menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voederbieten

Ga naar meest recente reactie

boerken

Boerken

sinds jaren teel ik voederbieten voor men dwerggeitjes . heb al een paar jaar tegenslag gekend dat ze niet uit kwamen en zo ook vorig jaar tot tweemaal toe zelfs . enkele jaren terug moest ik bieten gaan kopen wat ook niet erg is dan maar die bieten kwamen na een tijdje vol met schimmel te staan en overal zwarte vlekken van binnen . zoiets kan ik niet voederen want ze eten dat toch niet op . ook dit jaar heb ik bieten gekocht rechtstreeks van de akker op de remork gedaan en thuis in een betonnen hok op de betonnen vloer gedaan net zoals ik met de eigenteelt ieder jaar doe . waren heel mooie bieten maar ook nu komen die vol schimmel en zwarte vlekken te staan en kan ik nog maar eens voor beenhouwer spelen om dat zwart er uit te snijden . hoe komt dit en wat kan je daar aan doen . ligt het aan de soort of wat is het probleem . het gaat telkens om rode voederbieten . zelf heb ik die ook al staan gehad en toen was er geen probleem en met witte bieten ook niet . ik doe ze op de zelfde manier en op de zelfde plaats binnen in het betonnen hok . wie kan me daarmee helpen .

alvast bedankt .
vrijdag 14 december 2007 - 12:25
cetinel

Cetinel

sorry kan je niet helpen met je vraag maar je topic deed me weer denken aan een paar jaar geleden.
mijn dochter was toen een jaar of tien en ik was thuis frieten aan het voorbereiden,zegt ze tegen me: mama ik heb bij tante aardappelen gezien die enorm groot waren,wel tien keer zo groot als deze.
als ge daar frietjes van bakt!! dan hebben we aan 1 genoeg!waarom kopen wij die niet??
en ik maar: maar zulke dikke aardappelen bestaan niet en zij maar volhouden,en toen viel mijn frank: zus kocht ook voederbieten voor de geitjes,en die had ze gezien in de stal
vrijdag 14 december 2007 - 12:34
printemps

Printemps

mijn vader deed het vroeger zo
bieten uit de grond hale,niet te veel mee gooien
alles op een hoop leggen buiten
hooi erover gooien
en een plastiek ofzo

we hebben nooit zwarte plekken gehad
misschien is het in uw hok te warm ?

mvg

an

vrijdag 14 december 2007 - 17:54
boerken

Boerken

te warm betwijfel ik sterk . waarom zijn het dan de rode bieten die dit krijgen en niet de witte .
met die ik zelf teel heb ik nog geen last gehad . is telkens met degene die ik ga kopen dat het voorvalt .
vrijdag 14 december 2007 - 22:43
printemps

Printemps

misschien geoogst met de machine???
met veel blutsen als gevolg?
wij moesten ze met de hand (met een soort van tang)uittrekken

mvg

an

zaterdag 15 december 2007 - 14:52
boerken

Tekst aangepast

Boerken

dat heeft er niks me te maken denk ik want dan moeten er veel zijn die dit probleem hebben .
de meeste worden machinaal geoogst .
zaterdag 15 december 2007 - 22:36
printemps

Printemps

dan weet ik het ook niet
zal het volgende maand eens aan mijn ouders vragen
ze planten er wel geen meer
maar misschien weten ze meer
er is voor die seizoen toch geen haast meer bij zekers

mvg

an

zaterdag 22 december 2007 - 13:21
boerken

Tekst aangepast

Boerken

ja voor dit seizoen is het beetje laat he .
ben zelf ook boerenzoon en in mijn jonge jaren
heb ik veel bieten met de hand gerooid en buiten gestapeld met stro en plastiek op .
maar heb nooit mee gemaakt voor zover ik nog weet dat ze zo met zwarte vlekken kwamen en
zelfs weg rotten . er zijn meer mensen die bieten binnen bewaren .
had gedacht dat er hier meer mensen iets van zouden af weten maar niet dus .
als de mijne mislukken ga ik er ook geen meer kopen . spijtig voor de geitjes want ze eten dat graag
maar zo haalt het ook niks uit . moet meer weg gooien dan dat er gebruikt kan worden .

groetjes
boerken
zaterdag 22 december 2007 - 22:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij de zelf teelt van bieten moet je er goed opletten, dat je niet vlak voor of na het zaaien kunstmest gebruikt. Bieten zijn namelijk tijdens en vlak na de kieming gevoelig voor wortelbrand. Als de bieten 3 weken gekiemd zijn kun je pas voor het eerst wat kunstmest gebruiken. Dat kan dus de reden zijn van de slechte opkomst. De heel jonge worteltjes zijn dan zwart van kleur.
vrijdag 28 december 2007 - 09:27
boerken

Tekst aangepast

Boerken

had moeten beregenen voor ik kon spitten omdat de spitvoor niet open bleef en de grond allemaal poef was . als ik dan de bieten geplant had is het beginnen te regenen en is het zaad in de grond gerot .
de tweede maal kwamen ze uit maar zijn er daar een paar ferme vlagen onweer over heen geweest en ook veel geregend daarna en was weeral om zeep dan . staat nu koren op het veld wat ik in het voorjaar onderspit samen met paardemest . hopelijk heb ik dan meer geluk met de teelt van bieten .

groeten
boerken
vrijdag 28 december 2007 - 17:39
Fons

Fons

Een andere reden voor het rotten kan zijn dat de bieten te dicht bij elkaar groeien waardoor het bietenkruit onvoldoende kan opdrogen en wegrotten wat zich verder zet op de bieten, het is van groot belang in jonge toestand te wieden zodat elke biet op zich voldoende ruimte heeft om uit te groeien dit geeft ook grotere bieten.
Wat het bewaren betreft, wij bewaarden bieten, wortelen, rapen, zelfs appelen buiten in groeven, onder de vruchten werd een laag stro gelegt daarop de vruchten gestapeld in de vorm van een pyramide op de wand van die stapel werd eveneens een laag stro gelegt met daarop een flinke laag zand die eerst uit de groef gehaald werd en dan werd nog een greppel rond de groef gemaakt waarvan de aarde ook op de vruchten kwam, er werd nooit plastiek gebruikt.





vrijdag 28 december 2007 - 21:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Zo deden wij dat thuis ook op de boerderij.
vrijdag 28 december 2007 - 21:30
boerken

Boerken

zo deden wij het ook maar waarom gebeurt het rotten dan bij die rode bieten die ik elders ga halen
en niet bij bieten die ik zelf geteeld heb . ik dun mijn bieten wel goed uit zoals je zegt . degene die ik
elders haal zijn machienaal gezet natuurlijk en waar schijnlijk niet uit gedunt . ik probeer altijd witte te telen en heb daar nog nooit last mee gehad en op dezelfde manier in een betonnen hok gedaan .

groeten
boerken
vrijdag 28 december 2007 - 22:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Och eigenlijk had ik het moeten weten, maar was het vergeten. Te lang geleden, dat ik op school gezeten heb . Nu heb ik het opgezocht. Maar een foto zou duidelijker zijn.
Als het van bovenuit de kop van de biet zwart gaat rotten en ook wel zwarte strepen in de biet voorkomen, dan duidt dat op boriumgebrek. Dat er daarna schimmel op komt dat is dan secundair, omdat die bieten te nat zij ngeworden door rotting. Jebeschrijving wijst daar op.
Borium of Boor is een spoorelement, daarvan heeft de plant niet veel nodig, maar het is onmisbaar. Tijdens de groei hebben die bieten dan al zwarte stelen onder aan het blad, dat zet zich voort in de kop van de biet (koprot). Deze bieten zijn slecht te bewaren. De ziekte treedt vooral op op zandgrond en lichte kleigrond, na droogte in juli en augustus.
Oorzaak: Te eenzijdige bemesting met kunstmest.
OIplossing: Bemesten met organische stof en als je het regelmatig hebt op je grond dan ontkom je niet door boraat preventief toe te passen.
zaterdag 29 december 2007 - 09:05
boerken

Boerken

bedankt voor je uitleg . die voldoet helemaal aan het geen ik merk op en in de bieten .
er zijn er die van boven rot worden en anderen die van onder aan de voet rot zijn .
het loopt zo verder door heel de biet . bieten stonden op een hoge akker in zandgrond .


alvast bedankt
groetjes
boerken .
donderdag 3 januari 2008 - 12:22
boerken

Boerken

na een verloren jaar nog eens geprobeerd om bieten te telen in de tuin .
heb veel stal en paardenmest gebruikt .
de bieten staan er mooi op en groeien goed met dit weer .
heb nu vast gesteld dat er zijn die op een dag tijd flauw vallen en af sterven van de wortel .
werd eerst gedacht aan ritnaald maar na ten rade te zijn geweest bij een kenner zou het wortelrot zijn waar ik nu mee zit .
vrijdag 30 mei 2008 - 08:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon