menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stervende wespen

PeterC

PeterC

Het valt me op dat ik, laat ons zeggen de laatste 2 weken, regelmatig ergens een wesp tegenkom die blijkbaar aan het einde gekomen is: kan niet meer vliegen, draait een beetje in de ronde en ligt daar dan en uren later nog altijd.
Vandaag zag ik er zo al 2.

Wespen hebben ook niet het eeuwige leven, maar ik kan me niet direct herinneren dat ik dat herken.

Iemand die meer kan vertellen over de levenscyclus van een individuele wesp?
maandag 8 augustus 2022 - 18:04
leerling

Leerling

Vreemd.
Wespen sterven meestal pas als het nat en koud wordt.

Ben je zeker dat het om wespen gaat? Eventueel eens een foto posten?
maandag 8 augustus 2022 - 23:09
PeterC

PeterC

Dat las ik ook op verschillende sites.

Ik zal morgen een foto maken van zo één die daar bij ons nu echt dood ligt. Volgens mij is het een gewone wesp.

Voor alle duidelijkheid: wij hebben geen wespennesten laten vernietigen, ook al hadden we er wel een paar, die nu niet meer actief lijken te zijn.
maandag 8 augustus 2022 - 23:26
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De wespenkoninginnen zijn dit jaar wat vroeger dan gebruikelijk (was) gestopt met het leggen van eitjes. De laatste larven zijn dan ook vroeger op het jaar volwassen geworden.

Volwassen wespen voeden larven vooral met dierlijke eiwitten (insecten, vlees van aas e.d.). De larven scheiden een zoetstof af, dat dan weer gegeten wordt door de volwassen wespen.

Door gebrek aan zoetstoffen in het nest, gaan de wespen dat nu elders zoeken. Ik vermoed dat het dan voor hen nog weinig zin heeft om terug naar het nest te gaan, wat zou verklaren dat de nesten niet meer actief lijken. (Niet zeker of ook de koningin dan ook al meteen vertrekt.)

De zoetigheden die de wespen zoeken vinden ze o.a. in nectar, rijp fruit, of de zoetigheden die mensen buiten nuttigen. Door de hitte en droogte hebben veel (veld)bloemen het loodje gelegd. Ook water begint schaars te worden.

Als het inderdaad om wespen gaat, zou het kunnen dat ook zij slachtoffers zijn geworden van de klimaatcrisis.
maandag 8 augustus 2022 - 23:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon