Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Spechtenhotels zijn ideaal voor de natuurlijke vijanden van die solitaire bijen. Eigenlijk heb je dat soort toestanden niet nodig wanneer je dood hout laat liggen en afgesneden stengels tussen de vaste planten laat liggen.
Te strak opgeruimde tuinen hebben weinig of geen nestplaats voor solitaire bijen. Bovendien hebben die ook wilde planten nodig om nectar te vinden en onkruid in het gazon. Als je daar voor zorgt, heb je geen insectenhotels nodig. Bovendien zal je nooit genoeg nestgelegenheid hebben op die manier.
Als je tuin te klein is om natuurlijke nestplaatsen aan te bieden en je toch van die hotelletjes wil plaatsen, kan je proberen blokjes van ruim 3cm te timmeren tegen de voorkant en dan op die blokjes voliéregaas vast maken.
Ik heb in 2013 hetzelfde probleem gehad. Ik heb er grof gaas voor gemaakt (beetje bol). Daarna nooit meer last gehad. Terwijl de bonte specht zelfs in een van de bomen zijn nest heeft gehad. De bijen vliegen er doorheen.
Zie beschrijving en foto's bij me op http://www.tuin-thijs.com/bijenhotel.htm
Die tegenstrijdigheid zie je vaak. Mensen die trots zijn op biologische bestrijdingsmiddelen, die ze tegen bladluizen gebruiken en denken dat ze goed bezig zijn, terwijl dat een voedselbron is voor veel van onze insecten, waar het niet zo goed mee gaat.
Mensen die het heerlijk vinden om door de natuur te wandelen, maar geen "onkruid" in hun tuin willen. Als ze hem al niet vol betegelen.
Of inderdaad een bijenhotel hebben en dan denken, dat het wel goed komt. Het trekt natuurlijk vijandige insecten aan. Maar die horen er ook bij. Dus zorg naast een hotel voor alternatieve plekjes, door niet alles weg te snoeien.
Ik heb zandige grond, daarom heb ik ook veel Zandbijen (Andrenidae). Die komen niet in het bijenhotel net als de hommels trouwens. Je hebt dus gelijk, dat het niet alles oplost.
Hier zijn alle bijen en wespen in mijn tuin: . http://www.tuin-thijs.com/wespen,bijen,hommels.htm
Supernetjes is mijn tuin ook toch niet,het meeste snoeimateriaal wordt hier wel geknipt of verhakseld om ergens de grond mee te mulchen achter een haagje of voor de composthoop.
Aan bloeiende planten is allezins geen gebrek hier al zijn de meeste wel bomen ,struiken en éénjarigen. Veel vaste planten heb ik niet, wel sedum,lavendel en nog een paar. Heb ook recent wat rode klaver ingezaaid voor de bijtjes...
Hier en daar kun je ook stukjes gazon omtoveren tot een bordertje met bloeiende planten, echt veel hoeft dit niet te zijn. Vind dit beter dan de actie 'maai mei niet'
Volgens mij zijn er in jouw tuin wel voldoende plekjes voor insecten. Ik heb net mijn grasveld gemaaid. Maar eind van de dag staan de madeliefjes al weer in bloei. Een grasveld zonder die bloemetjes vind ik niets.
Sommige gemeenten mogen wel wat minder fanatiek zijn met maaien van plekken, waar het gras toch niet gebruikt gaat worden.