menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wormenpoep onderscheiden

Ga naar meest recente reactie

Math

Math

Ik heb sinds kort een eigen wormentoren, deze heb ik zelf gebouwd. Heb een stuk of 25 compostwormen van iemand overgenomen en ze lijken zich prima te vermaken! Nu ben ik alleen zo slim geweest om met potgrond en koffie prut te beginnen en ben bang dat ik straks de wormenpoep niet goed van de rest kan onderscheiden.

Wat kan ik het beste doen? Een tijdje wachten eerst voordat ik mijn keukenafval in de volgende verdieping leg, zodat ik er zeker van ben dat het alleen nog maar wormenpoep is? De bakken hebben een afmeting van ong. 32 x 26 cm.

Allemaal Beestjes

zaterdag 20 april 2019 - 00:45
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De eerste basislaag was inderdaad beter half verteerde compost geweest.
(Pot)grond hoort niet thuis in een compostbak of een wormenbak. Mestwormen zijn geen regenwormen. Mestwormen vind je in de natuur in de strooisellaag van de bodem. Regenwormen wroeten in de grond eronder.

Als je aan halfverteerde compost kan geraken, dan zou ik op de bak die je nu hebt de volgende bak zetten met dat halverteerd compost en een dun laagje (een 2-tal cm) ongekookt afval van groenten en fruit, koffiedrab... Als je merkt dat de wormen grotendeels naar die nieuwe bak zijn verhuisd, kan je de inhoud van je eerste bak gebruiken in de tuin. Die is zeker niet slecht voor je tuin. Het is alleen geen goede leefomgeving voor je wormen. Je hoeft de inhoud niet eerst te zeven of te filteren. Misschien wel de wormen die er nog zouden inzitten verhuizen naar de andere bak. In je tuin hebben ze weinig overlevingskansen.

Misschien heb je ook nog wat aan deze links/
https://www.tuinadvies.be/artikels/zelf_een_wormenbak_maken
https://www.tuinadvies.be/artikels/een_wormenbak_opstarten_en_onderhouden
zaterdag 20 april 2019 - 10:36
Math

Math

Super! Duidelijk uitgelegd, bedankt!
zaterdag 20 april 2019 - 15:34
Math

Tekst aangepast

Math

Ik heb de wormen overgezet in een bak met papier/karton en wat koffieprut en het beetje potgrond/koffieprut/wormenpoep wat mee kwam uit de onderste bak, maar het lijkt erop dat de wormen de bak nu willen verlaten, ik kom ze telkens in de onderste bak tegen. Ze leken het toch beter te doen in de potgrond/koffieprut mix.

Misschien heb ik ergens iets te veel of te weinig van?
vrijdag 26 april 2019 - 22:39
leerling

Leerling

Wil dat zeggen dat je niet aan wat halfverteerde compost bent geraakt?
Is er in het containerpark van uw gemeente geen compostmeester waar je wat aan kan vragen?

Heb je dat papier en karton klein gemaakt en is het goed nat? (Niet druipend, maar wel natter dan gewoon maar een beetje vochtig.) Ligt het wat luchtig door elkaar? Als je wat twijgjes (kort geknipt op 5 tot 10 cm) en wat dorre bladeren kan mengen, helpt dat om lucht in je mengsel te houden.

Papier en karton met wat koffiedrap zijn niet genoeg voor wormen. Je hebt echt wel wat organisch materiaal nodig. Als je niets anders hebt, voeg dan een dun laagje afval van rauwe groenten en fruit toe (minstens 3 verschillende soorten). Opnieuw de stukjes klein maken.
Laat aardappelschillen nog even zo. Die zijn dikwijls behandeld om vorming van scheuten te voorkomen. Ook citrusvruchten laat je in het begin beter achterwegen. In die schil zit meestal ook veel vergif.

Deel eventueel weer wat foto's.
vrijdag 26 april 2019 - 23:49
Math

Math

Zonet even de bakken opnieuw ingedeeld, papier en karton was maar een beetje klam nog en het kleine beetje potgrond/koffieprut mix was helemaal uitgedroogd. Denk dat dat al genoeg verklaard, haha

Heb nu een nieuwe laag halve verteerde compost vanuit m'n tuin, papier/korton snipsels erbij gedaan en de boel even goed vochtig gemaakt. Denk dat het nu wel goed moet gaan, ik ga het in ieder geval goed in de gaten houden!
zaterdag 27 april 2019 - 21:16
leerling

Leerling

Nu nog een beetje rauwe groenten/fruit erbij en je mengsel is prima.
zaterdag 27 april 2019 - 23:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon