menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Spinnennest?

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

Op mijn houten tuinpalen (10x10cm) staan kapjes. omdat de kapjes afwaterend zijn en de palen vlak afgezaagd zijn, is daaronder een ruimte. De metalen kapjes moesten eens opgefrist worden en daarom haalde ik ze er af.
De ruimte onder de kapjes was volledig opgevuld met een zeer compacte dichte soort witte wol.
Het lijkt ontzettend op watten.Toen ik het er uithaalde liep plots een grote pikzwarte spin over mijn hand. Middelmatig lange poten, maar in proportie met zijn lijf, niet niet langwerpig, eerder rond maar niet kogelrond, maar een afgeplatte rug . Er leek een tekening op de rug maar die was bijna niet zichtbaar omdat die dezelfde kleur had. Ik vermoed een soort kaardespin maar ik ben niet zeker.

Die watten zat vol met kleine spinnetjes. Die hadden een meer langwerpig en gestreept achterlijf , donker met witte strepen.
Ik wist niet dat spinnen een nest maken dat zo groot en compact is. En ook niet dat de moeder blijkbaar voor de kleintjes zorgt. Gelukkig heeft ze niet gebeten , want naar het schijnt kan dat flink pijn doen.

Ik ben niet bang van spinnen, maar zal toch iets voorzichtiger de resterende kapjes verwijderen.
Ik heb de spinnen niet gedood, want ze zijn onze bondgenoten tegen tal van insecten.
zaterdag 18 juli 2020 - 19:55
LT

LT

Fijn dat je bij die levende wezentjes stil staat. We kunnen er niet zonder
zaterdag 18 juli 2020 - 20:35
zuurtje

Zuurtje


Ineke
zaterdag 18 juli 2020 - 21:36
leerling

Leerling

Een paar jaar geleden had een trilspin een nest gemaakt tegen het plafond van ons toilet. Een grotere spin (geen idee of het mama of papa was), bleef bij de kleintjes. Alleen nooit gezien hoe die jonkies aan eten geraakten om volwassen te worden. Ik las ergens dat het kannibalen zijn ...

In de tuin zie ik ook regelmatig een spin die een wit, bolvormig voorwerp meedraagt. Ik vermoed dat het om een Pisaura mirabilis (kraamwebspin) gaat die een ei beschermt. Alleen kan ik me niet voorstellen dat het om 1 ei = 1 nakomeling gaat.

Hoe dan ook, voor mij bewijs genoeg dat ook (sommige) spinnen de overlevingskansen van hun kroost willen vergroten door ze actief te bewaken.
En me wat gefrustreerd te voelen, omdat ik zo weinig over ze weet.
zondag 19 juli 2020 - 02:15
Gerinckb

Gerinckb

Bepaalde soorten spinnen zorgen of bewaken inderdaad hun kleintjes tot een bepaald periode. Het is zeker geen kruisspin, want het vrouwtje sterft korte tijd erna. Klinkt wel een grijze huisspin te zijn. Je mag van geluk spreken dat je niet werd gebeten. Alhoewel de beet ongevaarlijk en niet zeer pijnlijk is. Je zult een bult zien en die slinkt binnen enkele dagen weg.
woensdag 25 november 2020 - 16:11
Roeli

Roeli

Leuk he, zo'n nest met jonge spinnetjes Een jaar of wat geleden liep ik door de volière. Stootte ergens met mijn hoofd tegen aan en even daarna had .ik toch een jeuk. Bleek mijn haar vol te zitten met piepkleine spinnetjes. Eerst geprobeerd de boel er uit te kammen maar, helaas voor de spinnenbaby's, heb ik toch moeten besluiten om de boel er onder de douche uit te spoelen.
Terwijl ik dit nu schrijf begint mijn hoofd weer te jeuken. Gelukkig alleen de herinnering en niet echt weer spinnetjes.
woensdag 25 november 2020 - 19:07
LT

LT

En hier krijg ik nu jeuk van...

Allemaal Beestjes

woensdag 25 november 2020 - 19:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon