menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren in bloemban

Ga naar meest recente reactie

heididemet15

Heididemet15

Er zit een grote mierennest in mijn olijfboom-plantenbak.
Weet iemand raad? Hij is te groot om te verplanten..

Allemaal Beestjes

vrijdag 4 juli 2025 - 15:59
leerling

Leerling

Mieren zijn nuttige dieren.

Waarom vind je het een probleem dat moet worden aangepakt?
vrijdag 4 juli 2025 - 23:09
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem met mieren in een pot is dat de potkluit sneller uitdroogt. In een hete zomer betekent het dat je vaker water moet geven.

Soms kun je een mierennest kwijt raken door iedere dag veel water te geven. Moet de plant wel tegen kunnen.

Mierenpoeder inzetten: wat ik niet weet is of de plant daar tegen kan.

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 5 juli 2025 - 06:10
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De pot zou sneller kunnen uitdrogen, omdat mierennesten de grond losser maken. Lijkt me eerder een pluspunt, aangezien de grond in zo'n bakken de neiging hebben om dicht te slibben.

Maar planten in pot moet je sowieso veel meer water geven dan als die in de volle grond zouden staan, omdat ze geen gebruik kunnen maken van opstijgend vocht (capilaire werking van de bodem). Ik betwijfel dat dat nest op dat vlak een belangrijk verschil zal maken.

Mieren houden inderdaad niet van vochtige grond. Olijfbomen ook niet.

Ik heb twee vierkantemeterbakken waar een mierennest in zit. Van mij mogen ze blijven (ja, ook die nesten met bijtmieren).

Het zijn nuttige beestjes.
""Vergeet niet dat zonder mieren onze groente- en fruitteelt zou vergaan aan parasieten." zegt insectenkenner Peter Berx op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/06/mieren-weghouden-de-inspecteur

Wil je ze toch per se weg, probeer dan het water dat je geeft te mengen met iets dat sterk ruikt. Mieren geven elkaar geursignalen en als die constant verstoord worden gaan ze dat niet prettig vinden.
(En nee, een bosje lavendel e.d. in de buurt planten gaat niet helpen. Je moet echt de geursporen zelf verstoren.)
zaterdag 5 juli 2025 - 11:57
leerling

Leerling

PS Als je de mieren het leven zuur maakt door hun geurspoor te vertoren, zullen ze sneller wegtrekken wanneer ze ergens anders een goede nestplaats vinden.

Die kan je hen aanbieden in de vorm van een grote terracotta bloempot die je vult met potgrond en luchtig (oragnisch) materiaal zoals stro, houtkrullen ... (niet aanduwen). Maak hem extra aantrekkelijk door er wat suiker tussen te stoppen. Draai dan de pot om (grote opening naar beneden) en zet hem neer in de buurt van de blantenbak, liefst langs een plaats waar je mieren ziet lopen.
Als je merkt dat het nest naar daar verhuisd is, kan je een schop onder de pot steken en hem verhuizen naar een plaats waar de mieren je niet storen.
zaterdag 5 juli 2025 - 12:32
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 1? (beveiligingscontrole) *