menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Mieren

Ga naar meest recente reactie

Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Zojuist het zwembad maar even aan de kant gezet. Om erachter te komen dat er een mierennest onder zat. Wat voor ons heel normaal is daar dat mieren hier overal vrij rondlopen behalve binnen. Vroeg me alleen af wat deze gele lichaampjes zijn.

Allemaal Beestjes

zaterdag 13 juni 2020 - 19:49
LT

LT

Dat noemen wij "miereneieren". Zijn cocons waar de mieren uitkomen. De volièrevogels zijn daar verzot op.
zaterdag 13 juni 2020 - 20:35
LT

LT

Trouwens de kippen hebben dit ook graag
zaterdag 13 juni 2020 - 20:36
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Helaas geen voliere vogels of kippen hier. Heb wel om eerlijk te zijn product er op gespoten daar dat op elke centimeter ik kijk in onze tuin overal mieren zitten.

zaterdag 13 juni 2020 - 20:47
leerling

Leerling

Als je niet gespoten had, waren vogels ze wel komen oppikken, tenminste diegene die de mieren niet snel genoeg dieper in het nest wisten te brengen.

Mieren hebben een slechte reputatie, maar het zijn best nuttige dieren: https://yggdra.be/tuinbewoners-graag-gezien-of-niet-mieren/

Hier zijn verschillende nesten (zelfs twee op minder dan 2 m van de voordeur, en die mogen allemaal blijven.
zaterdag 13 juni 2020 - 23:02
LT

LT

Ik verwijder ook geen mieren.
zaterdag 13 juni 2020 - 23:37
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Bedankt voor deze link. Er staat dat ze niet van lavendel geur houden. En ik heb deze plant super graag. Staat momenteel ook aan de straatkant zodat de kinderen minder last hebben van de bijtjes. Zal er nog maar een aantal in de tuin bijzetten dan. In de nabijheid waar ik het groente tuintje wil hebben.
zondag 14 juni 2020 - 07:57
leerling

Leerling

Ik heb nog geen wetenschappelijk artikel gevonden dat de bewering ondersteunt dat lavendelplanten mieren zouden weren.
Zelf heb ik daar mijn twijfels bij, omdat ik ooit een groep uitgezwermde mieren heb zien landen op een lavendelstruik, terwijl er genoeg andere mogelijkheden in de buurt waren.

Mieren volgen geursporen. Als je die geursporen onderbreekt met iets dat feller geurt, dan vinden ze dat oorspronkelijke spoor niet (snel) meer terug. Zo'n spoor onderbreken (bv. op een plaats waar mieren binnenshuis komen) kan je o.a. doen met lavendelolie. Het best besprenkel je dan een ruim deel van dat spoor, idealiter tot aan een bochtje dat weg van je huis buigt.

Lavendelolie ruikt heel wat sterker dan een lavendelplant. Ik weet niet of lavendelplanten constant genoeg geur afgeven om mieren andere oorden te laten opzoeken.

Kindervoetjes doen wel wonderen. Op plaatsen waar veel rondgelopen wordt, vind je minder mieren, emelten en dergelijke. Die vinden het nl. niet fijn dat 'hun' woongebied constant wordt ingedrukt.

Wat je ook kan proberen is een grote bloempot vullen met luchtige aarde en die omgekeerd (dus met de grote opening naar onder) neerzetten vlakbij een bestaand nest. De kans is groot dat dat nest naar de pot zal verhuizen (al helemaal als je er stukjes rijp fruit bij legt: schil van meloen, zoete appel...).
Als het lukt, kan je daarna eventueel de pot verhuizen naar een andere plek, waar de mieren je niet hinderen.
zondag 14 juni 2020 - 13:51
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Die pot vind ik wel een heel goed idee hoor. Misschien dat ik r dan even een doorzichtige van maak zodat de kinderen kunnen kijken. Zou plastiek kwaad kunnen?
donderdag 25 juni 2020 - 09:47
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Geen fan van plastic.
In bijenhotels worden plastic buisjes afgeraden, omdat die schadelijke stoffen zouden afscheiden.
Een doorzichtige plastic pot die ruim genoeg is om een mierennest te herbergen, is waarschijnlijk te groot om het leven in dat nest op te volgen.
zaterdag 27 juni 2020 - 01:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon