben. Trouwens eerstdaags moet ik naar Leuven waar het grootste AVEVE -centrum is. Ik denk dat ik daar wel aan iets van kwaliteit kan geraken want
AVEVE richt zich toch voornamelijk op landbouw en tuinbenodigdheden.
Ondertussen ben ik ook al te weten gekomen dat mogelijk de Garden Marker - merk Artline te koop zou zijn bij AVA in Boortmeerbeek. (Leuvensesteenweg 387. (België dus- Vlaams Brabant)
Ik heb het gevoelen dat ik wel aan mijn trekken zal komen dus maar had wel graag commentaar gehoord over de kwaliteit van de voornoemde markers; kwestie van het beste aan te kopen uiteraard.
Groetjes.

Polidor

dinsdag 25 december 2007 - 15:14
Fons

Fons

Paul,ik gebruik al jaren het merk "staedler"permanent limocolor,met puntdikte s=0,4 mm men heeft ook f van fine en m van medium,na drie à vier jaar buiten in regen en wind zijn ze nog leesbaar, te vinden in betere bureaubenodigheden winkels.
dinsdag 25 december 2007 - 16:21
JovanDreumel

JovanDreumel

En met de geschreven kant naar beneden en uit het licht helpt ook nog.
woensdag 26 december 2007 - 10:44
semperfi

Semperfi

Ja 't is daar waar ik het meest last van heb : de Zon.
Labels en vooral etiquetten op bewaardozen en potten in de serre verliezen hun opschrift door het licht.
Zijn de bovenvermelde stiften daartegen ook bestand of moet ik er dan weer andere vinden ?
Bedankt en grutjes,
Bob
vrijdag 28 december 2007 - 11:58
polidor

Polidor

Dag Bob,

Wel dat is hetgeen ik mij ook afvraag.
Ik heb drie merknamen opgegeven met de bedoeling een verkoopadres te vinden en bovendien met de bedoeling iets meer te weten te komen over hun kwaliatieve prestaties inzake resistentie tegen water en zonlicht. Dus ik verblijf nog steeds in blijde verwachting dat er op deze topic mensen gaan reageren omtrent hun bevindingen dienaangaande. Want momenteel weet ik dus ook niks en kan ik dus ook niets mededelen zonder het gevaar te lopen zomaar wat uit mijn nek te kletsen.
Dus ik kan je nog niet uit de impasse helpen.
Misschien anderen?
Groetjes

Polidor
vrijdag 28 december 2007 - 14:33
Tine

Tine

Ik gebruik ook het merk staedler. Als "etiket"gebruik ik lamellen van zonwering. Op de holle kant schrijft ik de plantnaam en ik zet het label dan met de bolle kant omhoog in de pot of in de grond. Het zonlicht kan dan niet rechtstreeks bij het geschrevene komen. Zo houd ik de labels al jaren leesbaar.

Tine
vrijdag 28 december 2007 - 15:20
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello,

Toch al een paar goede tips die welkom zijn.
Momenteel staat staedler aan de kop en schijnt voldoening te geven dus.
Verder waardeer ik de tips om het ook effe met een (speciaal?) potlood te proberen.
Bijzonder de diverse tips over het gebruik van lamellen van zonnewering; de holle binnenkant beschrijven dus en met de bolle kant naar boven leggen; zijn dus het proberen waard vind ik.
Weloverwogern lijkt het me logisch. Bij watergift komt het geschrevene niet in aanraking met water, en door de omgekeerde ligging wordt het genoteerde ook afgeschermd tegen overdadig zonlicht.
Nu ja, ik ga proberen een paar stiften op de kop te tikken; want de prijs ervan zal wel niet onoverkomelijk zijn; en ze eens vergelijkend uitproberen in dezelfde omstandigheden. Want zonder deze doenwijze zal er nooit degelijk afwegend onderzoek van zijn. Geraak ik aan de stiften dan zal ik
de resultaten van mijn bevindingen binnenkort laten weten op dit forum.
Nu nog een paar adressen waar zulkdanige stiften te koop zijn; in België dan; en we geraken rond.
Desnoods ga ik tijdens mijn schattenjacht trachten een paar winkelketens proberen te stimuleren om occasioneel dergelijke stiften eens in hun gamma te plaatsen.
Want als Vlaams-Brabander zie ik mij nog niet naar Oostende of Bachten de Kupe trekken om een dergelijke stift in een of andere speciaalzaak te gaan aankopen. Dit is niet economisch noch milieuvriendelijk.
Vanaf het ogenblik dat ik dus iets meer weet zal het dus hier aan de orde komen.
Groetjes.

