menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen bestrijden

Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Afgelopen winter hebben we een beukenhaag gepland, en voorjaar hebben we opnieuw gazon laten leggen. We hadden voorheen wel eens engerlingen gehad, maar deze heb ik destijds met aaltjes bestreden.

Ik bemerkte al enige tijd dat mijn beuken het niet geweldig goed deden, mede omdat ik 40 stuks heb moeten vervangen die niet waren aangeslagen. Echter dacht ik dat wellicht de koude winter een oorzaak was.

Nu hebben we sinds 3 dagen een explosie van (ik denk) junikevers. Het gazon is inmiddels al behandeld met aaltjes, maar wat kan ik doen om schade aan de beukenhaag te voorkomen? Ik zie namelijk dat in de loop van de avond de kevers opkomen, en dat een groot gedeelte van onder de beukenhaag af komt.

Is het advies om de beuk ook met aaltjes te behandelen, of zijn er nog andere ideeën?
donderdag 24 juni 2021 - 10:25
PeterC

PeterC

Ik zou het eerste seizoen na aanleg van een gazon niet direct een explosie van junikevers verwachten.
Junikevers hebben een cyclus van 2 jaar, dus de kevers die nu uitkomen hebben 2 jaar als larve in de grond geleefd.
Tijdens de winter trekken de engerlingen wat dieper de grond in en misschien hebben ze daardoor je grondactiviteiten bij de aanleg van je gazon in het voorjaar overleefd.

Beukenplantjes hebben het denk ik altijd wat moeilijk om aan te slaan. Bij onze beukenhaag hier hebben we de eerste jaren ook menige plant moeten vernieuwen.

Die aaltjes kan je zeker onder je haagplanten gebruiken. Die doen je planten geen kwaad. Of je daarmee je probleem ook oplost, daar heb ik mijn twijfels bij. Bij ons is het alleszins niet gelukt om er onze gazon mee te redden.
donderdag 24 juni 2021 - 19:19
Jordyvd

Jordyvd

Ik hoop dat de aaltjes goed hun werk doen en dat mijn gazon en beuken er goed doorheen komen! Misschien is het met de beuken inderdaad gewoon dat ze wat moeilijker aanslaan, en hebben de engerlingen inderdaad wel wat dieper gezeten, waardoor ze de grondwerkzaamheden hebben overleefd. Of zou het ook gewoon mogelijk zijn dat de kevers mijn tuin hebben 'uitgekozen'?
vrijdag 25 juni 2021 - 23:19
PeterC

Tekst aangepast

PeterC

Het zou kunnen dat de kevers jouw tuin hebben uitgekozen. Ze hebben graag lichte, zandige en droge bodem want in de winter mogen de engerlingen natuurlijk niet verdrinken. Maar dan was dat wel 2 jaar geleden.
Hier bij ons in de streek, met lichte, zandige en droge bodem, komen ze vaak voor. Zowel de roze kever als de junikever.
Dit jaar heb ik er maar een paar gezien. Er zijn er die dorst hebben en dan verdrinken in het zwembad en zo merk ik dat er zijn. Dit jaar weinig vergeleken met voorgaande jaren.
woensdag 30 juni 2021 - 19:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon