menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Klaver als alternatief voor gras bij engerlingen plaag?

Ga naar meest recente reactie

PaulVC

Tekst aangepast

PaulVC

Weet iemand of engerlingen ook de wortels van klaver aanvreten?

Engerlingen eten de wortels van gras op, waardoor het gazon volledig sterft. Engerlingen zijn heel moeilijk te bestrijden. Daarom overweeg ik het gras volledig te verwijderen en het te vervangen door inzaaien met microklaver (zaad: Turf Clover, van Barenbrug).

Indien ze van de wortels van klaver afblijven zou dit een manier zijn om een groen tapijt te bekomen en te behouden, meen ik.

Allemaal Beestjes

dinsdag 8 september 2020 - 14:32
leerling

Leerling

Hangt ervan af welke engerlingen je hebt.
Op https://www.wur.nl/upload_mm/0/b/0/b766a1d0-699f-44de-bc2b-74285fcac949_201203BeheersingvanEngerlingenMaartenPrinsen.pdf vind je o.a. deze info
Melolontha melolontha, meikever:
Meikeverengerlingen kunnen van de wortels van vrijwel alle planten en grassen vreten. Ook in moestuinen kunnen ze voor behoorlijke schade zorgen aan sla en aardappels.


Amphimallon solstitiale, junikever:
Engerlingen van de junikever komen met name voor in sportvelden, weilanden en incidenteel tuinen. De engerlingen van de junikever leven uitsluitend van wortels van diverse soorten gras.


De tekst over de Phyllopertha horticola (rozenkever) is wat minder duidelijk wat voedselvoorkeuren betreft:
De larven beginnen zich zodra zij uit het ei zijn gekropen onmiddellijk te voeden aan de kleine haarwortelsen ander humusachtig materiaalop de diepte waar ze zijn uitgekomen (...) Na de eerste vervelling kruipen de larven van het tweede stadium omhoog en vreten dan aan de grotere wortels dichterbij de oppervlakte.
Over het derde en laatste stadium wordt alleen geschreven dat het het meest schadelijke is.

Het artikel beschrijft de verschillende kevers en hun larven en onderzoekt verschillende bestrijdingsmethodes.
vrijdag 11 september 2020 - 10:31
erikthibau11

Erikthibau11

Ik was mij hetzelfde aan het afvragen, leuk dat er nog iemand dit idee heeft. Ons gras sterft ook af door engerlingen (vnl in zongedeelte, ik weet niet of dit het effect van de zon op het gras is, of dat de engerlingen al dan niet toevallig daar zitten). Het is een strook van 100-150 m2.

In de tuin wordt verdwijnt ons gras geleidelijk aan door klaver, wat wij zeker even goed vinden als gras. Dus wij hebben hoogstwaarschijnlijk te maken met engerlingen van de junikever? Of herstelt klaver sneller dan gras? In ieder geval volstaat het herstelvermogen van het gras/klaver niet, omdat het elk jaar dezelfde strook is die volledig wordt omgeploegd.

Het grote probleem zijn echter niet de engerlingen, maar de kraaien. Momenteel leggen wij groene kippendraad op het gras. Doen wij dit niet, komen de kraaien en hebben we een kruiwagen vol aan graszoden.

Dus enkele vragen:
- zien jullie nog alternatieven van groenblijvers? ik heb witte klaver gezaaid en dit komt goed uit. heeft wel wat te lange steel, maar wortelt heel diep wat wel een voordeel lijkt
- enig idee wat we tegen kraaien kunnen doen? CD's hangen en stokken met blikken is (uiteraard) geen succes gebleken
- oplossingen zoals aaltjes en zeker chemisch vergif, willen we niet. Zoals gezegd zijn de engerlingen niet meteen het probleem (komen mooie kevers van), maar het kraterveld dat we nu hebben is er wel wat over
woensdag 23 september 2020 - 16:44
PeterC

PeterC

Ik herken het helemaal.
Dik 10 jaar geleden hadden wij in ons gazon een epidemie van engerlingen. Engerlingen van de roze kever en van de junikever.
De engerlingen scalpeerden het gazon en de kraaien woelden het gazon om tot een puinhoop. Blijkbaar zijn die engerlingen en de kevers ook een lekkernij voor vogels.

Heel de dag maar vooral in de namiddag en tegen valavond kwam om de haverklap zo een kever opgedoken uit het gazon. Die draaide een paar keer rond in de lucht en ging dan recht naar onze eiken. Rond die eiken gonsde het van de kevers.

Wij hebben het gazon opnieuw laten aanleggen door een lokale tuinaannemer.
In onze zandige streek komen die kevers veel voor. De tuinaannemer is daar vertrouwd mee. Wat hij juist gedaan heeft weet ik niet, de grond werd heel intensief machinaal bewerkt en op de factuur stonden geen chemische producten, tenzij meststoffen, vermeld, en sindsdien is het probleem redelijk geworden.

Ik zie elk jaar nog altijd roze kevers en nog altijd junikevers maar niet meer die massa die we voordien hadden, en het gazon wordt niet meer gescalpeerd en de kraaien beginnen er niet in te ploegen.
Ik voeg een foto van toen van een junikever toe.

Allemaal Beestjes

zaterdag 26 september 2020 - 23:09
erikthibau11

Erikthibau11

Dankjewel voor de info. Ik ben nu zelfs aan het twijfelen of wij geen emelten hebben . Kevers heb ik nog niet vaak gezien
dinsdag 29 september 2020 - 23:55
PeterC

PeterC

Je kan aan de hand van de vorm van de larven in je gazon gemakkelijk vaststellen of het om engerlingen gaat dan wel om emelten.
Engerlingen hebben een zeer karakteristieke, gekromde C-vorm, terwijl emelten langwerpige larven zijn.
Met emelten heb ik hier nog niet te maken gehad, met engerlingen wel.
zaterdag 3 oktober 2020 - 18:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon