Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We hebben al tijdje aan de voorkant van onze tuin een insect of teek, waarvan we de hele tijd dachten dat het een teek was. Bij ingezoomde foto en gebruik van google lens, blijkt het herkend te worden als een Ceutorhynchus.
Is er iemand met expertise die dit aub zou kunnen confirmeren? Gezien de antennae en 6 poten lijkt het dus effectief geen teek te zijn. We hebben er ongeveer 2 per dag aan onze voordeur & naar omhoog klimmend.
Inderdaad een snuitkever. Geen Ceutorhynchus want die soorten hebben een langere snuit. Zie bijvoorbeeld de foto's van de verschillende Ceutorhynchus soorten op Waarneming: https://waarneming.nl/taxa/188/?genus=Ceutorhynchus
Wel een snuitkever uit dezelfde familie Curculionidae (de andere snuitkeverfamilies zijn: Apionidae, Attelabidae, Urodontidae, Anthribidae en Nemonychidae).
Er zijn zeer veel soorten snuitkevers. Vaak schadelijk voor planten, maar normaal gesproken overleven die het wel. Ik vind het altijd leuk als ik er een in de tuin zie en maak me er nooit druk om. Hier de soorten op mijn website, die ik in mijn tuin heb gefotografeerd. http://www.tuin-thijs.com/kevers-snuitkevers.htm
Je foto is niet duidelijk genoeg om met zekerheid de soort te noemen. Daar is een scherpere foto voor nodig en dan is het vaak nog lastig.
Veel meer soorten zie je op Kerbtier: https://www.kerbtier.de/cgi-bin/deFSearch.cgi?Fam=Curculionidae
Maar ook die is niet volledig.
Ja daar lijkt hij op. Maar dat geldt voor nog een aantal snuitkevers. Ook een van de meest voorkomende snuitkevers in mijn tuin. Met deze foto krijg je zeer waarschijnlijk zelfs van een expert (wat ik niet ben) geen zekerheid.
Taxuskever of Gegroefde lapsnuitkever (Otiorhynchus sulcatus) herken je aan de lichte (haren) vlekjes. Die zie ik niet op de foto van Siegfried. Ik zet er wel een foto van mij bij.
Heb nog even gezocht. Toch wel een apart beestje. De ribbels op het achterlijf zijn duidelijk. Volgens mij heeft hij dikke haren. Op het halsschild lijkt ook iets te zitten, maar dat kan ook rommel zijn.
Hier een vergroting, die ik heb gemaakt. Nog steeds niet duidelijk natuurlijk. Nu wel te zien, dat hij verschilt van vorm met de taxuskever, hierboven afgebeeld