Polidor
vrijdag 28 december 2007 - 20:02
Fons

Fons

Paul,staedler limocolor is water en lichtbestendig, plaatst ge labels in volle zon dan zal uw tekst na een paar jaar vervagen hetgeen toch logisch is. ik heb dze stiften al gevonden in een plaatselijke zaak voor bureelbenodigdheden, ook in speelgoedwinkelketen fun, ook in een kader en schilderij hobbywinkel, ook in macroketen, te nemen met drie en dan nog van vershillende kleur, in gewone warenhuisketens heb ik ze niet gezien.
Als ge op zoek gaat kijk goed uit naar staedler limocolor water en lichtbestendig prijs tussen de €1,5 en €2, want ze hebben ook een heel gamma andere stylo´s en markeerders.
vrijdag 28 december 2007 - 21:00
mjohanna

Mjohanna

Mijn 20 jaren ervaring ?
Pilot bij de stiften boven aan blijft enkele jaren leesbaar, ook in mijn rotstuin in weer en wind maar bij voorkeur met het geschrevene in de grond ter bescherming van het zonlicht.
Stadler ook 's gehad en veel eerder vervaagd.

Gewoon potlood blijft het langst goed (de gratis potloodjes van Ikea schrijven geweldig)
Ik gebruik al jaren de kunstof lamellen voor binnen om etiketten van te snijden met stanleymes.
Op de meeste srt. kun je met potlood schrijven, en de etiketten van deze kunstof zijn onverwoestbaar en als je wil zo breed of smal als je ze maakt.
Vaker restjes van per 2 of zo bij bouwmarkten in de opruiming. Kun je jaren mee vooruit.
Of misschien iemand in de familie die er afdankt.

zaterdag 29 december 2007 - 17:59
polidor

Polidor

Hello,

Nieuwe gegevens gelezen en bedankt. Marian, u spreekt toch over een stift met benaming "Pilot"?
Ik meen voldoende gegevens te hebben om op zoek te gaan en uit te testen.
Sommige gegevens zijn wel lichtelijk tegenstrijdig want de ene vind dit het beste en de andere weer iets anders. Maar dat is normaal. Soms velt men zijn oordeel op basis van ondervinding aangaande de marker die men gebruikt en soms oordeelt men over hun prestaties afzonderlijk na gebruik op verschillende tijdstippen en of omstandigheden. En dat kan ook al verschil geven in beoordeling.
Ik ga ze dus proberen te bemachtigen en ze gebruiken in identieke omstandigheden, zelfs door dubbele vermelding op dezelfde labels. (of drie- of vierdubbele)
Vandaag ben ik in een computerzaak geweest en zag toevallig een CD-marker met als benaming Schneider 244. (kostprijs 1,50 euro) De verkoper beweerde dat deze ook watervast zou zijn. Wordt meteen dus ook opgenomen in de geplande proef. Nu nog de diverse markers vinden.
Jullie horen nog van mij indien ik tot bevindingen kom.
In alle geval, bedankt nogmaals voor de hulp.
Groetjes

Polidor
zaterdag 29 december 2007 - 18:58
Adrienne

Adrienne

Beste Polidor,

Welkom op het forum.
Stap eens binnen bij een AVA zaak en je hebt je markers.
Succes
donderdag 3 januari 2008 - 16:10
hildavw

Hildavw

Polidor,

Wat je ook kan gebruiken als stekers, is de wit plastieken verpakking van melk, in repen geknipt, met daarop dus ofwel die speciale potloden die je bij AVEVE kan vinden ofwel een permanent marker van verschillende merken, die je zowel bij Makro, Fun, Ava en winkels voor schoolgerief kan vinden.

groetjes

Hilda
dinsdag 8 januari 2008 - 23:06
polidor

Polidor

Dag Hilda,

Ik heb wel bij Aveve te Diest een marker gevonden met merknaam Nortene - Outdoor Pen.
De speciale potloden waren niet meer in voorraad.
Over de verpakkingen van melk : bedoel je hier melk-cartons of melk in plastieken flessen?
Delhaize overweegt ook, ingevolge mijn verzoek ;dergelijke markers aan te bieden binnen korte tijdspanne. Ben eens benieuwd want ik heb er ook op aangedrongen dat deze markers in de mate van het mogelijke niet alleen water-bestendig maar ook UV-bestendig moeten zijn. Dus markers voor de diepvries komen niet in aanmerking als beste keus.
Het kwaliteitsonderzoek van dergelijke markers laat ik aan hen over.
En nu maar afwachten wat ervan komt. Weet ik meer dan komt het op deze topic.

Groetjes.



Polidor
dinsdag 8 januari 2008 - 23:53
Adrienne

Adrienne

Ik gebruik gewoon de botervlootjes en knip daar repen uit.
Gaat prima !!!
woensdag 9 januari 2008 - 11:47
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Polidor,
Ik heb daarvoor de witte plastieken melkflessen gebruikt, met daarop de "permanent marker".
Vorige lente heb ik die bij planten gestoken en momenteel zijn ze nog altijd leesbaar.

Als op je gekochte stiften "outdoor" staat, zoals je schrijft, zou het toch moeten lukken.

groetjes

Hilda
woensdag 9 januari 2008 - 14:38
polidor

Polidor

Bedankt allemaal voor de inlichtingen.
Ik start nu heden allerlei testen. Hoop van binnenkort frappante resultaten te kunnen mededelen.
Hoop op korte termijn dat de markers gegevens over hun waterbestendigheid zullen prijsgeven want een gedeelte ervan wordt met ondergedompelde tekst in een waterbad geplaatst. De proeven inzake UV bestendigheid zullen misschien wat langere tijd vergen en mogelijk uitlopen tot volgend jaar.
Als ik meer weet horen jullie van me.
Groetjes

Polidor
woensdag 9 januari 2008 - 20:15
Adrienne

Adrienne

Succes hé
vrijdag 11 januari 2008 - 10:47
vera2

Vera2

ik weet niet hoe het heet maar wat dacht je van zo'n toestelletje met het alfabet dat letters in smalle zelfklevende plastik strips perst. je kan ze tussen doorschijnend stevig plastik steken of vast lijmen want ze gaan waarschijnlijk niet blijven kleven en omkrullen. is wel wat meer werk maar ze gaan eeuwig mee.
zondag 13 januari 2008 - 11:20
hildavw

Hildavw

Vera,

Ik veronderstel dat je Dymo bedoelt.
Maar eeuwig gaan die ook niet mee hoor !
De kleur verbleekt ook bij daglicht, niet na 1 jaar natuurlijk, maar dan heb je nog altijd het "profiel" dat je nog kan volgen.

groetjes

Hilda
zondag 13 januari 2008 - 15:51
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello;

Deze plastiek bandjes met doorgedrukte letters gaan inderdaad wel wat langer mee maar gegarandeerd houdt de lijm niet lang en vallen ze van de label af; waarschijnlijk omdat ze tengevolge van temperatuurwisselingen de neiging vertonen om te krullen.
Bovendien moet er op labels nog dikwijls andere indicaties komen dan alleen maar de naam van de bloem of plant die men gezaaid heeft. Dikwijls moeten er data op de label komen die een overzicht geven van de verschillende stadia waarin het zaaisel verkeerd. Onder andere bij koudekiemers hebben deze data enorm belang. Dikwijls moeten er drie stadia worden doorlopen (warm-koud-warm) en soms twee (koud- warm). Bovendien moeten deze opeenvolgende perioden gebeuren over strikt bepaalde termijnen en aan strikt opgelegde temperaturen. Op de labels moet dan bijvoorbeeld komen :
1. naam van het zaaisel
2. afbeelding van de bloem (of bloemen wanneer het een kruising betreft)want bij kruisingsprodukten bestaat dikwijls geen naam van de stamouders
3.. Begin en einddatum warmteperiode en vereiste temperatuur-einddatum koudeperiode en vereiste temperatuur- begin -en einddatum kiemingsperiode en vereiste temperatuur.
Wetende dat sommige zaaisels een kiemingsperiode kunnen hebben van 12 maand maakt het dus
noodzakelijk van al deze gegevens op de label aan te brengen want wie weet er van alle zaaisels nog
na een jaar welke de noodzakelijke gegevens zijn die moesten worden opgevolgd.
Als de gegevens op de label; aangebracht via de dymo-kleefbandjes; het na een bepaalde periode
laten afweten en de kleefbandjes zichzelf beginnen uit te zaaien in uw zaaibak wordt het een onoverzichtelijke soep.
Ik wacht dus liever af welk de reaktie van de stiften zal zijn.
De plastiek dymo-bandjes komen zelfs los als men ze hecht met secondenlijm. Om enige duurzame hechting te bekomen moet men zorgvuldig de aanwezige lijm verwijderen voor men secondenlijm aanbrengt en dan nog is men niet zeker van duurzame hechting.
Dit wordt dan wel een tijdrovend gepruts waar ik liever andere oplossingen voor zoek.
Voor eenvoudige zaaisels volstaat uiteraard alleen de naam. Daar volstaat zelfs alleen het dymo-bandje voor en dit hoeft dan zelfs niet op een label te worden aangebracht.
Groetjes.

polidor

Zoveel te meer ik van iets afweet-Zoveel te meer ik besef er te weinig van af te weten.
zondag 13 januari 2008 - 18:04
hildavw

Hildavw

Dag Polidor,

Als ik dat zo allemaal lees, vraag ik me af of je niet beter alles op papier zou noteren, bijv. in een atomaschrift, die kan je sorteren volgens eigen goeddunken en dan werken met codes, bijv. een combinatie met cijfers en letters, zodat je enkel die code bij de planten moet gebruiken en de volledige uitleg vind je dan in je schrift.
Zo kan je kleinere stekers gebruiken bij je zaaigoed en heb je toch alle gegevens in je schrift.
't Is maar een idee hé

groetjes

Hilda
maandag 14 januari 2008 - 11:46
annis

Annis

Ik gebruik ook alleen een cijfercode bij het zaaigoed en planten. De gegevens noteer ik in een schrift. Je hoeft dan niet al te grote stekers te gebruiken ik neem hier smalle stroken van lamellen of jaloezieën voor en beschrijf deze met een permanentmarker niet van een bepaald merk.
maandag 14 januari 2008 - 16:51
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello,

De laatste voorstellen zijn het overwegen waard.
Elk zaaisel dus een nummer geven en in een zakagenda op datum noteren wat er moet gebeuren voor elk genummerd zaaisel.
Ik ga direct op zoek naar een zakagenda.
Dat ik zo iets eenvoudig weer moet vernemen van iemand anders!
Is het begin van dementie of ben ik te lui om na te denken?
Met die stiften ga ik echter wel door want het nummer moet nog altijd leesbaar blijven dan!
Bedankt voor de tip dames.
Groetjes

Polidor
maandag 14 januari 2008 - 17:18
annis

Tekst aangepast

Annis

Polidor in het schrift schrijf ik eerst de cijfercode: dan de naam Latijnse en Nederlandsenaam + kleur + hoogte+ bloeitijd: eenjarig, tweejarig of vasteplant : zaai instructie's: datum zaaien: datum kiemen : datum verspenen: datum vaste plaats: evt. naam van de persoon van wie ik het zaad heb gekregen.
Maar het is zo als het nr. weg is weet je ook niet meer welk zaad het is dan moet je wachten tot de plant groot genoeg is om hem te herkennen. Dus het is belangrijk dat het geschrevene zichtbaar blijft.
maandag 14 januari 2008 - 19:40
hildavw

Hildavw

Zijn vrouwen meestal niet praktischer dan mannen ?!?

groetjes

Hilda

p.s. als je een Atomaschriftje neemt, kan je de blaadjes altijd van plaats veranderen en herklasseren zoals het je uitkomt
maandag 14 januari 2008 - 19:49
annis

Annis

Hilda even een vraagje wat is een Atomaschriftje? Bedoel je daar een ringband mee.
maandag 14 januari 2008 - 19:59
polidor

Polidor

Hello,

Practischer, dat wel hoor Hilda.
En slimmer ook. Ik wist het, ik wist het voor ik eraan begon met dat woord dementie.
Voor de goeie tip wil ik ditmaal tegemoetkomend zijn aan de vrouwelijke ijdelheid. Dus ook slimmer.
Ik spreek uit persoonlijke naam hoor want anders loop ik het risico hier alle mannen op mijn dak te krijgen.
We komen al heel ver met deze topic en dan mag er wel eens een akkefietje tussen zitten nietwaar?
Zeg Annis, wat bedoel jij met een ringband? Is dat een trouwring of zoiets?
En een atomaschriftje, is dat niet kankerverwekkend?
Nu die stiften nog en we geraken wel rond.
Binnenkort hoop ik dus meer te weten. Maar die UV-bestendigheid zal wel effe kunnen uitlopen om dat te testen.
Groetjes

Polidor
maandag 14 januari 2008 - 22:36
annis

Annis

Een ringband Polidor is gen trouwring maar een klapper,ringband, ordner ik weet niet hoe jullie die in Belgie noemen. Hier doe je blaadjes in met aan de zijkant gaatjes. Dat kunnen er 2,4, of 23 zijn.
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegt.
dinsdag 15 januari 2008 - 08:50
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Atomaschriften heb je, dacht ik toch, in 2 formaten, het A4 formaat en het kleinere, dat ik hier naast me heb liggen.
Dat is 17 cm breed en 21 cm hoog.
Het heeft 8 ringen en de blaadjes zijn zo geperforeerd dat je ze er gemakkelijk kan uithalen en terug kan inbrengen, zonder te scheuren.
In elke winkel waar ze schoolgerief verkopen kan je die vinden.

groetjes

Hilda

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 15 januari 2008 - 11:38
annis

Annis

Nou weet ik wat je bedoeld. Volgens mij hebben wij dit soort schriften niet in Nederland. Maar lijkt me wel handig lijkt toch iets op de ringband van ons.
dinsdag 15 januari 2008 - 19:29
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hilda,

Dus toch niks dat kankerverwekkend is!
Mooi schriftje hoor maar je kan zien dat het je het al veel gebruikt hebt want linksonder draagt het sporen van "ezelinnenoortjes"
Ik zal nog hard moeten mijn best doen om mijn zakagenda zo toe te takelen dat iedereen de indruk heeft; die hem in handen krijgt; dat ik een werkzaam man ben.
Maar hoop doet leven nietwaar en leven doet hopen.
Ik neem mij dus voor vanaf heden een nijverig en naarstig werkend tuinier te worden met zin voor orde. En als het lukt ga ik mijn haar nadien laten verven. Ik heb blond altijd mooi gevonden maar sinds ze het steeds maar hebben over dat "dom blondje" ben ik er ook als man toch ook niet zo gerust meer in.
Alle baten helpen zei Mozes en hij sloeg met zijn stok op een rots en er kwam water uit.
Destijds was dat een mirakel. Of dat haar verven nu nog veel zal helpen is een andere vraag want men is niet zo lichtgelovig meer. Nu zeggen ze van iemand die dezelfde rudimentaire middelen gebruikt dat hij waarschijnlijk leidt aan een zware prostaat-aandoening. Dus ik hoop dat dat haar verven een oplossing brengt alhoewel........ik vrees ervoor.
Groetjes.

Polidor
dinsdag 15 januari 2008 - 19:30
hildavw

Hildavw

Dat schriftje is nog recuperatiemateriaal van toen onze jongens naar school gingen.

Daar schrijf ik nu alles in wat met de computer te maken heeft en dat ik nog niet zonder hulp kan.
Ook de e-mailadressen en zo staan er in, want je weet maar nooit ...

Hierna nog een foto van een los blad, zodat je kan zien dat die blaadjes zo geperforeerd zijn dat je ze gemakkelijk in en uit kunt halen.

Ze bestaan met lijntjes en met ruitjes.

Aldi heeft meestal in het begin van het schooljaar ook dergelijke schriftjes, maar dan zonder merk, maar ze zijn even goed.

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes

Hilda
woensdag 16 januari 2008 - 12:10
polidor

Polidor

Dag Hilda,

Ik heb een bloedhekel overgehouden aan die schriftjes. Mijn leraar uit de kleuterklas en tweede studiejaar nam er destijds altijd de bladzijden uit weg waar onze kat overgelopen had. Er stonden teveel kattepoten op beweerde hij. En ik kon telkens maar herbeginnen. Normaal kocht ik in het begin van het jaar drie zulke schriften om er op het einde van het jaar eentje over te houden.
Het resultaat was dat de kat is buitengevlogen en toen is het achteraf gebeterd.
Ik zal proberen dus mijn allergie te overwinnen en me zo'n schriftje aanschaffen
Groetjes

Polidor :
woensdag 16 januari 2008 - 17:56
Adrienne

Adrienne

Als je wil weten wat je gezaaid hebt kan je ook houten wasknijpers gebruiken.
Telkens geef je twee wasknijper éénzelfde nummer, steek één knijper op je zaaidoosje en het tweede
hang ik op een draadje met het zaaizakje ertussen.
Wanneer je dan tijd hebt kan je in een boekje alle gegevens noteren onder die bepaalde nummer.
Tja, je moet het wel nog wel opschrijven he.
donderdag 17 januari 2008 - 23:39
sugar

Sugar

Ik gebruik voor het aanmaken van labels voor mijn hostacollectie een ARTLINE 440 XF PAINT MARKER

Dit zijn pennen die met verf schrijven. Enorm slijtagevast en praktisch in het gebruik. Verkrijgbaar in een winkel met schrijfgerief...

Tom
zondag 3 februari 2008 - 10:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon