menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Naaktslakken en.koper

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Kleinedikken

Er wordt vaak aangeraden een koperstrip rond een bloempot met Hosta's te spannen als effectief middel om de naaktslakken weg te houden.
De theorie is dat als de slakken een koperen barrière tegenkomen ze een elektrische schok zouden krijgen en terugkeren.
Als elektrotechnieker weet ik dat om een elektrische spanning op te wekken twee verschillende metalen nodig zijn. Dus had ik mijn twijfels.

Vandaag heb ik uit interesse een jonge naaktslak van een bloempot gehaald en met een stuk blootgemaakte blanke elektriciteitsdraad twee concentrische cirkels gemaakt van 10 en 15 cm doorsnede en op mijn werkbank gelegd en de slak er middenin gezet.

De slak kroop gewoon zonder aarzelen of enige terughoudendheid over de koperdraad en leek hiervan niet de minste hinder te ondervinden.

Opnieuw een 'urban legend' weerlegd?


woensdag 27 maart 2019 - 22:49
Carib

Carib

Op youtube kun je filmpjes bekijken van slakken die over kopertape kruipen zonder er iets van te merken. Tsja.
woensdag 27 maart 2019 - 22:53
LT

LT

Bij mij krijgen ze korrels, waar ze verzot op zijn...
woensdag 27 maart 2019 - 23:16
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Van mijn geloof gevallen. maar die strip van koper laat ik zitten om mijn pot. Ieder jaar halveer ik de hosta en gaat hij weer terug in de pot. Aangevuld met potgrond. En zodra de hosta uitloopt niet te dicht bij andere potten zetten. En dan lukt het behoorlijk lang om te genieten van het mooie blad.
woensdag 27 maart 2019 - 23:29
Dany

Dany

op mijn werkbank gelegd

en die is waarschijnlijk in hout en dat isoleert, ik zou dezelfde proef doen op de grond.
donderdag 28 maart 2019 - 10:07
Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

Goed idee, maar een plastic bloempot isoleert ook.
Misschien dat het bij een vochtige stenen pot wél effectief is, proberen waard.
Alhoewel ik dan nog niet zie hoe je zo een spanning opwekt.

Waarschijnlijk zou een koperen én een aluminiumstrip op korte afstand wél effectiever zijn, maar dan vrees ik voor corrosie die voor een lelijk uiterlijk zal zorgen.

Wat mij stoort is dat nu giftige bestrijdingsmiddelen terecht steeds meer verboden worden er een overvloed aan gadgets op de markt komen.
Die niet enkel duur zijn, maar voor geen meter werken.
Toegegeven, een halve meter installatiedraad overschotje kost niets maar de zelfklevende koperstrips , speciaal tegen slakken aangeprezen, zijn behoorlijk duur.
Als het helpt is het vaak de moeite waard, maar als het totaal niks doet is het weggegooid geld.
donderdag 28 maart 2019 - 10:27
leerling

Leerling

Op YouTube vind je zowel filmpjes van slakken die wel over tape kruipen, als van slakken die dat toch liever niet doen. Daar wordt wel altijd tape gebruikt. Misschien is draad gewoon te dun?
Geen idee of het verder afhangt van het type tape, de ouderdom ervan, van het type slak...
donderdag 28 maart 2019 - 12:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon