Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Heeft iemand ervaring met huismussen nestkasten ik heb deze gevonden die op vlak prijs redelijk goedkoop is maar is zo een kast wel echt goed voor huismussen heeft iemand ervaring met zo huismussen kasten ? Of weet iemand welke kasten echt goed zijn voor huismussen?
68 cm breed voor vijf kamers en 15 cm diep lijken me te weinig als nestgelegenheid.
Veel van die mussenflats worden te klein gemaakt om te kunnen dienen als nestplaats. Vidaxl heeft het over "om uit te rusten", maar ik vermoed dat veel mensen daar overheen lezen.
https://haagsevogels.nl/wp-content/uploads/2017/03/mussenflat.pdf raadt aan om binnenruimtes te voorzien van minimum 13.5 x 13.5 cm. Tel daar zo'n 2 cm bij voor de kantdikte en je komt voor vijf kamers op 13,5*5+2*6=79,5 cm breedte en 17,5 cm diepte.
(Voor redenen van die aanbevelingen, zie dat artikel.)
We hebben hier helaas geen huismussen, maar mijn vader timmerde vroeger zelf eenvoudige, ruime nestkasten in elkaar. In zijn tuin (+/- 500m2) hingen er een vijftal en elk jaar waren er wel een aantal waar mussen in nestelden. Die nestkasten hingen allemaal een eind uit elkaar (wel altijd beschermd voor te felle zon en regen). Zo'n mussenflats kunnen leuk zijn, maar ze zijn geen voorwaarde voor mussenplezier.
Waar ik vroeger woonde zaten er veel huismussen en nu waar ik nu woon redelijk landelijke zitten er geen in mijn straat maar 1,7 kilometer bij mij vandaan zitten wel veel huismussen dus hopelijk komen ze ooit bij mij langs. maar ik denk dat ik dan beter zelf een huismussen nestkasten ga maken. En op een hoogte van 2 meter van de grond is dat hoog genoeg voor de nestkasten?
Als ik 1 ding zeker weet dan is het dat je NOOIT iets moet kopen bij Vida XL. Chinese meuk, rotzooi van de bovenste plank. Kijk maar eens naar de recensies op Trustpilot en je bent (hopelijk) snel genezen.
1,7 km is heel ver om ze te lokken met (goede) nestkastjes.
Ik zie er ook wel eens op zo'n 800 m van ons huis rondfladderen, maar tot hier komen ze niet. Nochtans vinden veel andere vogelsoorten wel hun weg naar hier.
(En heb ik zelf, heel optimistisch, ooit ook een mussenflat gehangen, omdat ik dol ben op die beestjes en ze hier heel erg mis.)
Twee meter is een prima hoogte voor mussennestkastjes. Dan kan je er ook nog vrij makkelijk bij om ze jaarlijks schoon te maken.
Tips om zelf mussenkastjes te maken, waar en hoe je ze best ophangt en hoe je je omgeving kan aanpassen om het ze naar hun zin te maken vind je ook in dat document.
Ik heb op facebook hele goede informatie gevonden over huismussen en huismus kasten voor de geïnteresseerden en de gene dat facebook hebben pagina noemt (Huismus bescherming Nederland, stichting witte mus)