menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meikever

Ga naar meest recente reactie

Rodger

Rodger

Gisteren gezien op mijn Sisyringium in de tuin.
Zal waarschijnlijk uit mijn lindeboom gevallen zijn waar deze bloemen onderstaan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 27 mei 2007 - 05:43
Esem

Esem

Gelukzak,
en ik krijg er hier maar geen te zien.
En nu met de regen zal het helemaal niets meer worden denk ik.
gr Esem,
zondag 27 mei 2007 - 08:03
Rodger

Rodger

De laatste jaren zijn die bij ons aan het terugkomen , het is al de derde dat ik hier tegenkom dit jaar .
Ik woon aan de rand van een 150 hectaren groot natuurgebied ,misschien heeft dat er iets mee te maken.
groetjes
rodger
zondag 27 mei 2007 - 15:36
hcferg

Hcferg

Hallo Rodger, Ik kan me voorstellen dat je blij bent om een diertje te zien die je al heel lang niet meer gezien hebt. Maar , deze meikever is toch een ander verhaal. De kever is niet schadelijk. De larve zijn verschrikkelijk schadelijk. Als je in de topic kijkt "bezoek van een oude bekende " van vorige week , heb ik daar een uitleg gegeven over de larve van de meikever. Eerlijk gezegt , moet je niet blij wezen met zo'n kever. Ik zal eens kijken of ik foto's heb van de schade die de larve van de meikever , bij ons , hebben aangericht. Bij ons hebben we kolonies van larve gevonden , ongeveer 200 op een 4kante meter. Ze maken je hele tuin kapot , ze zitten zelf in de bloempotten. In nederland is er maar 1 bestrijdingsmiddel welke door de wet is toegestaan. Dat bestrijdingsmiddel is voor boeren , maar mensen met een tuin is het onmogelijk om het te gebruiken. Een raad kan ik je geven , dood de kever en alle larven die je tegen komt. ( van de meikever ) Ik ben ook een natuurmens , maar wat de larve ( engerlingen ) aanrichten , ik hoop dat je het nooit zult meemaken. Je tuin , moestuin , gras , zelfs bomen gaan eraan. 1000den kever en nog meer engerlingen hebben wij.
groetjes Huib
zondag 27 mei 2007 - 20:09
Rodger

Rodger

Amaai Huib, jij bent nogal drastisch tegen die meikevers.
Ik herinner mij nog als kleine jongen eind de jaren '50 gingen we samen s'avonds meikevers vangen met de buren .Wij gebruikten een lamp in het veld waar ze naartoe kwamen gevlogen.Wij hadden een vangnet en gingen allemaal met verschillende meikevers naar huis waar we dan een draadje in de staart deden en we lieten hem zo dan vliegen aan de lijn. Er waren toen héél wat meikevers ieder jaar,maar of er ook zulke plagen waren toen zoals jij nu aangeeft dat weet ik niet.Een zaak is zeker,door de opkomst van de insecticiden in die tijd zoals het beruchte DDT poeder zijn héél wat insecten en andere dieren zoals roofvogels tenonder gegaan.De natuur is zich langszaam aan het herstellen en daar ben ik blij om.
Het is maar als het evenwicht in de natuur verstoord wordt dat er plagen opduiken.
groetjes
roger
zondag 27 mei 2007 - 22:02
hugo

Hugo

wel Rodger, wat jij daar neerschrijft heb ik vroeger ook nog gedaan,, en ik kan je met je verdere betoog alleen maar gelijk geven,, we hebben de ddt overleeft, daarna de E605, we zullen de rest ook wel incasseren en overleven zeker....,, ik zie ook dat de natuur zich op sommige plaatsen aan het herstellen is,, merk het aan de omgeving hier,, sinds een zestal jaar heb ik hier in 't bos een koppel bosuilen zitten en ook enkele buizerds vliegen hierboven, in het voorjaar twee, later drie of vier (waarschijnlijk de jongen) toch een teken dat ze terug genoeg prooidieren vinden

groetjes
zondag 27 mei 2007 - 22:25
hcferg

Hcferg

Beste Roger, Een aantal jaren geleden heb ik contact gezocht met de Planten ziektekundige dienst in Wageningen. Zij vertelde mij dat er een cyclus van ongeveer 50 jaar is dat de meikever er is of niet is. Het klopt dus wel wat je schrijft. Eind jaren 50 was de opmars van de meikever in nederland. Er waren toen wel meikevers maar het was nog geen plaag. Dat duurde nog vele jaren. Nu , anno 2007 zijn we weer op de terug weg naar minder kevers. Dit duurt nog vele jaren. Dan krijg je een periode van ongeveer 50 jaar dat er weinig kevers zijn en zo gaat het door. Als kleine jongen , ik zelf ben geboren in 1951 , heb je nog niet in de gaten wat voor schade zo'n diertje kan aanrichten. Daar ben je helemaal niet mee bezig. 10 jaar geleden zijn we , per toeval , erachter gekomen waarom ons gras zo geel werd.
De grasmat lag helemaal los. We konden 'm oprollen als een tapijt. Wat er dan te voorschijn komt , wil je nog niet weten. Zoveel engerlingen. Onze moestuin konden we na 3 jaar wel vaarwel zeggen omdat het geen doen was om 'm te onderhouden. Alles werd opgegeten. Achter ons huis staat een volwassen kastanjeboom , de haarwortels zijn volledig opgegeten. De boom is opsterven na dood. Met dit gegeven kijken we wel anders tegen de meikever aan. De enige methode die wij gebruiken om de engerlingen te verdelgen is bemesten met koe- of varkens- of kippenmest. En dat regelmatig te doen.
groetjes Huib
zondag 27 mei 2007 - 22:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon