menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanval op insectenhotel

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Welk dier/vogel doet dit?

Allemaal Beestjes

dinsdag 31 mei 2022 - 21:18
Frans99

Frans99

De specht
dinsdag 31 mei 2022 - 21:40
WiPe

WiPe

Spechtenhotels zijn ideaal voor de natuurlijke vijanden van die solitaire bijen. Eigenlijk heb je dat soort toestanden niet nodig wanneer je dood hout laat liggen en afgesneden stengels tussen de vaste planten laat liggen.
Te strak opgeruimde tuinen hebben weinig of geen nestplaats voor solitaire bijen. Bovendien hebben die ook wilde planten nodig om nectar te vinden en onkruid in het gazon. Als je daar voor zorgt, heb je geen insectenhotels nodig. Bovendien zal je nooit genoeg nestgelegenheid hebben op die manier.
dinsdag 31 mei 2022 - 22:05
leerling

Leerling

Helemaal eens met WiPe.

Als je tuin te klein is om natuurlijke nestplaatsen aan te bieden en je toch van die hotelletjes wil plaatsen, kan je proberen blokjes van ruim 3cm te timmeren tegen de voorkant en dan op die blokjes voliéregaas vast maken.
woensdag 1 juni 2022 - 01:21
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Ik heb in 2013 hetzelfde probleem gehad. Ik heb er grof gaas voor gemaakt (beetje bol). Daarna nooit meer last gehad. Terwijl de bonte specht zelfs in een van de bomen zijn nest heeft gehad. De bijen vliegen er doorheen.
Zie beschrijving en foto's bij me op http://www.tuin-thijs.com/bijenhotel.htm
woensdag 1 juni 2022 - 13:15
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Thijs. Ga zodra ik wat meer tijd heb je artikel lezen.
woensdag 1 juni 2022 - 17:36
WiPe

WiPe

Vandaag in Knack, artikel over bijen in het kader van de Week van de bij.

Allemaal Beestjes

woensdag 1 juni 2022 - 18:06
WiPe

WiPe

Op de volgende pagina

Allemaal Beestjes

woensdag 1 juni 2022 - 18:07
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

En dit stond in een ander artikel, begin april, in Knack. Ik ben dus niet onverdeeld enthousiast over bijenhotels.

Allemaal Beestjes

woensdag 1 juni 2022 - 18:11
WiPe

WiPe

En tot slot was dit de folder waarover sprake. Die is al een paar jaar oud.

Allemaal Beestjes

woensdag 1 juni 2022 - 18:14
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Die tegenstrijdigheid zie je vaak. Mensen die trots zijn op biologische bestrijdingsmiddelen, die ze tegen bladluizen gebruiken en denken dat ze goed bezig zijn, terwijl dat een voedselbron is voor veel van onze insecten, waar het niet zo goed mee gaat.
Mensen die het heerlijk vinden om door de natuur te wandelen, maar geen "onkruid" in hun tuin willen. Als ze hem al niet vol betegelen.
Of inderdaad een bijenhotel hebben en dan denken, dat het wel goed komt. Het trekt natuurlijk vijandige insecten aan. Maar die horen er ook bij. Dus zorg naast een hotel voor alternatieve plekjes, door niet alles weg te snoeien.
Ik heb zandige grond, daarom heb ik ook veel Zandbijen (Andrenidae). Die komen niet in het bijenhotel net als de hommels trouwens. Je hebt dus gelijk, dat het niet alles oplost.
Hier zijn alle bijen en wespen in mijn tuin: . http://www.tuin-thijs.com/wespen,bijen,hommels.htm
woensdag 1 juni 2022 - 19:34
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Supernetjes is mijn tuin ook toch niet,het meeste snoeimateriaal wordt hier wel geknipt of verhakseld om ergens de grond mee te mulchen achter een haagje of voor de composthoop.
Aan bloeiende planten is allezins geen gebrek hier al zijn de meeste wel bomen ,struiken en éénjarigen. Veel vaste planten heb ik niet, wel sedum,lavendel en nog een paar. Heb ook recent wat rode klaver ingezaaid voor de bijtjes...
Hier en daar kun je ook stukjes gazon omtoveren tot een bordertje met bloeiende planten, echt veel hoeft dit niet te zijn. Vind dit beter dan de actie 'maai mei niet'
zaterdag 4 juni 2022 - 11:18
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Volgens mij zijn er in jouw tuin wel voldoende plekjes voor insecten. Ik heb net mijn grasveld gemaaid. Maar eind van de dag staan de madeliefjes al weer in bloei. Een grasveld zonder die bloemetjes vind ik niets.
Sommige gemeenten mogen wel wat minder fanatiek zijn met maaien van plekken, waar het gras toch niet gebruikt gaat worden.
zondag 5 juni 2022 - 10:43
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 5? (beveiligingscontrole) *