menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kuikentjes help

Jasminever

Jasminever

Ik heb een probleempje, ik ben hier verhuist 2 maanden geleden naar deze woning, de tuin is een hele wildernis en de buren hebben kippen die in ieders tuin vliegen en nesten leggen. Ik dacht geen nesten te hebben in mijn tuin, maar blijkbaar dus wel, lopen hier nu plots 9 kuikens met een oerverwilderde kippen moeder tussen de netels. Ik zou wel kippen zelf willen houden, maar ben er volledig nieuw in. Wat moet er gebeuren? Moeten ze gevaccineerd worden? Wat doe ik met de haantjes? Want ik lees dat hanen vechten tot er 1 dood is. En is het het beste om de kuikens weg te nemen bij de mama? Want de mama is super wild en doodsbang van me, is duidelijk geen mensen gewend, op die manier kan ik de kuikens niet laten wennen aan mensen, mij dus.
dinsdag 2 juni 2020 - 00:31
leerling

Leerling

Is er een afscheiding tussen jouw tuin en die van je buur?
Zo ja, dan zou ik de kuikens naar de andere kant brengen. (Kuikens kunnen (nog) niet vliegen, en moeder kip wil ervoor kunnen zorgen.)

Misschien ook eens contact opnemen met je buur.
We hebben hier ook eens kippen op bezoek gehad en die kunnen heel wat (gewenste) planten de vernieling in jagen.
Onze (wat verdere) buur was zich van geen kwaad bewust. 's Nachts zaten de kippen op stok. Na het ochtendeten gingen ze blijkbaar kijken of het gras elders groener was. De kippen zijn nu aan 1 kant gekortwiekt. Dat doet geen pijn. Ze kunnen zo - tot de volgende rui - alleen moeilijker vliegen.

Als je zelf kippen wil houden, heb je zo tenminste tijd om uit te zoeken wat en hoe.
dinsdag 2 juni 2020 - 01:26
Tuinprins

Tuinprins

Als je de kuikentjes wegneemt bij de moeder dan zul je ze goed moeten verzorgen. Dat betekent dat je het correcte voer in huis moet hebben en dat je ze moet leren te drinken (met het snaveltje in een bakje water duwen en kijken of ze drinken. Na een paar dagen weten ze dan waar het water staat en gaan ze zelf drinken). Als je ze regelmatig in de hand neemt en je stem horen dan worden ze tammer. Schreeuwende kinderen en kuikens zijn meestal geen goede combinatie.

Kuikens hoeven niet ingeënt te worden. Houd er rekening mee dat er een paar dood kunnen gaan om wat voor reden dan ook, gebeurt in de vrije natuur immers ook.

Als er hanen bij de groep zitten dan hoef je die niet weg te halen. Er ontstaat in de groep een natuurlijke pikorde. Het is wat anders als je 2 wildvreemde hanen bij elkaar zet, dan wil er nog wel eens gevochten worden.

Houd er wel rekening mee dat de hanen een probleem kunnen vormen voor de buurt als ze om 5 uur 's morgens gaan kukelen. Niet iedereen is daar blij mee.

Hanen leggen geen eieren maar smaken wel goed!


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 juni 2020 - 06:18
Lino

Tekst aangepast

Lino

Maak je geen zorgen over inenten. Dat hoeft niet.
Het probleem dat ik zie, is dat kuikens jonger dan 5 weken verwarming nodig hebben wanneer je ze van hun moeder weghaalt.
Heel de groep terug naar de buur Ofwel een ren maken met een hok, waarin moeder met kuikens kunnen leven. Dan houdt de moeder ze warm.
Kuikenvoer kopen, En een drinktoren.
Het teveel aan hanen geef je gratis weg via een 2dehands website
dinsdag 2 juni 2020 - 17:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon