De pot zou sneller kunnen uitdrogen, omdat mierennesten de grond losser maken. Lijkt me eerder een pluspunt, aangezien de grond in zo'n bakken de neiging hebben om dicht te slibben.
Maar planten in pot moet je sowieso veel meer water geven dan als die in de volle grond zouden staan, omdat ze geen gebruik kunnen maken van opstijgend vocht (capilaire werking van de bodem). Ik betwijfel dat dat nest op dat vlak een belangrijk verschil zal maken.
Mieren houden inderdaad niet van vochtige grond. Olijfbomen ook niet.
Ik heb twee vierkantemeterbakken waar een mierennest in zit. Van mij mogen ze blijven (ja, ook die nesten met bijtmieren).
Het zijn nuttige beestjes.
""Vergeet niet dat zonder mieren onze groente- en fruitteelt zou vergaan aan parasieten." zegt insectenkenner Peter Berx op
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/06/mieren-weghouden-de-inspecteur
Wil je ze toch per se weg, probeer dan het water dat je geeft te mengen met iets dat sterk ruikt. Mieren geven elkaar geursignalen en als die constant verstoord worden gaan ze dat niet prettig vinden.
(En nee, een bosje lavendel e.d. in de buurt planten gaat niet helpen. Je moet echt de geursporen zelf verstoren.)