menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Resultaten SOS Mezen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

N.a.v. hun vraag om dode mezennestjes te melden, hebben Velt en Vogelbescherming Vlaanderen meer dan 1000 berichten ontvangen. In totaal ging het om meer dan 4000 vogeltjes. O.w.v. het beperkte budget hebben ze er daarvan 100 laten analyzeren.

De resultaten zijn binnen.

Het persbericht:
http://vogelbescherming.be/informatiecentrum/persberichtenarchief/36-verschillende-pesticiden-dode-mezen

Het rapport:
https://drive.google.com/file/d/1yYwh7Av-AZk9uDjDUZdbiw328Cl7u8d2/view

Neem zeker ook het rapport eens door. Het is niet zo lang...
donderdag 12 september 2019 - 19:38
LT

LT

Prachtige en duidelijke links
donderdag 12 september 2019 - 21:43
Patrikc

Patrikc

Prachtig? Droevig bedoel je?

Zolang hier bijna dagelijks de vraag passeert ‘welk product kan ik gebruiken om ... te bestrijden’ zal het niet beteren.
donderdag 12 september 2019 - 22:41
LT

LT

Patrikc, het feit is droevig....De links prachtig en duidelijk...Nu tevreden? Zelf ben ik dit jaar helemaal gestopt met "spuiten". Dan maar de bloemetjes wat minder mooi.
donderdag 12 september 2019 - 22:51
leerling

Leerling

@Patrikc
Zolang hier bijna dagelijks de vraag passeert ‘welk product kan ik gebruiken om ... te bestrijden’ zal het niet beteren.

Toch wel, want elke keer is het een mogelijkheid om weer iemand te laten zien dat het ook anders kan.

Daarom ook dat zo'n studies zo belangrijk zijn.

In de jaren 70 werd de idee gepromoot dat er voor elke kwaal wel een chemisch middeltje was en dat een mooie tuin er eentje was met een groot biljartlaken en daarrond planten die blad voor blad puntgaaf zijn.

Er kwam een schok toen DDT van de markt werd genomen. Hoeveel mensen hebben toen nog een voorraadje opgeslagen? (Zoals nu met glyfosaat?)
Het 'voordeel' van DDT was dat de invloed op mensen vrij snel duidelijk was. Nu zien we de problemen eerst bij dieren.

En "ach, mijn buxus is tenminste niet aangetast en kijk, mijn lavendel zit vol bijen".

Wat dit rapport ook weer duidelijk maakt is dat studies naar de giftigheid van een product (LD50-waarden) altijd maar worden uitgevoerd op een beperkt aantal diersoorten en dat daaruit besluiten worden getrokken die dan maar voor de hele dierenwereld moeten gelden.
Je hoeft geen expert te zijn om in te zien dat een dodelijk dosis van een product vele male kleiner is voor een kleine vogel, zoals de mezen in deze studie, dan voor bv. de wilde eend (Anas platyrhynchos) waarop sommige getest werden.
De LD50-studies worden ook altijd uitgevoerd voor 1 product, terwijl hier duidelijk sprake is van hele cocktails, waar nooit onderzoek naar gebeurt.

Goed om horen dat je de spuit aan de haak hebt gehangen, LT.
Ik kan alleen maar hopen dat studies als deze meer mensen overtuigt.

Ik heb een vrij wilde tuin. Er liggen hoopjes bakstenen in, waar padden en hazelwormen zich verschuilen. Er zijn wat minivijvertjes, een paar niet meer dan een ingegraven emmer met een waterplantje in, waar kikkers in wegduiken als ik langs kom, waar dieren hun dorst komen lessen en waar libellenlarven de muggenlarven in toom houden. Er zijn compostbakken die krioelen van beestjes, waar er nog veel van zijn waar ik de naam nog niet van ken. Er zijn nestgelegenheden voor vogels, bijen, oorwormen, vlinders, gaasvliegjes... Er zijn takkenhopen waarin 'onze' egel zijn winterslaap houdt. Er is een hoekje waar kool en brandnetels groeien, speciaal voor vlinders als koolwitjes.
En ja, er zijn naaktslakken, maar ook huisjesslakken die de eitjes van naaktslakken op hun menu hebben staan. Er zijn spitsmuizen en mollen en woelratten en bladluizen en konijnen en... Er zijn ook eksters en mezen en katten en af en toe een buizerd en een vos en...
Oh, ik zou het haast vergeten: we hebben ook een stel bomen, heel wat haag, klimop die dik mag groeien, fruitstruiken, een moestuin in vierkantemeterbakken, sierplanten, 'onkruid' dat heel selectief ingezet wordt als bodembedekker (ik ben o.a. dol op witte en paarse dovenetel (de wilde soort), stinkende gouwe, dagkoekoeksbloem, bosaardbeitjes, wilde postelein...)

Voor mij is een tuin genieten van al het leven dat er langs komt en er heel veel van leren.
vrijdag 13 september 2019 - 00:24
Tuinprins

Tuinprins

Bij DDT gaat het zeer waarschijnlijk om 'historische vervuiling'. Ik denk niet dat er veel mensen nu nog een middel met DDT hebben staan (DDT werd begin jaren 70 van de markt gehaald, bijna 45 jaar geleden).

Testen van chemische stoffen op 'echt wilde vogels' zoals mezen, mussen of merels is lastig. Voor deze testen worden in de regel 'tamme wilde vogels' zoals wilde eenden die in gevangenschap leven gebruikt.

Het onderzoek van VELT werd vooral gestart vanwege het vermoeden dat bestrijding van de buxusmot/rups de eventuele oorzaak van de mezensterfte zou kunnen zijn. De vraag is of de dode mezen überhaupt rupsen van de buxusmot naar binnen hebben gekregen. Dit had men kunnen onderzoeken door te kijken of stoffen die in de buxusrups zitten (o.a. buxine) ook had kunnen terugvinden in de dode mezen.

Verder mis ik in het onderzoek van VELT verwijzingen naar eventuele andere oorzaken naar de mezensterfte dan gif. Ook in de jaren voor 2018 werden in zowel de professionele land- en tuinbouw als in particuliere tuinen op grote schaal chemische producten gebruikt voor de bestrijding van allerlei ziektes en plagen. Waarom is er in het verleden dan niet een grote mezensterfte geconstateerd? Of Is hier sprake van een cumulatief effect? Echter: meestal treden cumulatieve effecten geleidelijk op en zelden acuut.

O ja, zelf gebruik ik geen gif in de tuin


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 13 september 2019 - 07:21
leerling

Leerling

Aangezien DDT ook teruggevonden werd in bosnesten, gaat het inderdaad waarschijnlijk om historische vervuiling.
Maar ook dat is beangstigend. Hoe geraakt dat spul zelfs maar in bossen? En wat wil dat dan zeggen over alle andere stoffen die 'lokaal' worden gebruikt?

Los van het feit dat dergelijke LD50-testen op zich al gruwelijk zijn, is het punt van kritiek dat er gemakkelijkheidshalve extrapolaties worden gemaakt die niet kloppen.
Als het te moeilijk is om te testen, moet men m.i. het voorzichtigheidsprincipe hanteren.
Er is al heel lang kritiek op het te achteloze gebruik van pesticiden, insecticiden, herbiciden, funcididen... Waarom is er zo weinig veldonderzoek zoals dit?

De aanleiding voor dit onderzoek was inderdaad de vraag van burgers of er een verband kon zijn tussen het hoge aantal nestjes met dode mezen. De vraagstelling werd, mogelijk om budgettaire redenen, verschoven naar:
Van welke pesticiden zijn er residuen terug te vinden in dode jongen van kool- en pimpelmezen? Zijn er ook pesticiden aanwezig die ingezet worden ter bestrijding van de buxusmot? Welke concentraties van die pesticiden zijn terug te vinden?


Tuinprins:
Ook in de jaren voor 2018 werden in zowel de professionele land- en tuinbouw als in particuliere tuinen op grote schaal chemische producten gebruikt voor de bestrijding van allerlei ziektes en plagen. Waarom is er in het verleden dan niet een grote mezensterfte geconstateerd?

De buxusmot is ook nog niet zo heel lang een zwaar probleem. Zie bv. het verspreidingskaartje op https://www.vlinderstichting.nl/buxusmot/, In het begin hadden die rupsen hier ook geen natuurlijke vijanden. Ik las ergens dat de rupsen te alkalisch zijn en daardoor niet in de smaak vielen.
Geen natuurlijke vijanden = snelle verspreiding = promotie voor pesticiden.
Ik denk dat de meeste buxuseigenaars nog maar een paar jaar echt spuiten om hun struiken te redden. En je hoeft er de topics op dit forum maar op na te lezen om te weten dat de voorschriften op verpakkingen van -iciden 'niet altijd' worden gelezen of nagevolgd door hobbytuiniers.

De studie toont inderdaad niet aan of de gevonden stoffen de doodsoorzaak zijn:
Of de aangetroffen concentraties hoog genoeg zijn om de sterfte bij jonge mezen te verklaren, is onbekend. Er is een groot verschil tussen de gevonden concentraties en de LD50-waarden. Echter, deze LD50-waarden zijn ontoereikend om de impact bij jonge mezen te beoordelen. Er zijn andere waarden, bijvoorbeeld de NOEC/NOED (No observed effect concentration/dosis)-waarde, die rekening houden met sublethale effecten zoals voortplanting en het overleven van jongen. Maar ook daar zijn er beperkingen. Noteer ook dat voor een aantal pesticiden de accumulatie vooral in de lever en nieren gebeurt. Het is dus goed mogelijk dat de concentraties in de lever veel hoger zullen zijn. Uit recent onderzoek (Millot et al., 2017) blijkt bijvoorbeeld dat een concentratie van 1 mg/kg aan imidacloprid in de lever van zangvogels als acuut toxisch te beschouwen is.


Daarom ook dat een van de aanbevelingen er eentje is voor de wetenschap:
Er is te weinig geweten over de impact van pesticiden. Onderzoek verder wat de (sub)lethale effecten van
(een mix van) pesticiden zijn voor jonge mezen, voor vogels en dieren in het algemeen.

Andere groepen worden opgeroepen om het voorzichtheidsprincipe te hanteren.
vrijdag 13 september 2019 - 08:41
sugar

Sugar

Sporen van DDT zou volgens professor Tytgat volledig verdwenen moet zijn na 30 jaar. Er is dus meer aan de hand
zaterdag 14 september 2019 - 13:02
LT

LT

Uit voorgaande reacties blijkt maar overduidelijk dat we met z'n allen (mag ik generaliseren) best verkeerd bezig zijn. Vroeger heb ik bv vlinders verzameld. Plots ontdekte ik, dat het alleen maar om het hebben ging. Kreeg een zeldzame vlinder op het vanglaken, deed hem in de dodingspot (inslapen) en liet hem meteen weer vrij, voordat het te laat was. Mijn collega's verzamelaars waren woest. Zelf ben ik toen abrupt gestopt met verzamelen. Er zijn zelfs verzamelaars, die geven zich op voor tellingen in een bepaalde regio...Hebben ze hun items, bedanken ze zich weer hiervoor. Waar zijn we toch mee bezig...
zaterdag 14 september 2019 - 14:25
leerling

Leerling

@Sugar
Het enige wat ik met de zoekopdracht "Tytgat" AND "ddt" terugvind is een artikel op https://www.hln.be/nieuws/binnenland/waarom-45-jaar-na-verbod-nog-steeds-ddt-in-dode-mezen-zit~a2c2ca45/. Heb je een gelijkaardig bericht gevonden?

Daar staat dat DDT hier al in 1974 officieel verboden werd, maar dat het in praktijk toch nog tot in de jaren '80 gebruikt werd. Dat het nu in derdewereldlanden nog altijd wordt gebruikt, terwijl de insecten waartegen het wordt ingezet ondertussen vrijwel allemaal immuun zijn geworden voor het product.
Die immuniteit geldt helaas niet voor andere dieren - inclusief mensen.
De verspreiding zou gebeuren via zee- en luchtstromingen. (Vergelijk het met Saharazand dat hier soms wordt aangevoerd door regenbuien.)

@LT
Waar zijn we toch mee bezig...

Mensen (en ik generaliseer even mee) begrijpen te weinig waar we mee bezig zijn. Er zijn de clichévoorbeelden van kinderen die niet weten dat melk van koeien komt.
Ik probeer bewust te leven, maar word desonanks regelmatig geconfronteerd met mijn eigen onwetendheid. Ik ging er bv. van uit dat toiletpapier/keukenrol/papieren handdoeken... gemaakt werden van gerecycleerd matriaal of restafval. Blijkt dat er oeroude bossen voor gekapt worden.

Zolang producenten niet de milieukost/klimaatkost in rekening hoeven te brengen, zullen we die met zijn allen blijven betalen. En zullen ook volgende generaties die moeten betalen, terwijl ze niet eens van het 'voordeel' hebben kunnen genieten.

M.i. stel je met 'Waar zijn we toch mee bezig' helemaal de juiste vraag. Stel ze luid. Blijf ze stellen.
Misschien lijkt het puur een uitputtingsslag, maar als mensen die de problemen zien ze niet aankaarten, hoe komen ze dan ooit boven water?
zondag 15 september 2019 - 01:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon