menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Iets gortere wespensoort gespot

Ga naar meest recente reactie

rickzhu

Rickzhu

Hallo,

we hebben hier voor op de stoep veel van deze wat grotere wespen, ook wat geler of minder zwarte strepen. Ze verdwijnen in een gat in het zand tussen de tegels.

Wie kan hier meer over vertellen?

Rick

Allemaal Beestjes

donderdag 22 augustus 2019 - 17:55
rickzhu

Rickzhu

Nog een foto

Allemaal Beestjes

donderdag 22 augustus 2019 - 17:55
rickzhu

Rickzhu

En nog een

Allemaal Beestjes

donderdag 22 augustus 2019 - 17:55
c j de k

C j de k

Dit is geen wesp maar een zweefvlieg , de stadsreus is dit en die doet geen vlieg kwaad
donderdag 22 augustus 2019 - 22:02
sugar

Sugar

Dat is volgens mij een hoornaar (Vespa crabro), en geen stadsreus (hoornaarzweefvlieg).

De stadsreus ziet er zo uit : https://fruitberg.blog/2013/06/27/pastinaak/ , toch geheel anders (om wespentaille)
donderdag 22 augustus 2019 - 23:51
LT

LT

Lijkt op de Bijenwolf (Philanthus triangulum)
donderdag 22 augustus 2019 - 23:55
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij maken hoornaars een eigen nest dat niet in de grond zit. Hun prooi zit ook niet in de grond. Als hier de struikklimop bloeit (september/oktober) zie ik hoornaars die proberen de insecten, die op de bloemen afkomen, te grijpen. Hoornaars zijn ook duidelijk een stuk groter dan de doorsnee wesp.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 23 augustus 2019 - 06:47
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

De tekening van de rug is bij een hoornaar ook anders dan van het insect van de vragensteller.
vrijdag 23 augustus 2019 - 06:53
rickzhu

Tekst aangepast

Rickzhu

LT heeft het goed: ik zag een wesp die een bij vast had vliegen. Ze vangen bijen, verlammen ze en stoppen ze onder de grond, als verlamd maar levend voedsel voor hun larven.
vrijdag 23 augustus 2019 - 09:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon