menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Meer teken?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Ik ben niet dol op muggen wanneer ze me steken, maar ze bestuiven ook bloemen.
Ik ben niet dol op slakken wanneer ze geliefde planten aanvallen, maar ze zijn onmisbaar als opruimers (ook van andere slakkensoorten).

Ik HAAT teken. Omdat ik na een zoveelste beet dit jaar alweer een Erythema Migrans kreeg (de rode cirkel kennen veel mensen wel, maar er is ook een diffuse vorm) en alweer anitbiotica moet slikken.
Is er ook maar iets positiefs te zeggen over teken?

Vroeger kreeg ik hier in de tuin wel eens een tekenbeet. Vorig jaar waren het er nul. Vandaag staat de teller al op zes.

Zijn er dit jaar overal meer teken, of is dit een lokaal probleem?
maandag 9 juni 2025 - 12:35
LT
maandag 9 juni 2025 - 13:41
lentemode

Lentemode

Voilà, helemaal goed geschreven, Leerling !
't Is me wat... Telkens als ik onder/in struiken zit of tussen kruiden en hoge planten, denk ik: nu is 't raak ...

Mijn sympathie !
maandag 9 juni 2025 - 16:21
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Van ambetante beestjes of planten is het soms moeilijk te aanvaarden, maar zelfs de teken hebben hun nut in het ecosysteem, ze zijn een lekkernij voor vogels en spelen zo hun rol in de voedselketen, zo verplaatsen proteinen zich van het éne dier via de teek naar een ander dier, zelfs zonder dat het eerste dier moet sterven, dus op duurzame wijze, behalve uit oogpunt van de teek, die zou liever eerst haar eieren leggen en dan pas sterven .
dinsdag 10 juni 2025 - 13:22
PeterC

PeterC

Of er nu meer of minder teken zijn?

Toen ik kind was, dat was in de jaren 60 en 70, speelden wij, mijn broers en zussen en de buurkinderen, ganse dagen op braakliggende terreinen in onze buurt. Nooit heeft iemand van ons een tekenbeet gehad.

Nu heeft iedereen van ons, vrouw en kinderen, al minstens één teek op zich gehad, gewoon van tijdens het werken in de tuin of van tijdens een wandeling.

Volgens mij zijn er nu zeker meer, niet zozeer tov vorig jaar, maar vergeleken met 40 - 50 jaar geleden. Net zoals zoveel andere dieren.
dinsdag 10 juni 2025 - 20:08
leerling

Leerling

@Patrikc
Ik vind "ambetante" beestjes minder vervelend als ik hun positieve bijdrage zie in dat ecosysteem. (Vandaar dat ik muggen en slakken aanhaalde.)

Teken zijn parasieten, die bovendien andere dieren ziek kunnen maken.

Dat vogels wel eens teken eten is gedrag dat ik vooral ken van documentaires waar je wel eens vogels op grote grazers ongedierte ziet wegpikken. Zelf heb ik dat hier in België nog maar één keer gezien: een paar jaar geleden was er een ekster die neerstreek op een van de galloways hier in de buurt en in de vacht van die koe pikte.
Ik betwijfel dat iets gelijkaardigs gebeurt bij muizen, eekhoorns, egels, vossen, reeën, vogels (ook dat zijn in de eerste plaats tekenslachtoffers) ...

Als ik wat rond zoek op het web, vind je dat gedrag occasioneel terug bij kraaien, eksters en spreeuwen.
Niet meteen een massale overdracht van eiwitten, dus.

Dan toch maar verder gaan zoeken, want als nauwelijks iemand die beestjes eet, waarom is de hele planeet er dan niet van vergeven?
Blijkt dat die beestjes weinig beweeglijk zijn en dat daardoor de meeste teken omkomen van de honger, tevergeefs wachtend op een (volgend) slachtoffer dat voorbij komt.
Wespen en vogels zouden eitjes van de teken eten.
Muizen en ratten eten teken, maar alleen als het voedselaanbod verder beperkt is.
En dan eindelijk: wolfspinnen (Lycosidae) eten teken.
(Mogelijk geldt dat ook voor andere spinnen die geen web maken. Het valt me op dat er nog veel te onderzoeken valt.)

OK, Patrikc, door de wolfspinnen wil ik "haat" wel omzetten naar "niet dol op".

Voor we hier kwamen wonen kende ik wolfspinnen niet, maar de eerste keer dat ik er eentje zag zeulen met haar eicocon was ik meteen verkocht: ik verwachtte geen moederliefde bij spinnen, maar zag kort nadien ook hoe een trilspin haar nest jongen bewaakte. Broedzorg lijkt eerder de regel dan de uitzondering bij spinnen.
Hoe meer ik over spinnen te weten kom, hoe prachtiger ik ze vind.

@PeterC
Ook wij speelden vroeger in weides en bossen zonder een beet op te lopen.
Onze eerste ervaring met die beestjes was tijdens een vakantie in Drenthe, zo'n 20 jaar geleden.
De eerste tekenbeet die we in onze tuin kregen, moet zowat zeven jaar geleden zijn. Daarna varieerde het wat tussen nul en twee per jaar. Maar dit jaar dus al zes.

@LT
Dat belooft weinig goeds voor de volgende maanden.

@Lentemode
Wederzijds!
donderdag 12 juni 2025 - 00:30
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 4? (beveiligingscontrole) *