menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kever in huis?

AnneBerkh

Tekst aangepast

AnneBerkh

Beste lezer op dit forum,

Sinds een paar weken hoor ik regelmatig een geluid in mijn woning, zowel overdag als ‘s nachts (misschien alleen als het donker is... daar moet ik nog even op letten). Het zijn steeds twee korte tonen na elkaar, best luid. Ik dacht in het begin niet aan een insect maar ik denk nu toch dat het een insect zou kunnen zijn. Misschien een kever??
Ik zie geen beestjes, ook geen uitwerpselen. En ik heb ook geen idee waar ik moet zoeken.

Er is nog iets merkwaardigs in mijn huis gebeurd. Een paar weken geleden zag ik op een avond dat een deel van de bladeren van een grote plant in mijn huiskamer plotseling bewoog. Ik begreep niet waardoor dit werd veroorzaakt want er was geen tocht of wind. De plant staat op een speaker die ongeveer een meter hoog is. Misschien werd dit door hetzelfde insect/beestje veroorzaakt.

Het is best een hard geluid. Dat kan niet door een heel klein insect worden veroorzaakt. En ook de beweging in de bladeren van mijn plant kan denk ik niet worden veroorzaakt door een insect dat de afmeting heeft van een vlieg.

Ik woon op de vijfde verdieping, er is dus geen direct aangrenzende tuin. Van de zomer had ik wel een sprinkhaan in huis. Die was meegekomen met zomerplantjes voor op het balkon. Dus ook op een appartement op vijf hoog kan een insect binnenkomen dat je er niet zo snel zou verwachten.

Heeft iemand een idee wat dit voor een insect/beestje zou kunnen zijn?
Het zouden misschien ook twee insecten/beestjes kunnen zijn die op elkaar reageren?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Elke tip is welkom.

Vriendelijke groeten,
Anne
woensdag 11 december 2019 - 11:30
AnneBerkh

AnneBerkh

?Ik ben er achter gekomen dat het niet om insecten / beestjes gaat maar om een mankement in een rookmelder. Tenminste, ik heb de rookmelder gisteren getest, en sindsdien heb ik geen geluiden meer gehoord.

Wat de oorzaak is van het bewegen van een deel van de bladeren zal misschien altijd een raadsel blijven.
Ik ben wel opgelucht nu dat ik geen grote insecten in huis heb.

Als een moderator dit onderwerp wil verwijderen vind ik dat prima want niemand heeft er verder iets aan.

Vriendelijke groeten,
Anne
vrijdag 13 december 2019 - 16:11
leerling

Leerling

Heel fijn dat je de oorzaak van je probleem gevonden hebt, Anne, en al helemaal dat je dat hier ook weer meldde.

Het geluid van de rookmelders kan een luchtverplaatsing hebben veroorzaakt, waardoor ook de bladeren van je planten bewogen.

Ik zie geen reden waarom dit topic zou moeten worden verwijderd.
Rookmelders zijn vanaf 1 januari verplicht in alle woningen in Vlaanderen. Als jij dit probleem had met de jouwe, vinden andere mensen zo misschien ook een oplossing voor een gelijkaardig probleem.
zondag 29 december 2019 - 00:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon