menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beestje maakt Toscaanse Lavendel leven zuur

eriktroost18

Eriktroost18

Elke zomer weer last van beestjes op balkon die de planten aanvreten of het leven zuur maken. Na groene bladluis (bestreden met liefheerbeestjes) en rouwvliegjes (bestreden met nematoden) heb ik er een nieuwe aanwinst bij, zie foto.

Hij tast de Toscaanse Lavendel aan: gelige vlekken op blaadjes en groeit nauwelijks meer.

Dit weekend de hele boel kort geknipt in de hoop dat ik de beestjes met het afval zou weggooien. Maar helaas weer gespot.

Ik kan alleen niet vinden wat dit voor diertje is. Iemand een idee en wellicht hoe ik die zo natuurlijk mogelijk kan wegkrijgen?

Allemaal Beestjes

donderdag 23 juli 2020 - 12:55
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij een dwergcicade a.k.a bladspringer. Die zuigen plantensappen uit het blad waardoor dit gele plekjes op de plek waar dat insect in het blad prikt.

Bestrijding? Eventueel met pyrethrum spuiten, waarbij je ook de onderkant van het blad goed raakt.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 24 juli 2020 - 06:00
eriktroost18

Eriktroost18

Dank voor de reactie. Bedankt voor het ophelderen. Ik ga eens kijken nar dat bestrijdingsmiddel.
zaterdag 25 juli 2020 - 13:50
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Voorzichtig met pyrethrum zijn. Is dodelijk voor bijen en andere nuttige insecten. Het beste kan je wat later in de avond spuiten als je al het moet gebruiken.

Het zal gaan om Eupterix melissae, komt ook voor in de Salvia's en rozemarijn. Je kan proberen om ze met knoflooktenenin de grond bij de lavendel weg te houden.
zondag 26 juli 2020 - 11:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon