menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wespenlarven?

Marei

Marei

We kampen al enige weken met een wespennest. Een plaagdierbestrijder is al twee keer geweest, maar de juiste locatie is moeilijk te bepalen; waarschijnlijk zitten ze ergens onder het (platte) dak. De laatste week vonden we dizzy wespen op het pad bij de voordeur en vandaag de larven hier op de foto, waarvan we ons afvragen of het wespenlarven zijn. Wie kent ze?

Allemaal Beestjes

donderdag 7 oktober 2021 - 15:44
deHaan

DeHaan

Google eens op Wespenlarven.
zondag 10 oktober 2021 - 14:19
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik weet niet welke larven dit zijn. Voor wespenlarven is het in elk geval al veel te laat op het jaar. De laatsten worden volwassen in augustus.

Geef het nog een week of wat, en je wespenprobleem lost zichzelf op.

Buiten de koningin overleven wespen uiterst zelden de herfst. Het is koud en nat en de voedselbronnen worden schaars.
Een wespenkoningin hergebruikt het oude nest niet, waarschijnlijk om parasieten te ontwijken.

Zelf ben ik altijd blij wanneer ik wespen zie. Dat betekent een boel minder hinderlijke insecten. (Muggen, vliegen, bladluizen, eikenprocessierupsen ...)
dinsdag 12 oktober 2021 - 23:38
Marei

Marei

Nou Leerling, we hebben ook lang geaarzeld/gewacht met ingrijpen hoor! Wij zijn niet bang van wespen......Maar het nest zat in een overkapping boven de voordeur en dat gaf nogal problemen met mensen die aan de deur kwamen. Het resultaat van de bestrijding was dat de wespen zich onder het platte dak door gingen verspreiden en een uitweg vonden bij de kieren van de verwarmingsketelafvoer in de garage; dat was wel lastig. We hebben nog heel wat van die larven gevonden, allemaal op dezelfde plaats bij de voordeur. We vermoeden dat het toch wespenlarven zijn en hopen nu maar dat e,e,a, zich volgend jaar niet herhaalt.
woensdag 13 oktober 2021 - 12:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon