menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinders

Ga naar meest recente reactie

semperfi

Semperfi

Ben ik nu de enige of zijn er nog ?
Na een zomer waar de afwezigheid van vlinders opvallend was komen de laatste dagen van september meerdere tientallen diverse vlinders naar mijn (vlinder)struiken afgestevend.
Hebben ze last gehad van de warme lente, van de koude zomer, van teveel vochtigheid en tracht de natuur nu in extremis nog wat te zorgen voor nageslacht ? In elk geval het is mooi om zien.
Grutjes,
Bob
woensdag 26 september 2007 - 17:17
corrielat

Corrielat

Olala Bob,
Zitten zijn ze allemaal naar jou toe, hier zie ik er niet veel meer
woensdag 26 september 2007 - 22:29
an

An

ik zal ook eens opletten dan horen jullie nog van mij
gr an
woensdag 26 september 2007 - 22:50
Esem

Esem

Het heeft dit jaar een slecht vlinderjaar geweest.
De rede??
ik denk dat het deels is gekomen door de warme April maand en daarna het vochtige en kille zomerweer.
Maar nu zie ik ook meer vlinders genieten in het nazomer zonnetje.
Gr Eddy
donderdag 27 september 2007 - 00:50
annis

Annis

Dat was mij ook al opgevallen dat de laatste tijd meer vlinders in de tuin zitten.
vrijdag 28 september 2007 - 17:05
Catgarden

Catgarden

Hier hetzelfde liedje... in de zomer heb ik praktisch geen vlinders gezien alhoewel er hier andere zomer veel soorten rondvliegen, vooral veel Koolwitjes (klein en groot), Koevinkjes, Gamma-uiltjes, Distelvlinders, Oranje Zandoogjes, Muntvlinders; af en toe een Dagpauwoog en Atlanta's.

Zelfs als de vlinderstruiken in volle bloei waren, zag ik nog niet overdreven veel vlinders en anders zitten er constant tientallen vlinders op elke struik.
Planten die anders zo in trek zijn bij vlinders zoals Echinacea en Eupatorium, waar soms wel 2 vlinders per bloem zitten, werden bijna enkel bezocht door bijen.
Ik heb dit jaar (tot nu toe toch) geeneen Koevinkje, Gamma-uiltje of Oranje Zandoogje gezien.
Muntvlindertjes waren er wel (zoals gewoonlijk vooral op de bloeiende Nepeta's) maar zeker niet zoveel als andere jaren.

De laatste weken als de zon scheen heb ik al meer vlinders gezien dan de hele zomer.
Vooral Koolwitjes en ze zijn te zien in de buurt van de Verbena bonariensis.
Maar er zijn toch ook minder vlinders in de herfst dan andere jaren. De bloemen van de struikklimop die andere jaren in deze periode druk bezocht wordt door Dagpauwogen en Atlanta's op zonnige dagen, krijgt nu bijna geen bezoek van vlinders. Ook de Sedums die andere jaren druk bezocht worden door vooral Atlanta's, wel dit jaar heb ik amper een vlinder gezien op de Sedums
maandag 8 oktober 2007 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon