menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Mollen in de tuin

Ga naar meest recente reactie

elkedagweer

Elkedagweer

Hallo

sinds gisteren heb ik molshopen in mijn tuin. Word er niet blij van.
Wat is een goeie, werkzame manier om mollen te verjagen?
IK zie dat er solar mollenverjagers zijn.

Iemand ervaring mee?

groet
ROn
zondag 29 september 2019 - 11:30
Marei

Marei

Op diverse plaatsen in de tuin een solar mollenverjager geplaatst. Hielpen niet.
zondag 29 september 2019 - 11:43
elkedagweer

Elkedagweer

En wat heb je toen gedaan?
zondag 29 september 2019 - 13:52
Marei

Marei

Klemmen gezet, altijd raak en op advies van een oud baasje van het dorp de mol teruggeduwd in de gang, dan duurt het wat langer voor er weer een andere mol het probeert.
zondag 29 september 2019 - 14:01
leerling

Leerling

Een mol graaft gangen en duwt het teveel aan zand naar buiten. Dat is je molshoop. Als je die meteen verwijdert (zandhoopje weghalen en dun uitstrooien/wegrijven of gebruiken als potgrond) is het gras onder die hoop niet kapot en heb je er weinig tot geen last van. Heb je niet meteen tijd, haal de hoop dan wat later weg en strooi op de vrijgekomen plek terug wat graszaad.

Mollen zijn niet zomaar lastpakken.
Op hun menu staan regenwormen (jammer), maar ook slakken, insecten, insectenlarven (o.a. de engerlingen en emelten die zo dol zijn op je graswortels), jongen van woelratten en woelmuizen... Op die manier helpen mollen je helemaal gratis je bloembollen, groenten, fruitbomen... en ja, ook je gazon beschermen.

dinsdag 1 oktober 2019 - 23:23
Marei

Marei

In ons geval kwamen ze van uit de borders vaak onder de tegelpaden waardoor verzakkingen ontstonden.
Dat kon vervelende consequenties hebben voor onszelf, maar ook voor bezoekers van onze tuin destijds.
Gebruik maken van bepaalde planten (Frittilaria etc.) en mollenverjagers hadden geen succes,
Vandaar het grovere geschut, Leerling.

woensdag 2 oktober 2019 - 07:27
Marei

Marei

Hieronder een foto waarop te zien is hoe de mol van de ene kant van het pad naar de andere gaat.

Allemaal Beestjes

woensdag 2 oktober 2019 - 07:56
Roeli

Roeli

Deze had het ook wel heel bont gemaakt ,hoor Marei.
Ik laat ze gewoon zitten. Gebruik de opgeworpen grond vaak als potgrond. Die is nl. heel fijn van structuur. Zelfs die klei bij mij. Verder zorgt hij voor een prima , natuurlijke afwatering. Blijft nooit regenwater staan, nooit plassen. En waar de bulten toch in de weg liggen of hinderlijk zijn stamp ik ze terug de grond in. ( met een heel zware hamer ) Tja, ook elk nadeel heb zijn voordeel.
woensdag 2 oktober 2019 - 08:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon